مبارکه، لکوموتیو صنعت فولاد ایران
فولاد به عنوان صنعتی پیشرو و اساسی در اقتصاد ملی و رفاه اجتماعی هر کشور محسوب می‌شود؛ عمده ترین بخش‌های مصرف‌کننده فولاد در جهان، دو بخش ساختمان و حمل‌و‌نقل است که مصرف بیش از 50 درصد محصولات فولادی را به خود اختصاص می‌دهد. در رابطه با تولید جهانی فولاد لازم به ذکر است که تولید جهانی این محصول در سال 2013، برابر 1/6 میلیارد تن بوده است که برترین تولیدکنندگان در جهان کشورهای چین، ژاپن و آمریکا و بیشترین صادرات توسط کشورهای چین، ژاپن و اوکراین صورت می‌پذیرد. اگر آمارهای تطبیقی تولید و مصرف فولاد در جهان را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهیم، متوجه افزایش تقریباً دو برابری فولاد در جهان طی سال‌های 2003 تا 2013 خواهیم شد و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید جهانی فولاد در سال 2017 به بیش از 1/7 میلیارد تن برسد که این نشان‌دهنده رشد قابل توجه این صنعت است.
در جمهوری اسلامی ایران، صنعت فولاد یکی از صنایع مهم و تأثیرگذار به شمار می‌رود، با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در مورد افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت و جلوگیری از خام فروشی با هدف کاهش وابستگی، زنجیره تولید فولاد و محصولات آن را می‌توان یکی از مهمترین عرصه‌های افزایش بهره‌وری و تولید ملی در کشور دانست که باید مورد توجه صاحبان سرمایه و تولیدگران قرار گیرد.
مجتمع فولاد مبارکه با بیش از 20 هزار نفر پرسنل در بخش‌های مختلف علاوه بر کمک به بهبود فضای اشتغال در کشور، به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های صنعتی کشور، در زمینه تولید ورق‌های فولادی در حال فعالیت است. این مجتمع با پیشرفت‌های چشمگیر خود در سال‌های اخیر گام‌های بلند و مؤثری را جهت افزایش تولید و بهره‌وری این محصول برداشته است و به عنوان لوکوموتیو و پیشبرنده صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود.