داستان یک کارآفرین در حوزه املاک

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

بازار مسکن آمریکا طی قرن گذشته به‌طور مداوم با مشکلاتی روبه‌رو بوده است. گرچه هشدارهایی در این بازار (به‌خصوص اخیرا با رکود بزرگ) وجود دارد، اما املاک و مستغلات یکی از بهترین ابزارهای سرمایه‌گذاری در جهان باقی مانده است. برای کارآفرینانی که نحوه سودآوری از معاملات املاک را درک می‌کنند، هیچ محدودیتی وجود ندارد. گرچه همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست؛ مردم در معاملات املاک پول و سرمایه زیادی از دست می‌دهند، درست همان‌طور که در شکل‌های دیگر کسب‌و‌کار از دست می‌دهند. با این وجود، این صنعت یکی از واسطه‌های همواره به‌روز برای کسب میزان درآمد قابل‌توجه را ارائه می‌دهد. به این دلیل، مشاور املاک نزول نخواهد کرد؛ بلکه به فراز و نشیب‌های خود ادامه خواهد داد. اما برای کسانی که می‌دانند چطور از توفان‌ها جان سالم بدر ببرند، زمانی که ریسک‌ها را در برابر پاداش‌ها در سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات ارزیابی می‌کنید، حتی رکود اقتصادی نمی‌تواند یک مانع به اندازه کافی قدرتمند باشد.

چگونه در حوزه املاک موفق شویم؟

پستی‌ و بلندی‌های بازار در هر صنعتی وجود دارد. برای املاک و مستغلات این موج‌ها هر چند هفته اتفاق می‌افتد. گرچه خلافگرایان می‌دانند که بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری زمانی است که هر فرد دیگری در حال فروش است و بهترین زمان زمانی است که هر فرد دیگری در حال خرید است. مهم نیست که وضعیت بازار چیست؛ همه افراد می‌توانند در املاک و مستغلات مادامی که درس‌های واقعی را بیاموزد می‌توانند موفق شوند؛ درس‌هایی که از نبرد برای بقای مالی ناشی می‌شوند. برای جاستین کالبی، یک سرمایه‌گذاری بسیار موفق در املاک و مستغلات از کالیفرنیا و کسی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در املاک و مستغلات درآمد کسب کرده است، موفقیت هرگز به‌آسانی به دست نیامده است. در حقیقت، زمانی که کالبی ابتدا تصمیم گرفت در سال ۲۰۰۷ وارد صنعت املاک و مستغلات شود، خانه و اتومبیلش را از دست داد و روی کاناپه خانه دوستش در سانفرانسیسکو زندگی می‌کرد.

او قربانی شرایط بد بازار و ارزیابی‌های حبابی شده بود اما همه را پشت سر گذاشت. اگر این نوع شکست، فردی را متوقف نکند، پس هیچ چیز دیگری نیز نمی‌تواند او را از حرکت بازدارد. در حقیقت، کالبی با اینکه روی کاناپه خانه دوستش زندگی می‌کرد، اما برای ورود به املاک و مستغلات بسیار مصمم بود. او با اینکه هیچ پول و اعتباری نداشت، به یک نکته ساده متعهد شد؛ نکته‌ای که در نهایت به موفقیت او کمک کرد. او تصمیم گرفت تا هر روز به ۱۰۰ بنگاه املاک زنگ بزند و به آنها بگوید که او کیست، چه می‌خواهد انجام دهد و چرا آنها باید با او کار کنند. به‌طور طبیعی، کالبی گرفتاری‌های شخصی زیادی داشت. اما همچنان مصر بود. علاوه بر ۱۰۰ بنگاهی که او باید هر روز با آنها تماس می‌گرفت، به‌طور متوسط ۹۰ مورد تلفن را به روی او قطع می‌کردند. هشت مورد گفت‌وگوی مختصری با او انجام داشتند و دو نفر در مورد آنچه او می‌گفت اشتیاق نشان داده و برای یک نشست ابراز موافقت می‌کردند. کالبی برای ۹ ماه این کار را هر روز انجام می‌داد. او می‌دانست که برای این کار انتخاب شده است.

او آن جلسات را در استارباکس برگزار می‌کرد. در آن هنگام و زمان وقوع رکود بزرگ، استارباکس مادامی که قهوه در فروشگاه خورده می‌شد، قهوه‌های بعدی را به‌طور رایگان ارائه می‌داد. بنابراین او آنجا می‌نشست و با آن دلالان معاملات ملکی ملاقات و برای متقاعد کردن آنها برای کار با‌آنها تلاش می‌کرد. در نهایت، او فردی را پیدا کرد که موافق کار با او بود. سوال این بود که او چگونه بدون هیچ پول یا اعتباری می‌خواست یک معامله املاک را هدایت کند؟ اولین فعالیت کالبی با کمک آن دلال معاملات ملکی اتفاق افتاد. کالبی مالک را یافت و دلال خریدار را پیدا کرد. برای پول نقد، او به یک وام‌دهنده معاملات رجوع کرد؛ فردی که به‌طور موثر یک قرض‌دهنده پول بود، اما نرخ‌های بهره بسیار بالاتری می‌گرفت. او آن خانه را در ۷۲ ساعت فروخت و اولین ۷۰۰۰ دلار خود را در املاک و مستغلات به‌دست آورد و آن را با شریک تجاری‌اش تقسیم کرد.

برای کار بعدی، او همان کار را کرد. پس از این موفقیت، او موفق به دیدار یک دوست قدیمی از دبیرستان شد. به این دوست به تازگی یک ارث رسیده بود و پس از یک مکالمه کوتاه، او تصمیم به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار دلاری با کالبی گرفت. این نقطه عطفی برای کالبی بود. پس از آن او به سرعت پیش رفت و همه چیز واقعا دگرگون شد. گرچه با کمال شگفتی، با این سرمایه، کارهای دیگری را انجام داد. با درک اینکه او به راهنمایی و رهبری یک فرد متخصص در این حوزه نیاز دارد، او ۲۵ هزار دلار در فردی با نبوغ فکری در زمینه املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرد که پس از دو تماس تلفنی، به او کمک کرد تا مسیر خود را پیدا کند. گرچه کالبی در سال اول تنها دو معامله انجام داده بود اما در سال دوم این تعداد را به شش مورد رساند. سال بعد، جهش خیره‌کننده‌ای به ۴۶ مورد داشت و سال بعد از آن نیز این تعداد را به ۹۶ مورد رساند. پس از آن، او وارد توسعه در مقیاس گسترده املاک و مستغلات شد.

پس از درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری در املاک و مستغلات، کالبی ۱۰ درس خیلی مهم آموخت که هر کارآفرینی که به حوزه املاک علاقه دارد باید آن را در نظر بگیرد. (در مقاله هفته بعدی این درس‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد). مهم نیست موقعیت فعلی شما چیست، افرادی مانند کالبی نمونه درستی از انسان‌هایی هستند که وقتی متعهد می‌شوند و خودشان را وقف کاری می‌کنند، آنگاه همه چیز ممکن است و هیچ چیز سد راه شما نخواهد شد. تصور کنید هیچ پولی ندارید، هیچ اعتباری و شبکه شخصی ندارید که بتوانید به آن تکیه کنید ولی تبدیل به یک سرمایه‌گذار املاک بسیار موفق شوید. در مقاله بعدی ۱۰ درسی که کالبی از حوزه املاک آموخت را مرور خواهیم کرد.