«بورس» و یک بُرد مشروط
حمزه بهادیوند چگینی دبیر بورس در شرایطی بورس اوراق بهادار به کانون توجه سرمایه‌گذاران خرد و کلان تبدیل شده است که رییس‌جمهور کشورمان نیز طی مدتی حدود 100 روز دو بار به طور رسمی بر ضرورت توسعه بازار سرمایه و استفاده از این ظرفیت برای جذب سرمایه‌های مردم و توسعه اقتصاد کشور تاکید کرده است. تاکید رییس‌جمهور بر این امر ، تصمیم قاطع دیدگاه دولت را بر استمرار روند رو به بهبود این بازار نشان می‌دهد.
دولت روحانی اثبات کرده است که برخلاف دولت گذشته به «سکه فروشی» و «دلارفروشی» دل خوش نکرده و برعکس معتقد است باید بازار سرمایه نقش «مادری» خود را بازیابد. بورس نیز با قدرت در حال پیشرفت است؛ به طوری که بازدهی این بازار از 120 درصد گذشته و سهام برخی شرکت‌ها بسیار بیش از این رقم سود در اختیار کسانی گذاشته‌اند که به بورس اعتماد کرده و سرمایه خود را در این مسیر قرار داده‌اند.
این در حالی است که شاخص کل بازار سرمایه که ابتدای سال ۴۰ هزار واحد بود از ۸۵ هزار واحد عبور کرده است و این میزان رشد شاخص در طول تاریخ بورس کشور تنها در سال ۸۸ با بازدهی ۱۲۴ درصد برای کل سال رخ داده و همه شواهد نشان می‌دهد که طی سال‌جاری، رکورد بازدهی بورس شکسته خواهد شد. در این میان بازارهای سکه و دلار هم که به نیت خیر روحانی برای آبادانی کشور آگاه شده‌اند، عقب نشسته‌اند؛ به طوری‌که امروز تحلیلگری نیست که به صاحبان سرمایه بازارهای سکه و دلار را پیشنهاد کند.
در شرایط کنونی، حضور در بورس قطعا یک برد بزرگ برای اقتصاد و سرمایه‌گذاران است اما به شرط‌ها و شروط‌ها؛ چراکه در چنین شرایطی ریسک بازار افزایش می‌یابد و ممکن است معامله‌گران ناآگاه با هجوم به این بازار ریسک‌های سرمایه‌گذاری را ناخواسته افزایش دهند و این موضوع در آینده‌ای نامعلوم به زیان خود معامله‌گران خواهد بود. در این زمینه همراهی سیاست‌های دولت، سازمان بورس و افزایش آگاهی معامله گران سه ضلع مثلث بهبود بازار سرمایه محسوب می‌شود. ما معتقدیم دولت کار خود را خوب بلد است و سازمان بورس نیز با تحولاتی که طی مدت اخیر تجربه کرده نشان داده در استفاده از حداکثر ظرفیت‌های خود مصمم است. می‌ماند معامله‌گران که باید بدانند بورس، بازار سکه نیست و برخلاف تجربه‌های قبلی نیازمند تحلیلگری و یادگیری است، بر این اساس توصیه اکید می‌شود «اول آگاهی، بعد خرید.»


آخـر هفتـه‌ها بـا «آخـر هفتـه دنیـای اقتصـاد»
شما می‌توانید از طریق شماره تلفن ۸۷۷۶۲۱۲۰ نظر خود را در مورد مطالب «آخر هفته» با ما در میان بگذارید.