نامزدهای ریاست‌جمهوری ترکیه از یک ماه قبل وارد مبارزه انتخاباتی شده اند و سوای کمپین‌های تبلیغاتی‌شان، به شهرهای مختلف سفر کرده اند و در میان طرفداران خود نیز سخنرانی کرده اند. این برای نخستین‌بار است که رئیس‌جمهوری ترکیه توسط آرای مردم این کشور انتخاب می‌شود. در این میان حضور یک کرد که جزو اقلیت‌های قومیتی ترکیه محسوب می‌شود، رقابت را برای مردم ترکیه متفاوت‌تر کرده است. کردها که اقلیتی قوی را در این کشور تشکیل می‌دهند برای نخستین‌بار در این رده وارد گود مبارزات انتخاباتی شده‌اند. صلاح‌الدین دمیرتاش که پیش از این در صلح بین کردها و دولت ترکیه نقشی اساسی داشت، این‌بار در قامت یک نامزد انتخاباتی قصد دارد پنجه در پنجه دو اسلام‌گرا بیندازد. نخستین اسلام‌گرا، رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور است که در طول بیش از یک دهه، اقتصاد ترکیه را به‌شدت بهبود بخشیده است و دیگری اکمل‌الدین احسان‌اغلو، رئیس سابق سازمان همکاری کشورهای اسلامی است که در میان بهت ناظران از سوی دو حزب سکولار به رقابت با اردوغان فرستاده شده است.



رجب طیب اردوغان
pic۱
ناظران می‌گویند که او دقیق فکر می‌کند و می‌داند که به دنبال چیست. او در عالم سیاست در عین حال که خود را ایدئولوژیک نشان می‌دهد در عرصه سیاست اما نشان داده است که یک پراگمات به تمام معنا است. او تنها در یک عرصه دچار خطای راهبردی شده و آن هم پشت کردن به دوست سابق خود یعنی اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است. او در سیاست خارجی که به دنبال ارتباط گرفتن بیشتر با همسایگان خود بود، با تحولات موسوم به بهار عربی مخالفان سوری را به داخل کشور خود راه داد، اما در ادامه نتوانست موضوع سوریه را هدایت کند و از سوی مخالفان خود به شدت در این خصوص مورد انتقاد قرار گرفت. مهم‌ترین منتقد او کمال کلیچداراغلو، دبیرکل حزب جمهوری خلق ترکیه (CHP) است که در بحبوحه تیرگی رابطه اردوغان با مقامات سوری به دیدار اسد رفت و به این طریق اعتراض خود را به عملکرد نخست‌وزیر ترکیه نشان داد. با این وجود، به‌رغم به بن‌بست رسیدن تئوری «به صفر رساندن مشکلات با کشورهای منطقه»، در داخل کشور ترکیه توانست تا حدودی قدرت خود را به رخ مخالفان خود بکشد. او در شرایطی توانست پا به این رقابت‌ها بگذارد که دو بحران بزرگ را پشت سر گذاشت. ابتدا بحران «پارک گزی» که با یک اعتراض ساده نسبت به پاساژسازی در یک پارک شروع شد و به تندی به یک اعتراض سراسری تبدیل شد و دیگری اما بحران فساد در داخل دولتش بود که با افشای نوارهای صوتی وارد فاز جدیدی شده بود. اردوغان اما توانست با پیروزی حزبش در انتخابات محلی و تجربه صعود 12 درصدی آرا به سود حزب خود نسبت به دوره قبل قدرت‌نمایی کند. او با شعار « اراده ملی، قدرت ملی» پا به عرصه رقابت‌ها گذاشته است. سایت «زی نیوز» نوشت: او در نخستین حضور تبلیغاتی خود با لباس بیس‌بال در میان طرفداران خود ظاهر شد تا بگوید آماده رقابت‌ها است.




اکمل‌الدین احسان‌اغلو
pic2
وی فرزند «احسان افندی» است و دانش‌آموخته علوم اسلامی است. احسان‌اغلو که دارای مدرک Phd است در دانشگاه‌های الازهر مصر، آنکارا و عین‌الشمس درس خوانده است. او از سال ۲۰۰۴ تا اوایل سال‌جاری به مدت ۱۰ سال دبیرکل سازمان همکاری کشورهای اسلامی بوده است. روزنامه تودیز زمان نوشت که وی با شعار «نان» در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده است. او ازجمله اسلام‌گرایانی است که معتقد به اصول سکولاریسم است و از این رو دیدگاه وی به فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای ساکن آمریکا نزدیک است. احسان‌اغلو به‌تازگی در یک جنگ غیرمستقیم با حزب عدالت و توسعه درخصوص انتقادهای بولنت آرینچ معاون اردوغان که گفته بود زنان نباید در ملاءعام بخندند، گفته است که جامعه ترک با خنده زنان نشاط می‌گیرد. احسان‌اغلو به‌رغم اینکه از سوی دو حزب سکولار این کشور حمایت می‌شود در نخستین کنفرانس خبری خود گفته است: «من نامزد همه رای‌دهندگان هستم. من به یک اندازه به همه احزاب گرایش دارم.» او درخصوص سیاست خارجی اردوغان اما گفته است: «مشکل را در سیاست خارجی ترکیه می‌شود هجی کرد. اگر خلبان شما رانندگان تریلی به گروگان گرفته می‌شود مشخص است که یک جای کار در سیاست خارجی‌تان می‌لنگد.»




صلاح‌الدین دمیرتاش
pic۳
کردها بزرگ‌ترین اقلیت قومی در ترکیه هستند. هاکان یاووز نویسنده کتاب سکولاریسم و دموکراسی اسلامی در ترکیه می‌نویسد که سه رویکرد درخصوص کردها در ترکیه وجود دارد. کمالیست‌ها و ناسیونالیست‌ها که معتقد به طرد کردن آنها از عرصه سیاست هستند. محافظه‌کاران که دیدی محتاط‌تر دارند و درنهایت اسلا‌م‌گرایان که معتقد به بازی دادن کردها در سیاست هستند. از این رو است که بحث صلح با کردها، ترکیه را به دو شقه تقسیم می‌کند. در شرایطی که اردوغان حرف از صلح می‌زند، ناسیونالیست‌ها (حزب MHP) و حزب جمهوری خلق ترکیه (CHP) اردوغان را متهم به سازش با جدایی‌طلبان می‌کنند. با این وجود این دوره از انتخابات این فرصت را فراهم آورده است که کردها شانس خود را به بوته آزمایش بسپارند. براساس برخی آمارها در این کشور از بین 5/15 تا 25 درصد جمعیت را کردها تشکیل می‌دهند. این در شرایطی است که برخی می‌گویند که بین 10 تا 23 درصد از جمعیت ترکیه از کردها هستند. صلاح‌الدین دمیرتاش نامزد کردها که از حزب صلح و دموکراسی نامزد انتخابات شده چندی پیش به‌عنوان رابط دولت با رهبر پ.ک.ک یعنی عبدالله اوجالان در پی پیاده کردن نقشه صلح کردها با ترک‌ها بوده است. او با چندین شعار در این انتخابات شرکت کرده که بیشترشان درخصوص مسائل کردهاست. ازجمله «زنده باد رهبر آپو»، «پ.ک.ک نیز مردم است» و
«مردم اینجا هستند».