تحول در ناوگان ریلی کشور
دنیای اقتصاد: چهارمین رام قطار اصفهان - مشهد و بالعکس با عنوان "قطار ویژه غدیر" به ارزش تقریبی 36 میلیارد تومان در اصفهان راه اندازی شد.این قطار از محل اعتبارات سازمان راهیان نور و گردشگری بسیج ساخته شرکت ریل ترابر سبا و مختصصان کارخانه واگن سازی پارس اراک، با حضور مسئولان استانی و کشوری راه اندازی شد. قطار غدیر نخستین قطار ایرانی چهارتخته با ظرفیت 260 مسافر و یکی از پرسرعت ترین قطارهای کشور به شمار می رود که دارای سرعت نامی 160 و سرعت عملیاتی 140 کیلومتر در ساعت است. از ویژگی های این قطار می توان به طراحی منحصر بفرد تجهیزات داخلی سالن، نمایشگرهای لمسی با کیفیت HD، کنترل سیستم صوتی به صورت لمسی، نرم افزار اختصاصی، موقعیت یاب، احضار میهماندار، درخواست امداد پزشکی، نورپردازی و ابعاد مناسب کوپه اشاره کرد. حرکت این قطار به طور یک روز درمیان است و قیمت بلیت آن 120 هزار تومان تعیین شده اما نرخ آن تا 24 اسفند ماه با 18 درصد تخفیف 99 هزار تومان فروخته می شود.
معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مراسم راه اندازی این رام قطار، راه اندازی قطارهای سریع السیر و قطار حومه ای را از برنامه های در دست اقدام دولت عنوان کرد و گفت: بهره برداری از این قطارها، تحول بزرگی در ناوگان ریلی کشور ایجاد خواهد کرد.سید محمد راشدی افزود: دو خطه کردن خطوط زیادی از راه آهن کشور همچون اصفهان - یزد در این راستا انجام می شود تا مدت زمان مسافرت با قطار در کشور کاهش یابد.به گفته وی، خدمات پزشکی و درمانی، پیشرفت در فناوری اطلاعات همچنین توسعه ناوگان ریلی از وعده های رئیس جمهوری بود که بخش عمده ای از آنها محقق شده است. وی افزود: ۱۴ استان کشور هنوز به شبکه ریلی کشور متصل نشده اند اما اتصال این استان ها به شبکه ریلی کشور از اهداف دولت یازدهم است.راشدی همچنین در مورد انضباط زمان حرکت قطارها در کشور، بیان کرد: حرکت قطارها در زمان مقرر از انضباط خوبی برخوردار است. به گفته وی، طی برنامه‌ هشت ساله راه آهن ایران باید جزو یکی از پیشرفته‌ترین راه آهن‌های جهان باشد، بنابراین به دنبال قطارهای سریع هستیم که مسیر اصفهان - تهران یکی از آنهاست. وی به مسیر ریلی اصفهان - تهران - مشهد اشاره کرد و گفت: این مسیر از بهترین خطوط ریلی کشور بشمار می رود.معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران به راه اندازی چهارمین رام قطار اصفهان - مشهد و بالعکس با عنوان "قطار ویژه غدیر" اشاره کرد و افزود: این قطار هم اکنون از ۱۲ واگن ساخت داخل برخوردار است و افزودن واگن به این قطار برای افزایش ظرفیت مسافر امکان پذیر است. وی سن ناوگان ریلی کشور را ۳۱ سال اعلام کرد و افزود: هدف دولت کاهش سن ناوگان ریلی کشور از ۳۱ سال به ۱۴ سال است و در این راستا برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.راشدی در خصوص تفاهمنامه راه اندازی قطار حومه ای اصفهان - نجف آباد، بیان کرد: زیرسازی و بهره برداری این خط توسط مسئولان محلی و تجهیز ناوگان آن از سوی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.

