امکانات کاربردی دراپ باکس برای استفاده بهتر از فضای ابری
با افزایش چشمگیر حجم اطلاعات و دیجیتالی شدن مدارک و اسناد بیشتر، نیاز به فضاهای ذخیره‌سازی هم به سرعت در حال افزایش است. درست به همین دلیل هم هست که این روزها سخت‌افزارها و ابزارهای ذخیره‌سازی مختلفی در سرتاسر دنیا در اختیار افراد قرار دارند. در این میان اما امنیت و دسترسی همیشگی به این اطلاعات ذخیره شده دغدغه مهمی برای همه ما بوده و هست و شاید به این علت است که در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای ذخیره‌سازی اطلاعات ارائه می‌شوند. در میان این روش‌های جدید اما رایانش ابری یا همان «کلاد» یکی از رایج‌ترین و مدرن‌ترین این روش‌ها است که با استقبال زیادی در دنیا مواجه شده است. با این اوصاف است که این روزها افراد مختلف برای کاربردهای شخصی و حتی کسب‌و‌کارهای تجاری از سرویس‌های مختلف رایانش ابری برای ذخیره‌سازی اطلاعات‌شان بهره می‌برند. در میان سرویس‌های رایانش ابری مختلفی که این روزها ارائه می‌شوند، سرویس دراپ باکس (Dropbox) به خاطر امکانات و رایگان بودن طرفداران زیادی در سرتاسر جهان پیدا کرده است، هر چند دراپ باکس تنها در صورت پرداخت هزینه امکان به روز رسانی را به کاربرانش می‌دهد، اما قابلیت آپلود فایل‌ها روی پوشه‌هایی منظم برای دسترسی در مواقع لزوم را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. این سرویس نیازی به ایمیل کردن فایل‌ها به خودتان برای استفاده بعدی را از بین می‌برد و از طرف دیگر، محدودیت‌های حجمی رایجی که در سرویس‌های مشابه دیگر هست، در دراپ باکس چندان آزاردهنده و دست و پا گیر نیست. کاربران این سرویس می‌توانند از طریق نسخه مخصوصی از برنامه، کامپیوتر شخصی، موبایل هوشمند یا حتی وب به امکانات این سرویس دسترسی داشته باشند. دراپ باکس سرویسی ساده اما در عین حال با قابلیت‌هایی مختلف است که ممکن است کاربران از وجود بعضی از آنها بی‌اطلاع باشند؛ امکاناتی که می‌توانند کار با این سرویس را راحت و ساده‌تر کنند. شاید برای‌تان جالب باشد که بتواند فایل‌های مورد علاقه را برای خواندن به صورت آفلاین مشخص کنید، داده‌ها و اطلاعات را از طریق یک آدرس URL آپلود کنید یا از راه دور لینک‌های مختلف را دانلود کنید تا وقتی به خانه رسیدید این فایل‌ها دانلود شده باشند. با این اوصاف بد نیست در این مطلب با بعضی از قابلیت‌های کاربردی اما نه چندان شناخته شده دراپ باکس آشنا شوید.


انتخاب فایل‌های مورد علاقه برای مرور به صورت آفلاین:
اگر با استفاده از برنامه Dropbox روی موبایل هوشمندتان عکس‌ها یا فایل‌های متنی را با برچسب Favorite علامت‌گذاری کنید، بعدا می‌توانید این فایل‌ها را حتی اگر به اینترنت سیم‌کارت‌تان هم دسترسی ندارید به صورت آفلاین
مرور کنید.
استفاده از دراپ باکس به‌عنوان پوشه پیش فرض برای اطلاعات‌تان:
برای صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی و زمان می‌توانید فایل‌ها را از برنامه‌های موجود روی کامپیوتر شخصی به صورت مستقیم روی فضای دراپ باکس ذخیره کنید.
برای استفاده از این قابلیت به یک فرمان ساده در کامپیوترهای مک (از طریق ترمینال) یا تغییری جزئی در تنظیمات کامپیوترهای ویندوزی نیاز دارید.
در سیستم عامل مک با باز کردن ترمینال (زیرشاخه Utilities) و تایپ cd Dropbox و فشردن کلید اینتر، پس از آن عبارت: ln -s ~/Documents /Documents را تایپ کنید و دوباره اینتر را بزنید. در ویندوز هم باید روی پوشه My Documents کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید و در نهایت روی Move کلیک کنید. سپس پوشه Dropbox را انتخاب کنید.


ایمیل کردن فایل‌ها به دراپ باکس به صورت ضمیمه:
احتمالا زمانی پیش می‌آید که به دراپ باکس دسترسی نداشته باشید. در این صورت می‌توانید از روشی جایگزین برای آپلود فایل‌ها بهره ببرید. اگر یک حساب کاربری در آدرس SendToDropbox.com ایجاد کنید، می‌توانید فایل‌ها را به صورت ضمیمه به یک آدرس ایمیل خاص بفرستید تا این فایل‌ها به‌طور خودکار در پوشه ضمیمه‌ها در دراپ باکس نمایش داده شوند.


داشتن فضای ذخیره‌سازی رایگان بیشتر:
اگر شما به صورت رایگان از دراپ باکس استفاده می‌کنید، می‌توانید خیلی سریع و راحت به ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دسترسی داشته باشید.
نکته جالب توجه اما این است که شما می‌توانید حتی بدون پرداخت هزینه اضافی فضای ذخیره‌سازی بیشتری هم به‌دست بیاورید. با معرفی هر کدام از دوستان‌تان برای استفاده از این سرویس، دراپ باکس به شما ۵۰۰ مگابایت فضای رایگان ذخیره‌سازی هدیه می‌دهد. پس با پر کردن چک‌لیست شروع به‌کار می‌توانید ۲۵۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی دریافت کنید و برای اتصال دیگر سرویس‌های اجتماعی ۱۲۵ مگابایت فضا به شما هدیه خواهد شد.
با این اوصاف کاربران حرفه‌ای دراپ باکس می‌توانند تا ۳۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی دریافت کنند.


تنظیمات یکسان مرورگر فایرفاکس روی چند کامپیوتر مختلف:
وقتی قرار باشد از مرورگر فایرفاکس در کامپیوترهای شخصی مختلفی استفاده کنید، ایجاد تنظیماتی مشخص یا استفاده از افزونه‌هایی خاص در آن کار سخت و وقت‌گیری می‌شود. با این حال اما بد نیست بدانید که می‌توانید نسخه پرتابل این مرورگر را دانلود و آن را در دراپ باکس ذخیره کنید. با این کار تنظیمات و افزونه‌های شما همگام‌سازی (سینک) شده و به این ترتیب به راحتی می‌توانید از این مرورگر با آرامش روی کامپیوترهای مختلف استفاده کنید.


آپلود فایل‌ها روی دراپ باکس با استفاده از یک آدرس URL:
URL Droplet همان ابزاری است که به شما امکان می‌دهد لینک‌ها را به‌طور مستقیم در پوشه‌های دراپ باکس آپلود کنید. تنها کافی است لینک را انتخاب کرده و آن را در فرم URL Droplet کپی و الصاق کنید.


داشتن دو حساب کاربری دراپ باکس:
این ترفند کمی پیچیده است بنابراین بهتر است کاربران حرفه‌ای (ترجیحا با سیستم عامل مک) از آن استفاده کنند.
در واقع کاربران زیادی هستند که از دراپ باکس برای مقاصد شخصی و کاری استفاده می‌کنند و اغلب از حساب‌های جداگانه برای این منظور استفاده می‌کنند، چون دراپ باکس از قابلیت چند کاربره پشتیبانی نمی‌کند. این موضوع وقتی که شما وارد یک حساب کاربری‌تان شده‌اید، اما در عین حال می‌خواهید به فایلی در دیگر حساب کاربری‌تان دسترسی داشته باشید آزاردهنده است. بهترین راهکار برای این مساله استفاده از یک ترفند در خط فرمان برای ایجاد یک آیکن و پوشه متفاوت برای دراپ باکس است که روی فضایی جداگانه روی کامپیوتر شخصی ذخیره
شده است.
می‌توانید با تغییر رنگ یکی از آیکن‌ها بین این دو تمایز ایجاد کنید. برای یادگیری کامل این فرآیند همچنین می‌توانید به Dropbox Wiki مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتر و بهتری هم در این زمینه به‌دست بیاورید.


پشتیبان گیری از وب سایت:
می‌توانید به راحتی از اطلاعات موجود روی وب سایت‌تان نسخه پشتیبان روی دراپ باکس داشته باشید. این روش برای کسانی که برای ایجاد وب سایت خودشان وقت و زحمت زیادی را صرف کرده‌اند یا نگران ایجاد مشکل در سرورها هستند، کاربردی است. بنابراین با سرویس‌هایی مانند Backup Box یا افزونه‌ای در وردپرس، از تهیه نسخه جایگزین برای وب سایت‌تان مطمئن
شوید.


استفاده به عنوان‌ هاست برای وب سایت:
اگر قصد راه‌اندازی یک وب سایت دارید، اما نمی‌خواهید هزینه‌ای برای یک دامین بپردازید، دراپ باکس می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی برای شما باشد.
برای این کار می‌توانید با استفاده از سرویس‌هایی مانند DropPages یا Pancake.io، یک وب سایت کوچک و ساده البته با کمترین تلاش راه‌اندازی کنید. با استفاده از Pancake.io تنها باید فایل‌های متنی ترکیبی را در دراپ باکس ذخیره کنید و به این ترتیب در هر زمان ممکن می‌توانید آن را ویرایش کنید.
سرویس DropPages اما کمی پیچیده‌تر است و در مقابل به شما امکان می‌دهد تم‌ها و URLهای شخصی را هم به آن اضافه کنید.
هر دو سرویس این امکان را فراهم می‌کنند تا از Markdown یا HTML استفاده کنید.