شتاب در دیار سعدی

شیراز یکی از شهرهای کشور است که علاقه‌مندان زیادی به خودرو را در خود جای داده و عشق ماشین‌های فراوانی در این شهر دلمشغول دنیای رنگارنگ ماشین‌ها هستند. به همین دلیل در خارج از مناطق آزاد و تهران، شیراز یکی از پاتوق‌های خودروهای گذرموقت کشور به‌حساب می‌آید، پس بیراه نیست که درگ‌استر‌ها این‌بار در استان فارس با هم رقابت کردند. این‌بار استان فارس و باند فرودگاه منطقه زروان منتظر بود تا لاستیک‌های درگ‌استرها را لمس کند. مرحله چهارم مسابقات با حضور ۶۰ شرکت‌کننده از ۷ استان تهران، فارس، البرز، خوزستان، کرمان، یزد و هرمزگان برگزار شد. البته تنها خودروها نبودند که در این مرحله حضور داشتند زیرا موتورسواران حرفه‌ای استان فارس نیز به محل پیست آمدند تا تنور مسابقه را گرم‌تر کنند. شرکت‌کنندگان در کلاس‌های ۲۰۶ اختصاصی، ۴ سیلندر اتمسفر، ۴ سیلندر GT، ۴ سیلندر توربو، ۶ و ۸ سیلندر و کلاس آزاد با هم به پیکار پرداختند.

محمدجمعی‌زاده، دبیر کمیته درگ فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی درباره این مسابقه و مسائل مطرح‌شده از سوی برخی شرکت‌کنندگان به دنیای‌ماشین گفت: اول باید از میزبانی خوب استان فارس و دوستان در هیات‌ شیراز تشکر کنیم زیرا بسیار زحمت کشیدند و هیچ تداخل‌کاری وجود نداشت. ضمن اینکه در این مسابقه سعی شد تا جایی که امکانات به ما اجازه می‌دهد استانداردها را رعایت کنیم، به همین دلیل مثلا مسیر پیست دقیقا یک چهارم مایل یا ۴۰۲ مترو ۲۰ سانتی‌متر بود. جامعی‌زاده در مورد مسائل حاشیه‌ای که در مورد شرکت کردن خودش در مسابقات به‌عنوان دبیر کمیته درگ مطرح شده نیز گفت: قانونی مبنی بر عدم اجازه حضور مسوولان کمیته‌ها و اعضای آن در مسابقات وجود ندارد، مثلا در سال گذشته جعفری در اسلالوم قهرمان سال شد که خودش در کمیته اسلالوم مسوولیت دارد. تازه ایشان امسال هم بخت اول قهرمانی هستند. حتی در گرجستان رئیس فدراسیون این کشور در ۳ رشته خودش شرکت می‌کند. به‌خصوص در رشته درگ دستگاه اصلا اجازه پارتی‌بازی برای کسی را نمی‌دهد. وی همچنین در مورد رکورد‌شکنی در سه کلاس به‌رغم ارتفاع بیشتر شیراز نسبت به سطح دریا نیز گفت: با توجه به اینکه مسیر مسابقه با اندازه دقیق تنظیم شده بود، تنها عاملی که می‌تواند موجب بهبود تایم‌ها شود آن هم با ارتفاع بیشتر شیراز نسبت به تهران، ست‌اپ بهتر خودروهاست و من هر شائبه دیگری چه درخصوص طول مسیر و چه در مورد مسائل دیگر را رد می‌کنم.

از جمله مهم‌ترین اتفاقات این مسابقه بروز نقص فنی برای بعضی از امیدهای اول قهرمانی مثل محسن فرهمند و کارن مگردومیان بود. هر‌چند مگردومیان توانست در کلاس ۶ و ۸ سیلندر به مقام دوم و در کلاس آزاد به جایگاه سوم دست پیدا کند اما، اگر در شرایط ایده‌آل بود با توجه به پتانسیل‌های فنی خودرو و البته تکنیک خودش، می‌توانست رکورد بهتری به ثبت برساند. اما لقب ناکام بزرگ مسابقه را باید به محسن فرهمند داد، کسی که لاستیک‌هایی با عرض ۳۱ اینچ زیر ب ام و قرمز رنگش نصب کرده تا بتواند آخرین اسب‌های بخار پیشرانه ۱۰ سیلندرش را هم به زمین منتقل کند. خودرویی که پیشرانه آن به دو توربوشارژر مجهز شده است. فرهمند در مورد این لاستیک‌ها به دنیای‌ماشین گفت: با توجه به اینکه ما در ایران آسفالت مناسب درگ نداریم و خودروها دچار هرزگردی می‌شوند، من تصمیم گرفتم از لاستیک‌های بزرگ‌تر و مخصوص آسفالت‌های زبر و سنگ ریزه‌دار استفاده کنم. این لاستیک‌ها را شرکت هوزیر به تازگی تولید کرده است و باعث می‌شود اصطکاک بیشتری داشته باشیم. وی ادامه داد: اما به دلیل اینکه اصطکاک بیشتر شده، فشاری هم که به پولوس‌ها وارد می‌شود افزایش یافته است و متاسفانه در این مسابقه به همین دلیل پولوس بریده شد و نتوانستم ثبت تایم کنم. در پایان چهارمین راند در شهر حافظ و سعدی، سه رکورد نیز در کلاس‌های ۲۰۶، ۶ و ۸ سیلندر و ۴سیلندر اتمسفر شکسته شد و نفرات برتر به ترتیب زیر مشخص شدند.

کلاس ٢٠٦ اختصاصى

١-شروین یگانه، خوزستان: ١٥/١١٦

٢-علیرضا امامقلى‌پور، تهران: ١٥/٣٦٤

٣-محمد نوذرى، فارس: ١٥/٤٢٥

کلاس ٤ سیلندر NA

١-علیرضا امامقلی‌پور، تهران: ١٤/٠٢٤

٢-على دهقان، فارس: ١٤/٤٩٩

٣-هادى خالقى، خوزستان: ١٤/٥٥٧

کلاس ٤ سیلندر GT

١-محسن مصیبى، فارس: ١٥/١٨٤

٢-پدرام بابایى، خوزستان: ١٥/٢٧٠

٣- على دهقان، فارس: ١٥/٥١٥

کلاس ٤سیلندر توربو

١-محمد جامعى‌زاده، خوزستان: ١٣/٧٠٠

٢-امیرحسین میرزایى، البرز: ١٣/٨٣١

٣-افشین آذرى، فارس: ١٣/٨٨٨

کلاس ٦و٨سیلندر

١-سامان خنجرى، تهران: ١٢/٢٤١

٢-کارن مگردومیان، تهران: ١٣/٧١٢

٣-رامین غیبى، فارس: ١٥/٤٨٨

کلاس آزاد

١-سامان خنجرى، تهران: ١٢/٠٢٩

٢-امیرحسین میرزایى، البرز: ١٣/٢٨٣

٣-کارن مگردومیان، تهران: ١٣/٩٤٩

شتاب در دیار سعدی

شتاب در دیار سعدی

شتاب در دیار سعدی