ریحانه سجادی
یونان، پیش قراول تنش های اقتصادی حوزه یورو، این بار مقصد خود را برای سهم خواهی از فرار از اقتصاد کنونی ایران قرار داد؛ ایرانی که این روزها مقصد کشورهای اروپایی برای حضور در بازار این کشور شده است تا به نوعی بازار چند ده میلیونی این کشور را محوری برای رشد اقتصادی خود قرار دهند. در ابتدای هفته جاری «الکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان در صدر هیات تجاری صد نفره وارد ایران شد و با تعجب مقصد ابتدایی خود را اصفهان قرار داد. علامت سوالی که در ذهن عام و خاص ایجاد شده این است که چرا این مقام عالی یونانی جنجالی که از اعلام نخست وزیرش حدود ۴ ماه می گذرد مقصد سفر را قبل از پایتخت، اصفهان قرار داده است. کسی که به زعم برخی یک تنه در برابر اتحادیه اروپا ایستاد و یورو را تهدید کرد.در تقسیم بندی نهایی می توان قصد سفر نخست وزیر یونان به ایران را اینگونه بررسی کرد: - برخی از کارشناسان بر این باورند که شکوفایی اقتصاد در یونان تئوری اقتصاد وابسته به گردشگری را در صدر توجه خود قرار داده و هدف از سفر به اصفهان را این مساله می داند. اما این مهم در صورتی انجام می گیرد که اقتصاد کشور میهمان اجازه هزینه را به مردم برای سفرهای بین قاره ای بدهد در حالی که یونان ماه هاست در کوس رسوایی اقتصادی خود می دمد و هنوز نتوانسته روی پای نیمه جوش خورده خود بایستد.

- در تعبیری دیگر به زعم تعدادی از کارشناسان، سفر نخست وزیر یونان در شرایط اقتصادی کنونی کشورش به ایران را می توان به قدمت تاریخ و اقتصاد وابسته این کشور در زمان های کهن نسبت داد زمانی که یونان زیر پرچم امپراطوری ایران بود و بازهم نامهربانی های حوزه یورو و یا به زبانی ساده تر اروپاییان با این کشور، میل و رغبت حضور اقتصادی و سیاسی در ایران را برای این کشور پس از برداشته شدن تحریم ها دو چندان کرد.

- نکته دیگر که حائز اهمیت است نقش ایران در شکوفایی اقتصاد یونان است تا با استفاده از منابع و ذخایر خود به نوعی این کشور را از شرایط اقتصادی فلاکت بار کنونی رها کند. نقطه ابتدایی برخورد ایران و یونان در مناسبات پسابرجام را می توان به سفر اخیر هیات دولت به اروپا و انعقاد قرار داد خرید نفت خام با شرکت «HELLENIC PETROLEUM» نسبت داد. شرکتی که بزرگترین شرکت نفتی یونان محسوب می شود و قبل از اعمال تحریم ها علیه ایران یکی از بزرگترین خریداران نفت این کشور بود. البته باید این نکته را مورد توجه قرار داد که نقطه سر به سر مناسبات سیاسی و اقتصادی زمانی رقم می خورد که ایران نیز در تعیین سیاست های خود تعابیر ویژه اندیشیده باشد که اگر غیر از این موضوع عمل شود اقتصاد ایران نیز در بلندمدت دچار آشفتگی می شود.

ایرانی که این روزها شور و اشتیاق برای حضور در مناسبات اقتصادی کشورهای مطرح دنیا را دارد باید این مساله را هم بداند که آیا کشورهایی که برای تعاملات اقتصادی در نظر گرفته است کشش برقراری تجارت سودمند با ایران را دارند و آیا می توانند در رشد اقتصادی اش نقشی موثر را ایفا کنند؟باید به این مساله پی برد یونان که این روزها رسوایی اقتصادی را یدک می کشد و به نوعی در مرز ورشکستگی به سر می برد چه گونه می تواند در تجارت با ایران منفعتی به همراه داشته باشد. «الکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان و حزب وی، زمانی را برای سفر به ایران انتخاب کردند که درست چند روز قبل از آن با اعتصاب گسترده ای از سوی اتحادیه سراسری کارگری «یسه»، اتحادیه سراسری کارمندان« اد.ادی»، اتحادیه سراسری کارگران مبارز«پامه»، اتحادیه سراسری کشتیرانی یونان «ان پی»، اتحادیه سراسری اساتید و معلمین«المه» این کشور روبرو بود و با دست از کار کشیدن کارمندان و کارگران بخش های دولتی، خصوصی اقتصاد این کشور برای بار دیگر فلج شد.اعتصابی که اقتصاد یونان را برای بار دیگر هدف قرار داده و به نحوی زنگ خطر برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به صدا در آورده است تا بیشتر در مرز تهدیدات اقتصادی و مالی قرار بگیرند. ایران نیز که از این تهدیدات بی بهره نیست آیا برای فروش تنها نفت خامش به این کشور تمهیداتی مالی برای پرداخت بدهی حاصل از فروش اندیشیده است. فشارهای وارده به دولت چپ گرای یونان این روزها مردم و اقتصاد آن را از گردونه قول های انتخاباتی «الکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان خارج کرده است.تعابیر دیگری نیز از حضور «الکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان به ایران می توان برشمرد که از این طریق چیپراس جایگاه خود را در مسند نخست وزیری محکم تر کند. تعاملی که شاید تنها برد یک طرفه به دنبال داشته باشد. عدم شفافیت در قراردادهای اقتصادی این چنینی باعث ایجاد تعابیری منفی می شود که خود تنش در اقتصاد را دامن می زند و نمی گذارد تا سیاست های اقتصادی دولت با خیالی آسوده مسیر ناهموار گذشته را طی کند.

و اما در پایان ...
سیاست های اقتصادی دولت باید به سمتی رود که تنها منفعت کشور میزبان و یا میهمان را به دنبال نداشته باشد و ایران را به کشوری برای حضور کشورهای متضرر مالی اروپایی و یا دیگر قاره ها بدل نکند زیرا اقتصاد ایران هنوز در پیچ و خم رکود دست و پا می زند و هرگونه تنش و یا تصمیم اشتباهی باعث ایجاد نگرانی در خصوص بر هم ریختن نظم نوین ایجاد شده می شود، نظمی که فعلا اساس آن تار عنکبوتی است.