مسافربرهای خودپرواز در راهند

استفاده از وسایل پرنده برای تردد در شهر با افزایش ترافیک درون‌شهری موضوعی است که مدت‌ها ذهن طراحان را به خود اختصاص داده است. مسائل متعددی باعث می‌شوند تا استفاده از چنین وسایل پرنده‌ای با عدم استقبال مسوولان شهری و امنیتی مواجه شود. در میان وسایل پرنده که امکان حمل سرنشین دارند Ehang ۱۸۴ توانست مجوز پرواز‌های آزمایشی را در نوادای آمریکا به‌دست آورد.

این وسیله که به‌عنوان پهپاد با سرنشین شناخته می‌شود به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند در صورت وجود مشکل در هر یک از موتورها به پرواز خود ادامه داده و از بروز حادثه جلوگیری کند. از نکات مهم در مورد این وسیله سبز بودن آن است؛ به‌طوری‌که موتورها و تمام سیستم‌های آن با استفاده از نیروی حاصل از باتری کار می‌کنند. در صورت بروز هرگونه مشکل در سامانه‌های این پرنده، در نزدیک ترین محل که امکان فرود داشته باشد فرود می‌آید.

برای پرواز با این وسیله نیاز به مهارت خاصی نخواهید داشت و لازم است مقصد را مشخص کنید و سامانه‌های خودکار این پرنده با ایمنی بالا و به کمک سیستم‌های خودران شما را به مقصد خواهد رساند. موضوع راحتی در استفاده از این وسیله اهمیت بالایی دارد؛ چرا‌که دستی بودن هدایت پرنده‌ها در برخی موارد مشکلات جبران‌ناپذیری را ممکن است به‌دنبال داشته باشد؛ هر چند فناوری‌های مبتنی بر حسگرها نیز اشتباهات خاص خودشان را دارند و ممکن است وسیله در شرایط پیش‌بینی نشده‌ای قرار بگیرد و خطراتی متوجه پرنده و سرنشین آن شود.

‌ای هنگ ۱۸۴ ساخت چین است و توانسته مجوز پرواز آزمایشی در آمریکا را کسب کند البته این اجازه صرفا شامل پرواز روی صحرا نخواهد بود، ولی قطعا از نظر برد هوایی محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد. استفاده از پهپاد‌ها با قابلیت خودپروازی موضوعی است که در سال‌های اخیر اهمیت پیدا کرده است و موارد استفاده متعددی برای آنها تعریف شده است. از این پهپادها یا پرنده‌ها می‌توان برای کمک رسانی به افراد گم شده، ارسال تجهیزات و ملزومات دارویی و پزشکی به نقاط دور دست یا حفاظت از حیات وحش استفاده کرد.

سرعت بالای این وسیله‌ها و قابلیت پرواز بر اساس برنامه از پیش مشخص شده موجب شده است برنامه‌ریزی‌ها برای به‌کارگیری آنها در خدمات اجتماعی و پزشکی یا حتی گردشگری اهمیت پیدا کند. پرنده‌های خودپرواز می‌توانند افراد را با هزینه کمی به مناطقی ببرند که امکان دسترسی زمینی به آنجا با دشواری همراه است و با توجه به عدم نیاز به مهارت‌های خلبانی طیف وسیعی از افراد می‌توانند از این پرنده‌های هوشمند بهره ببرند. ممکن است در آینده با ترویج این پرنده‌ها تاکسی‌های هوایی با قیمت مناسب در دسترس قرار بگیرند.

آنچه مسلم است ورود روبات‌ها به سیستم‌های حمل و نقل تحولات گسترده‌ای را رقم خواهد زد که اثرات اقتصادی قابل توجهی می‌توانند داشته باشند.