چگونه فرزندان خود را به مدیران برجسته تبدیل کنیم

مترجم: هوتسا عسکری نسب

مسیر موفقیت فرزندان به سوی مدیریت، در دستان والدین و مراقبان فرزندان است. می‌توان با الگو بودن و آموزش مهارت‌ها، آنها را برای مدیریت خود و دیگران در دنیای بیش از حد رقابتی، آماده کرد یا اینکه به‌نحوی رفتار کرد تا به غلامانی حلقه به گوش، مطیع و فرمانبردارانی محض تبدیل شوند. زیبایی تبدیل فرزندان به مدیران و کسب موفقیت‌ها، در کارهای نسبتا کوچک و کم اهمیتی است که هر روز برای آنها در زندگی انجام می‌دهیم. با تمرکز بر روی چهار اقدام زیر که در ادامه نکات مطلب هفته گذشته عنوان می‌شود مطمئنا می‌توانید روحیه مدیریت را در فرزندان و حتی خود به وجود آورید.

1- به فرزندان خود جواب منفی هم بدهید

با دادن آزادی بیش از حد به فرزندان، مانع پیشرفت و محدودیت آنها نشوید. هر فردی که آرزوی مدیر شدن را در سر می‌پروراند باید توانایی گذشتن از لذت‌ها و خوشی‌های موقت در زندگی و به تعویق انداختن آنان را داشته باشد، همچنین برای دستیابی و کسب موفقیت برای مسائلی که در زندگی برایش مهم هستند، به سختی تلاش کند. فرزندان باید صبوری را بیاموزند، همچنین با تعیین اهدافی برای خود در زندگی، لذت کار کردن زیاد را نیز تجربه کنند. جواب منفی دادن یا گفتن «نه» به فرزندان ممکن است برای مدت کوتاهی، ناامیدشان کند اما در نهایت با مساله کنار می‌آیند که این اتفاق، هرگز با لوس کردن آنها از سوی والدین، امکان‌پذیر نخواهد بود.

2- بگذارید فرزندان مشکلات خود را شخصا و به تنهایی حل کنند

استقلال، یکی دیگر از خصوصیات بارز مدیران است که به هنگام اتخاذ تصمیمات دشوار، توانایی برطرف کردن آشفتگی‌ها را هم دارند. زمانی که والدین در حل مشکلات فرزندان به‌طور مداوم به آنها کمک می‌کنند، فرزندان هرگز قابلیت تجزیه و تحلیل مسائل را پیدا نکرده و به خود متکی نمی‌شوند. والدین، با حضور همیشگی در صحنه و کمک به حل مشکلات ، باعث می‌شوند فرزندان در تمام زندگی، انتظار چنین پشتیبانی از سوی پدر و مادر را داشته باشند. مدیران باید رفتار و مدیریتی سنجیده داشته باشند، همچنین مسوول و پاسخگوی رفتارهای خود نیز باشند. مطمئن شوید تا فرزندان شما هم در به دست آوردن چنین ویژگی، تلاش لازم را به عمل آورند.

3- رفتارتان باید با گفتارتان مطابقت داشته باشد

مدیران معتبر با این که دارای شخصیت شفاف و صادقی هستند، اما بی‌عیب و نقص هم نیستند و تنها به این دلیل که رفتار و گفتارشان با هم مطابقت دارد در میان مردم از احترام خاصی برخوردار شده‌اند. فرزندان تنها در صورتی که شاهد چنین رفتاری از سوی والدین باشند می‌توانند این خصوصیت را به طور طبیعی در خود تقویت کرده و بهبود بخشند. برای صادق بودن، تنها کافی است تا این ویژگی را علاوه‌بر گفتار و کردار در تمام زمینه‌ها برای مثال شخصیت واقعی خود نیز رعایت کرد. اگر رفتار والدین با گفتارشان هماهنگی داشته باشد و در یک راستا قرار بگیرد، فرزندان که شاهد چنین رفتاری هستند آرزوی داشتن چنین رفتاری را در سر می‌پرورانند.

4- نشان دهید شما هم یک انسان با خصایص واقعی هستید

مهم نیست که کودکان تا چه اندازه سرکش و جسور باشند، والدین هنوز قهرمان و الگو زندگی آینده آنان به شمار می‌روند. شاید این موضوع باعث شود که اشتباهات گذشته خود را از ترس این که مبادا فرزندان، ترغیب به تکرار اشتباهاتشان شوند از آنها مخفی کنند. عکس این قضیه هم صادق است. زمانی که هیچ‌گونه آسیب‌پذیری از خود نشان ندهید کودکان درباره هر شکستی که با آن مواجه می‌شوند احساس گناه شدیدی می‌کنند؛ زیرا تصور می‌کنند تنها فردی هستند که مرتکب چنین اشتباهات فاحشی می‌شوند. کودکان برای این که به‌عنوان مدیران پیشرفت کنند باید بدانند اشخاصی که در زندگی، الگوی رفتاری خود قرار می‌دهند، مصون از لغزش و خطا نیستند. مدیران باید این توانایی را داشته باشند با بررسی اشتباهات خود، تجارب و مطالب فراوانی بیاموزند و به‌منظور داشتن شرایط بهتر در کار پیشرفت کنند. نمی‌توان از کودکان زمانی که احساس گناه می‌کنند، توقع انجام چنین کاری داشت. آنها به فردی واقعی نیاز دارند که آسیب‌پذیر نیز باشد تا چگونگی یافتن راه‌حل برای مشکلات و همچنین آموختن مطالب جدید را به آنها نشان دهد و زمانی که والدین از عملکرد گذشته خود برای فرزندان صحبت می‌کنند دقیقا نقش همان الگوی واقعی آسیب‌پذیر را دارند. تنها با زحمت و تلاش است که والدین می‌توانند فرزندان خود را به رهبر تبدیل کنند. موارد کمی مانند تربیت فرزندان در زندگی وجود دارد که ارزش تلاش بی‌وقفه و صرف زمان زیادی از عمر را داشته باشد.

منبع : Entrepreneur