8  توصیه مالی برای زوج‌های جـــوان

لباس عروسی دلخواهتان را پیدا کرده‌اید. بله گفته‌اید و زندگی تان را شروع کرده‌اید. ماه عسلتان هم عالی بوده و حالا احساس بسیار خوبی دارید و آماده‌اید زندگی جدیدتان را به‌عنوان یک آدم متاهل آغاز کنید. آیا زندگی می‌توانست بهتر از این باشد؟ احتمالا نه! زندگی متاهلی ممکن است در آغاز بی‌دغدغه و شگفت‌آور به نظر برسد؛ اما این روزهای اول روزهای کلیدی برای داشتن گفت‌وگوهای مهم و بنیان گذاشتن اساس زندگی هم هست، روزهای انتخاب راهی که شما و شریکتان قرار است در آینده دور و عالی خود داشته باشید. کریس و مارلو فلتون، نویسندگان کتاب‌های «پول زوجین» و «عامل شکوفایی»، ۸ توصیه زیر را برای زوج‌های تازه ازدواج کرده که در تلاشند در روزهای اول به هماهنگی مالی بیشتری برسند، ارائه می‌کنند.

پول مساله «ما» است

شما در تمام ماه‌ها و سال‌های مجردی به تنهایی کار کرده‌اید و راه خود را تنهایی به جلو باز کرده‌اید. در بهترین حالت، تطبیق دادن خود با یک مخزن مالی مشترک در ابتدا کمی دشوار به نظر می‌رسد. حتی اگر شما و همسرتان حساب بانکی مشترکی ندارید، این واقعیت که شما اکنون خانه و زندگی را با هم سهیم هستید، وجود دارد و از این رو، باید متوجه باشید که در مسائل مالی در هر حال شریک هم هستید. پول را به‌عنوان دارایی هر دوطرف نگاه کنید. گفته‌هایی را مثل «این را من پرداخت می‌کنم» و «آن را تو پرداخت کن» حذف کنید تا از تنش‌های مالی غیرضروری جلوگیری شود و به این ترتیب بتوانید ذهنیت خود را تغییر دهید.

«پول تفریح» را جدا کنید

بر اساس نوشته‌های فلتون ها، تنها زمانی که بودجه دو نفر باید جدا شود، در مورد مساله تفریح است. آنها استقرار نوعی «بودجه تفریح» را پیشنهاد می‌کنند که از درصد مشخصی از درآمد مشترک شما تشکیل می‌شود. هر یک از طرفین می‌تواند نیمی از این مبلغ را برای هر کاری که دوست دارد خرج کند. مثلا ناخن‌کاری؟ چرا که نه!

اولویت‌های یکدیگر را درک کنید

مانند بسیاری از جنبه‌های رابطه، تضمین موفقیت مالی در ازدواج مربوط به ارتباط و توافق است. فلتون‌ها می‌گویند: «در حالی که بسیاری گمان می‌کنند نباید برای چیزی کمتر از یک مساله ضروری تهدیدکننده زندگی پول خرج کنند، دیگران ممکن است احساس کنند که بدون داشتن دکوراسیون داخلی خوب زندگی نمی‌کنند. درباره این موارد بحث کنید و مجموعه‌ای واقع‌گرایانه از آنچه نیاز دارید و آنچه می‌توانید انجام دهید، مجسم کنید.»

روانشناسی پول را در نظر بگیرید

ما ارتباط‌های متفاوتی با پول داریم و تنها عده اندک و خوش‌شانسی از ما هستند که رابطه‌ای ساده با مسائل مالی دارند. در ابتدای ازدواج، با همسرتان برای درک شباهت‌ها و تفاوت‌های رویکردها یکدیگر کار کنید و درباره اینکه چطور می‌توانید به هم برای آسوده‌تر شدن درباره مسائل پولی کمک کنید، فکر کنید. «چه با همسرتان چشم‌انداز مشترکی درباره پول داشته باشید، چه دنیاهای مالی متفاوتی داشته باشید، تلاش کنید که بر بهبود ذهنیت خود درباره پول تمرکز کنید. بسیار پیش می‌آید افرادی که ذهنیتی منفی درباره پول دارند، برای آن به تلاش می‌افتند. زوجینی که نکات خوب پول را می‌بینند و باورهای مثبت درباره آن را حفظ می‌کنند، از نظر مالی زندگی بهتری دارند.»

درباره خریدهای بزرگ صحبت کنید

این توصیه احتمالا آنقدر واضح است که نباید گفته شود؛ ولی لطفا فراموش نکنید که درباره موضوعات اساسی با شریک زندگی خود مشورت کنید، حتی اگر فکر می‌کنید خریدی هست که ضروری است و باید انجام شود. آستانه‌ای را مشخص کنید که اگر خریدی از آن آستانه می‌گذرد، نیاز به مشورت دارید. یعنی وقتی خریدی دارید که بیشتر از آن حد است، باید عادت کنید این خرید را با همسر خود و با مشورت او انجام دهید.

برای سرگرمی خرج کنید

اینکه بر اساس میزان درآمد خود زندگی کنید مهم است،‌ اما اینکه گاهی آسان‌تر بگیرید و سرگرمی داشته باشید هم مهم است؛ به‌خصوص به‌عنوان زوجینی که تازه زندگی خود را آغاز کرده‌اند. بر اساس گفته‌های کارشناسان، بهترین راه برای انجام دادن این کار، ‌برنامه‌ریزی از قبل است. درباره بودجه خود شفاف صحبت کنید تا بتوانید هزینه‌ها را مشخص کنید. بعد انتظارات واقع‌گرایانه‌ای برای تعطیلات، سرگرمی و رستوران داشته باشید. این امر به شما و همسرتان اجازه می‌دهد که درباره نوع سرگرمی و تفریحی که بناست در هر مرحله از زندگی مالی خود داشته باشید، فکر مشترکی داشته باشید.

برای بدترین‌ها برنامه‌ریزی کنید

دوست نداریم حالا که درباره روزهای خوب اول ازدواج صحبت می‌کنیم، از بدترین‌ها هم بگوییم؛ اما فقط به این نکته توجه کنید که همیشه باید منطقی باشید. در مقطعی از زندگی دراز و شاد خود، حتما به مشکلاتی هم بر خواهید خورد و برای آنها نیاز به پول خواهید داشت. به لحاظ مالی، چطور از پس بحران‌ها برخواهید آمد؟ با متخصصان صحبت کنید و همین حالا با شریک زندگی خود مشورت کنید که در صورت بروز چنین مشکلاتی، چه خواهید کرد؟ ممکن است رمانتیک به نظر نرسد، اما باید بدانید که در صورت مواجه شدن با شرایط پیش‌بینی‌نشده، چه کاری از دست شما بر می‌آید و برنامه‌تان چیست؟

به فلسفه مالی خانواده فکر کنید

حتی اگر در حال حاضر فرزند ندارید یا برنامه‌ای برای بچه‌دار شدن ندارید، تفکر درباره مسائل مشترک مالی از دیدگاه فلسفی مشترک کمک‌کننده است. باید بدانید وقتی بچه دار شدید، چه دیدگاهی را به او آموزش خواهید داد. به مسائل مالی از این دید نگاه کنید، نه اینکه آنها را فهرست درازی از اعداد و ارقام ترسناک ببینید. شما و همسرتان باید بدانید که با پولی که به سختی به دست می‌آورید، چه باید بکنید.