ماهیت اصلی اعتماد به نفس واقعی و راستین
اعتماد به نفس واقعی هیچ‌گونه ارتباطی با آنچه در زندگی بیرون شما اتفاق می‌افتد ندارد. اعتماد به نفس واقعی زاییده شغل شما نیست. اعتماد به نفس راستین، نتیجه باور قلبی و درونی شما به توانایی‌ها و قابلیت‌های تان است. این باور که هر کاری را بخواهید، می‌توانید انجام دهید.
اعتماد به نفس واقعی، همواره از درون خود شما تولید می‌شود نه از بیرونتان. اعتماد به نفس واقعی، زاییده تعهد شما به خودتان است. این تعهد که هر آنچه لازم باشد انجام خواهید داد تا به خواسته‌ها و نیازهایتان برسید. این گونه از اعتماد به نفس، در اعتماد شما نسبت به خودتان ریشه دارد و بستگی به نتایجی که ممکن است بگیرید یا نگیرید نیز ندارد.
اعتماد به نفس باور شخصی شماست نسبت به روح خودتان به‌عنوان یک انسان. این اعتماد که هر اتفاقی در زندگی‌تان بیفتد و با هر مشکلی روبه‌رو شوید، آنچه لازم است و باید انجام دهید، انجام خواهید داد.
مهم نیست که آن کارها را انجام خواهید داد یا نه. موضوع مهم این است که با میل و رغبت کامل آن را انجام دهید. اگر به‌عنوان یک «فرد» به خودتان اعتماد داشته و خود را باور داشته باشید، به‌رغم آنچه با آن روبه‌رو می‌شوید، اقدامات لازم را صورت می‌دهید و به چیزی که می‌خواهید می‌رسید. با این دید، اعتماد به نفس واقعی، اعتماد به یک توانایی و قابلیت شما نظیر وکالت، نوازندگی، فروشندگی یا غیره نیست. بلکه اعتماد به قابلیت و توانایی شما در عمل کردن و اقدام کردن است. آیا تفاوت این دو را می‌بینید؟
هرگاه پاسخی را که دنیا به اهداف و رویاهای‌تان می‌دهد، ملاک و مبنای اعتماد به نفس خود قرار دهید باعث می‌شود تا بیشتر اوقات احساس اعتماد به نفس نداشته باشید. پرواضح است که هرگز نمی‌توان واکنش جهان و جهانیان را با خواسته‌ها و آرزوهای خود کنترل کنید.حتی به لحاظ تئوری و منطقی نیز نمی‌توان توقع داشت تا همیشه به هر چیزی که می‌خواهیم برسیم، چرا که اصولا دنیا هیچ وقت این طوری نیست و هرگز نمی‌توان خیلی روی نتایج حساب کرد. تنها چیزی که می‌توان روی آن حساب کرد تعهد و پایبندی نسبت به خود است.
می‌توانید درباره خواسته‌ها و اهدافتان با خودتان صادق باشید می‌توانید روی عزم و اراده خود برای عمل کردن و انجام دادن آنچه می‌بایست حساب کنید.
این تنها چیزی است که می‌توان به آن مطمئن بود. شما می‌توانید به تمایل، قابلیت و توانایی انجام دادن هر آنچه لازم است اعتماد و ایمان داشته باشید.
هنگامی که اعتماد به نفس و خودباوری خود را بر اساس آنکه و آنچه به راستی هستید و نه براساس موفقیت‌ها و دستیابی‌ها یا شکست‌ها و ناکامی‌های خود بنا می‌کنید؛ چیزی را در خود خلق می‌کنید که هیچ‌کس و هیچ چیزی یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت.

چند راه بر تقویت اعتماد به نفس
از خود و شرایط اطراف خود لذت ببرید اگر محیط شما عیب‌هایی دارد، اما حسن‌های زیادی هم دارد.
شرایط را سخت نکنید و به مشکلات با ذره‌بین نگاه نکنید مطمئن باشید که مشکلی نیست که آسان نشود مرد باید که هراسان نشود.
شما هم مانند انسان‌های اطراف خود هستید، ممکن است یک نفر در یک حوزه از شما بالاتر باشد، اما مسلما شما هم توانایی‌هایی دارید که در حوزه دیگر شما را برتر می‌کند. مطمئن باشید اطراف شما هم انسان هستند و هیچ‌کس سوپرمن نیست بلکه همه شبیه هم هستند.
توانایی‌های خود را دست کم نگیرید.
مدام حسرت دیروز و ترس از فردا نداشته باشید. از امروز لذت ببرید.
با دیگران بیشتر ارتباط برقرار کنید.
مهارت‌های فردی و اجتماعی خود را افزایش دهید، یعنی سعی کنید. با افزایش توانایی خود در زمینه‌های فردی مانند، شغل، تحصیل یا در زمینه‌های اجتماعی مانند ارتباط با دیگران و خوب صحبت کردن و روابط عمومی خوب داشتن را افزایش دهید.
جرات داشته باشید که ترس برادر مرگ است، به یاد داشته باشید که همه مثل شما هستند و شما می‌توانید.
خود را دست کم نگیرید و مدام به دیگران تلقین نکنید که من بی‌عرضه و بی‌خاصیت هستم، بدانید که گفتن اینها مشکلی از شما را حل نخواهد کرد.
خود و دیگران را تحقیر نکنید.
فرصت‌ها را به راحتی از دست ندهید شاید یکی از این فرصت‌ها شانس شما باشد که به در خانه شما آمده است.
در زندگی برنامه‌ریزی داشته باشید.
با افراد مثبت‌اندیش دوستی کنید و از افراد منفی‌نگر پرهیز کنید.
همواره خودتان را با خود مقایسه کنید، نه با دیگران.