باشگاه سرمایه‌گذاران؛ مکانی برای معرفی فرصتهای سرمایه گذاری
دنیای اقتصاد: امروزه کارآفرینی به عنوان یکی از موضوعات مهم و مورد توجه تمام دنیا و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، موتور توسعه اقتصادی است و از آن طرف سرمایه گذاری در طرح های کارآفرینانه، سوخت این موتور و نیروی پیشران توسعه اقتصادی در همه دنیاست.

در بسیاری از کشورها، آشنایی کارآفرینان و سرمایه گذاران در قالب مسابقه و جشنواره برگزار می شود. شرکت هایی نیز وجود دارند که پس از شناسایی و ارزیابی طرح ها، آنها را به سرمایه گذاران معرفی می کنند و طی کردن این مسیر برای کشور ما امری اجتناب ناپذیر است.
متاسفانه در جامعه ما آنچنان که باید این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است و حتی می توان گفت کارآفرینان یا به نوعی افراد دارای طرح، به حال خود رها شده اند.

در حالیکه کشورهایی که میزان فعالیت های کارآفرینانه در آنها بالاتر است، در اقتصاد جهان موفقیت بیشتری را کسب می کنند. البته اخیرا کمیته ای در اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل شده که بر اساس آن قرار است در مرحله اول کارآفرینان و افراد دارای طرح اصفهانی و در مراحل بعدی کارآفرینان کشور از این سرگردانی نجات پیدا کنند.

به گفته رییس کمیته توسعه فناوری و سرمایه گذاری اتاق اصفهان، قرار است این کمیته با شناسایی کارآفرینان و بررسی طرح ها از نظر فنی و اقتصادی، به آنها کمک کند تا با انجام مطالعات فنی و اقتصادی، طرح های خود را در صورت تایید به سرمایه گذاران ارائه دهند.

صفر نوراله ادامه داد: به این علت امکانی تحت عنوان باشگاه سرمایه گذاری فراهم شده که در آن از سرمایه گذاران دعوت می شود تا در جلسه ای تحت عنوان باشگاه سرمایه گذاری، از این طرح ها آگاه شوند و افراد کارآفرین بتوانند طرح های خود را اجرایی و صنعتی کنند.

وی افزود: سالهاست که این ساز و کار در یونیدو، سازمان وابسته به سازمان ملل، تحت عنوان ITPO در حال اجراست، چراکه زمانی می توانیم در این زمینه موفق باشیم که به یونیدو، و از آن طریق به کل دنیا وصل شویم. به همین علت از نماینده یونیدو خواسته شده تا فعالیت های این کمیته را ممیزی و تجربیات بین المللی را به ما منتقل کند. همچنین کارآفرینان ما را به سرمایه گذاران دنیا وصل کند و از آن طرف سرمایه گذاران دنیا را به کارآفرینان وصل کند تا به این صورت کارآفرینان ما بتوانند طرح های خود را به دنیا ارائه دهند.

رییس کمیته توسعه فناوری و سرمایه گذاری اتاق اصفهان با بیان اینکه این طرح در صورت موفقیت در اتاق ایران هم انجام خواهد شد، گفت: تاکنون ۲ طرح به سرمایه گذاران معرفی شده و به نتیجه رسیده است که به طور قطع در سال های آینده این تعداد به صورت تصاعدی رشد پیدا خواهند کرد. همچنین سایتی در حال طراحی است که تمام طرح های کارآفرینی در آن ارائه می شود تا بتوانند از این طریق با سرمایه گذاران ارتباط برقرار کنند.

کشورهای دیگر موفق تر از ایران
رییس کمیته توسعه فناوری و سرمایه گذاری اتاق اصفهان با بیان مزایای توسعه این کمیته و اقداماتی از این دست، گفت: اشتغال زایی، توسعه اقتصادی و رشد کارآفرینان از جمله مزایای این کمیته است. در حالیکه تاکنون کشورهایی مانند ارمنستان، عراق، بحرین، قطر، ترکیه و کشورهای کوچک اطراف ایران فعالیت های بسیاری در این زمینه انجام داده اند. همچنین در برخی از کشورهای صنعتی این چنین طرح هایی در برنامه های تلویزیونی مطرح می شود تا جایی که در کشوری مانند کانادا، روزانه روی ۳ طرح سرمایه گذاری می شود.

چالش های پیش روی کمیته توسعه فناوری و سرمایه گذاری
به گفته دبیر کمیته ITPO، بخش عمده ای از کارهایی که در زمینه اقتصادی و کارآفرینی انجام می شود، به شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه بستگی دارد و ممکن است یک کار واحد، در جوامع مختلف، نتایج مختلف بدهد.
روحانی ادامه داد: در حوزه کسب و کار در فرهنگ ایرانی، به ویژه فرهنگ اصفهانی، با مشکلات و چالش های خاصی مواجه هستیم، مانند اینکه برای سرمایه گذار جالب نیست که به عنوان سرمایه گذار جایی حضور پیدا کند و همیشه سعی می کند که چراغ خاموش حرکت کند. وی افزود: از طرفی طرح هایی که ارائه می شود، ممکن است طرح هایی باشد که بررسی های کارشناسی اولیه به ویژه در زمینه محاسبات مالی در مورد آن ها انجام نشده باشد.

همچنین درک متقابل و صحیحی بین صاحبان طرح و صاحبان سرمایه وجود ندارد و مابین ذهنیت سرمایه گذار و صاحب طرح از نظر میزان سود، یک اختلاف دیدگاه وجود دارد، که باید واقعی شود و به همین علت سعی می شود که این دیدگاه ها در این کمیته تصحیح شود، تا امکان گفتگوی مناسب بین صاحب طرح و سرمایه گذار به وجود آید، چراکه نداشتن این درک، سرمایه گذار را فراری می دهد.