مدیرکل راه آهن استان اصفهان نیز در این مراسم، با بیان اینکه سرمایه گذاری در صنعت ریلی کشور از معافیت های مالیاتی و ارزش افزوده برخوردار است از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و توسعه خطوط ریلی کشور دعوت کرد.حسن ماسوری گفت: طبق برنامه دولت، حمل و نقل ریلی آهن ایران باید با کشورهای اروپایی همسان سازی شود که در این راستا همسان سازی ایران و آلمان مورد تایید قرار گرفته است. وی با بیان اینکه پنج سال برای این برنامه فرصت داریم، افزود: تیمی از کارشناسان دو طرف تشکیل شده و برداشت‌های خود از راه آهن آلمان را انجام می‌دهند و مبنای کار بر اساس قطارهای پر سرعت و طولانی مسیر اروپا در نظر گرفته شده است.مدیر کل راه آهن استان اصفهان گفت: اصفهان شهری مهم و متعلق به جهان است، خدمت رسانی در آن نیز باید در همین سطح باشد، بنابراین در طرح همسان سازی توسعه راه آهن ایران با آلمان تلاش می‌کنیم که اصفهان شهر پایلوت در این امر شود. ماسوری همچنین با بیان اینکه در طرح توسعه راه آهن، تمام شبکه ریلی کشور از استان اصفهان عبور خواهد کرد، ادامه داد: فاز مطالعاتی طرح راه آهن خوزستان به اصفهان انجام شده است و هم‌چنین خطوط راه آهن لرستان و اراک به اصفهان و ... نیز در آینده اجرا می‌شود. وی افزود: احداث خط ریلی اصفهان - خوزستان، دو خطه کردن مسیر میبد یزد - زرین شهر اصفهان و احداث خط اصفهان- گلپایگان- مرکزی از جمله طرح های در دست اقدام برای توسعه ناوگان ریلی کشور و استان اصفهان است.مدیرعامل شرکت ریل ترابر سبا در مراسم افتتاح این رام قطار، گفت: شرکت ریل ترابر سبا راه اندازی چهارمین رام قطار اصفهان مشهد را بر عهده دارد.محمدجواد فخاری با اشاره به اینکه ۱۵۰ اشکال موجود در واگن های قبلی این قطار رفع شده است، بیان کرد: شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) در ساخت و طراحی تجهیزات داخلی واگن های این قطار نقش بسزایی ایفا کرد.وی با بیان اینکه گرانی بلیت قطار موجب افزایش استفاده از وسیله نقیله شخصی، سوانح جاده‌ای، آلایندگی زیاد و ...است، افزود: مسولان ذیربط فکر کنند سرمایه‌گذاری در این عرصه توجیه‌پذیر و سودآور شود زیرا برابر آمار دقیق بین ۱۰ تا ۲۰درصد زیان می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه امروز بخش مسافری زیانده بوده و توجیه‌پذیر نیست، تاکید کرد: ساخت هر واگن 3 میلیارد تومان هزینه دارد و وقتی در قطاری 12 واگن به کار گرفته شود در مجموع 36 میلیارد تومان پول خرج شده است که طبق محاسبات اگر این ارقام در بانک گذاشته شود سودی برابر بیش از 700 میلیون تومان دارد.فخاری تصریح کرد: می‌توان این اعداد سود بانکی را بدون دغدغه کار و بحث با ادارات دریافت کرد، اما قطارها را در مسیر گذاشته‌ایم و با استقبال کم مسافران مواجه هستیم، زیرا واگن‌ها به درستی پر نمی‌شود در حالی که درآمد زیادی نداریم و مدام باید زیان بدهیم.مدیر عامل شرکت ریل ترابر سبا از مسئولان خواست با اتخاذ تدابیر لازم، سرمایه گذاری در صنعت ریلی کشور را سودده کنند. معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه حدود 200 کیلومتر خطوط ریلی بین شهرستانی در استان اصفهان اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: خطوط ریلی در داخل استان شامل مترو اصفهان و قطارهای بین شهرستان‌ها است که مورد نخست با طول 60 کیلومتر و در سه فاز طراحی شده است. محمدعلی طرفه با بیان اینکه حدود 200 کیلومتر خط ریلی بین شهرستانی در استان اصفهان در نظر گرفته شده است، افزود: خط ریلی بین شهرهای درچه - نجف آباد و خط اصفهان- بهارستان- مبارکه- مجتمع فولاد و اصفهان - شاهین شهر از جمله این خطوط است که منابع دولتی مالی خوبی برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است. وی با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید به توسعه ریلی، ادامه داد: اجرای پروژه قطار پر سرعت اصفهان- تهران در دولت یازدهم شروع شد که قرارداد فایناس مالی آن نیز منعقد شده است حتی یکی از فازهای آن حدود 70 درصد تاکنون پیشرفت دارد.