محمد خدابنده سرپرست تعمیرات برق و ابزار دقیق واحد گندله سازی با اعلان این خبر گفت: برای نخستین بار یکی از موتورهای آسیاب خط شماره یک واحد گندله سازی با موتور ساخت داخل جایگزین شد و پس از نصب در توقف سرد ۱۳ روزه اخیر با موفقیت در شرایط بهره برداری قرار گرفت.

محمد خدابنده در تشریح موتورهای مورد استفاده در هریک از آسیاب های واحد گندله سازی گفت: هرکدام از این آسیاب ها دارای دو موتور ۲.۲ مگاوات با سرعت چرخش روتور ۱۰۰۰ دور در دقیقه و وزن ۱۲ تن است که نیروی محرک برای چرخش کپسول آسیاب با سرعت ۱۳.۹ دور در دقیقه را از طریق گیربکس و پینیون به چرخ دنده اصلی آسیاب منتقل می کند. کپسول آسیاب حاوی بیش از ۲۰۰ تن گلوله فولادی با سایز ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر و قطر ۵.۲ متر است که با توجه به طراحی داخل کپسول آسیاب و تجهیزات داخل آن در هر ساعت ۲۴۰ تن کنسانتره زبره از دانه بندی ۹۵ درصد زیر ۱ میلیمتر به دانه بندی ۸۰ درصد زیر ۴۵ میکرون تبدیل شده و به دانه بندی مناسب برای تشکیل گندله خام می رسد. بنا بر این گزارش، رحمت الله سلطانی فورمن تعمیرات برق و ابزاردقیق واحد گندله سازی نیز گفت: این موتور طبق هماهنگی مدیریت خرید قطعات یدکی و دفتر فنی تعمیرات ناحیه آهن سازی از خرید خارج به خرید داخل تبدیل و توسط شرکت رشد صنعت نیرو ساخته شد.

در ساخت این موتور با همکاری متخصصان برق واحد گندله سازی و دفتر فنی تعمیرات ناحیه آهن سازی و کارشناسان خرید قطعات یدکی، بازدیدهای حین ساخت و تست های مختلف عملکردی موتور در شرکت رشد صنعت نیرو انجام شد و پس از اطمینان از کارکرد صحیح موتور، موتور به فولاد مبارکه حمل شد و برنامه ریزی های لازم جهت نصب و راه اندازی موتور در توقف تیرماه واحد گندله سازی صورت پذیرفت. این فعالیت بزرگ با حمایت مدیریت ناحیه آهن سازی، پیگیری پرسنل واحد گندله سازی، مدیریت خرید قطعات یدکی، دفتر فنی تعمیرات واحد گندله سازی و حمایت مدیر بازرسی فنی و نظرات سازنده بازرسی فنی برق و ماشینهای دوار و شرکت رشد صنعت نیرو انجام پذیرفت.