داستان از جلسه معاونان شهردارتهران آغاز شد. 27 اردیبهشت‌ماه امسال معاونان و روسای سازمان‌های شهرداری تصمیم گرفتند از این پس مدیران ارشد و میانی در واحد‌های شهرداری تهران صرفا از نیروهای کارمند آقا جهت سمت‌هایی مانند مسوول دفتر، منشی، اپراتور تلفن، تایپیست و مسوول پیگیری و ... را که در محدوده دفتر کار مدیران اشتغال دارند، به خدمت بگیرند. در این طرح که از آن به‌عنوان طرح سالم‌سازی محیط کار زنان یا تکریم زنان در محیط کار یاد می‌شود، از مدیران شهرداری خواسته شده ظرف ماه آینده این موضوع را با جدیت توسط سازمان بازرسی و حراست کل پیگیری و اجرایی کنند و به‌منظور آرامش و آسایش بیشتر کارکنان با تغییرات مناسب حتی‌المقدور محل استقرار کارکنان خانم و آقا مورد بازنگری و به صورت جداگانه طراحی و اجرا شود.
اما با انتشار متن این صورت جلسه و اجرایی شدن آن در برخی از شهرداری‌های مناطق و معاونت‌ها موضع‌گیری‌های رسانه‌ای نیز آغاز شد. برخی این تصمیم را تبعیض جنسیتی در شهرداری می‌دانستند و گروهی آن را در جهت تکریم مقام زن.
پاسخ معترضان به این تصمیم جدید را محمدباقر قالیباف از تریبون نماز جمعه داد و در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران در تاریخ 27 تیر ماه گفت:ما غیرت دینی داریم، حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش؛ زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. حرفی که در شهرداری تهران زده‌ایم، این بوده است که اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعالیت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند.
پس از سخنان وی ۲۰۰ نماینده مجلس نیز این حرکت شهرداری را تایید کردند؛ اما از سوی دیگر وزارت کار چند روز پیش طی نامه‌ای به شهرداری این نکته را یادآوری کرد که ایران یکی از اعضای سازمان بین‌المللی کار است و این وزارتخانه به‌عنوان مرجع ملی ملزم به رعایت و الزامات ناشی از الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی کار از جمله کنوانسیون عدم تبعیض و اشتغال و حرفه است. شهرداری تهران در پاسخ به این نامه نوشت: نامه اداری از سوی معاونت بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهرداری طی روزهای گذشته مصداق همنوایی با رسانه‌های معاند بیگانه بود مفاد این نامه آن هم از یک دستگاه رسمی در نظام جمهوری اسلامی ایران حقیقتا مایه تاسف است.
اما یک روز بعد از رد و بدل این دو نامه، وزیر کار نیز در یادداشتی به این سخنان واکنش نشان داد و گفت: یکی از سیاست‌های مدبرانه دولت تدبیر و امید مبارزه با «ایران هراسی» بوده است و در این چارچوب وظیفه همگانی این است که با تدبیر و هوشمندی با حفظ ارزش‌های اسلامی و ملی خود موارد و کنوانسیون‌هایی را که دولت جمهوری اسلامی ایران در آنها عضویت داشته و مفاد آنها با ارزش‌های دینی و فرهنگی ما تعارضی ندارد، لحاظ کند.
وزیر کار یاد آوری کرد: غیرت دینی این است که اشتغال در کشور برای زنان سرپرست خانوار رونق گیرد و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد، هیچ زنی از روی استیصال به کار تن در ندهد و بتواند مهر مادری را به نمایش بگذارد.