طرح ساخت خانه «مسافر- کاشانه» با وام ۱۵ میلیونی
با افزایش حساسیت‌ها نسبت به تخریب باغات و زمین‌های کشاورزی برای تبدیل آنها به ویلاهای گردشگری، بنیاد مسکن برای جبران خلا نیاز به سکونتگاه‌های گردشگری طرح جدیدی را در دستور کار قرار داد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، چند سالی است که رواج ساخت ویلا در زمین‌های کشاورزی و تخریب باغات به منظور استفاده از زمین آنها برای ساخت‌وساز در مناطق گردشگری به‌خصوص شهرهای شمالی کشور منجر به آسیب‌رسانی و از بین رفتن حجم وسیعی از این زمین‌ها و باغات شده است.
به این ترتیب، با افزایش حساسیت شورای عالی شهرسازی و معماری و اعمال محدودیت و مانع بر مسیر این گونه ساخت‌وسازها، هم اکنون بنیاد مسکن با دو هدف عمده طرح تازه‌ای را در دست اقدام قرار داده است.

ساخت خانه دوم روستایی با عنوان سکونتگاه «مسافر - کاشانه» طرحی است که این نهاد عمومی با هدف عمران و آبادی روستاها، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و از طرف دیگر برای پاسخ به نیاز ویلاسازی یا سکونتگاه‌های گردشگری در مناطق خوش آب و هوای کشور یا روستاهایی که از جاذبه گردشگری برخوردارند طراحی کرده است. بر مبنای این طرح قرار شده به هرکدام از روستاییانی که متقاضی دریافت وام روستایی باشند، علاوه بر وام نوسازی واحد مسکونی که در آن سکونت دارند، وام دومی تعلق بگیرد که با استفاده از ان بتواند مسکن دیگری در همان روستا با هدف جذب گردشگر و تبدیل آن به سکونتگاه گردشگری، احداث کند.

از سال گذشته، با تصویب هیات دولت، قرار شد سالانه 200 هزار فقره وام مسکن روستایی 15 میلیون تومانی با هدف نوسازی بافت سکونتی در روستاها به متقاضیان پرداخت شود. معاونت بازسازی روستایی بنیاد مسکن درخصوص روند پرداخت سهمیه سال 94 از 200 هزار فقره تسهیلات تعیین شده، به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: تاکنون 82 هزار درخواست برای دریافت وام 15 میلیون تومانی نوسازی مسکن روستایی به بانک‌ها ارجاع داده شده که از این تعداد 42 هزار فقره وام به روستاییان پرداخت شده و 14 هزار واحد روستایی بهره‌مند از وام روستایی هم از ابتدای سال 94 تاکنون نوسازی و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. همچنین مابقی سهمیه باقی‌مانده از وام روستایی طی شش ماهه دوم سال 94 علاوه بر واحدهای روستایی به متقاضیان ساخت خانه مسافر-کاشانه در روستاهای با پتانسیل گردشگری هم پرداخت می‌شود. این در حالی است که وام نوسازی واحد اصلی به نام یکی از زوجین و وام مسکن گردشگری (وام دوم) به یکی دیگر از زوجین پرداخت می‌شود. اولویت پرداخت این وام به زوج‌های روستایی و در روستاهایی است که از قابلیت و ظرفیت گردشگری برخوردار باشند.

شرایط وام مسکن گردشگری در روستاها
چند روز پیش، رئیس بنیاد مسکن، در تشریح جزئیات و نحوه پرداخت وام مسکن روستایی به متقاضیان ساخت واحدهای گردشگری، گفت: هرکسی در روستایی به‌ غیر از خانه خود یک واحد را برای کسانی که در برخی فصول برای گردشگری حضور می‌یابند، اختصاص دهد، آماده هستیم وام مسکن دیگری به مبلغ ۱۵ میلیون تومان به وی پرداخت کنیم که این کار با نظارت بخشداران و دهیاران اجرا می‌شود.
محمدرضا تابش افزود: این مدل کار سابقه اجرایی در کشور داشته و اشکالی هم به‌وجود نیاورده است و هدف این است تا گردشگری در روستاها نیز تقویت شود.

رئیس بنیاد مسکن در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال یک میلیارد تومان اعتبار به‌صورت بلاعوض از محل حساب 100 امام برای تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی اختصاص می‌یابد.
تابش با اشاره به نقش مهم روستاها در توسعه کشور خاطرنشان کرد: نقش مشارکت مردم در توسعه متوازن روستاها باید مدنظر باشد، رویکرد آمرانه در توسعه روستایی جواب مثبت نمی‌دهد و باید با رویکرد مشارکتی و مبتنی بر نقش‌پذیری خرد جمعی صورت گیرد. وی افزود: رویکرد مشارکتی ابزاری برای توسعه پایدار و همگن نیست بلکه جزیی از توسعه است، راه‌حل اصلی فعالیت‌های روستایی مشارکت توده مردم است و هر کاری که در آن مردم مشارکت داشته باشند، به‌خوبی عملی می‌شود.
رئیس بنیاد مسکن تصریح کرد: بنیاد مسکن اعتقاد راسخ به مشارکت مردم دارد و معتقد است باید از ظرفیت دهیاران به بهترین نحو استفاده شود و دهیاران نیز باید تعامل و همدلی با مدیران استانی داشته باشند.

طرح روستای پاک کلید خورد
تابش با اشاره به اجرای طرح روستای پاک در بوشهر گفت: اجرای این طرح و سیستم جمع‌آوری زباله در بوشهر از اقدامات بسیار خوبی بوده که انجام‌شده، درحالیکه برخی استان‌ها هنوز نتوانسته‌اند معضل پسماند روستایی را حل کنند. وی بابیان اینکه در برنامه ششم توسعه، انجام فعالیت‌های مشارکت‌جویانه در دستور کار است، افزود: تقویت بنیه اقتصادی روستاها از ضروریات است، اگر روستایی همه امکانات را داشته باشد کسی آن را ترک نمی‌کند. رئیس بنیاد مسکن گفت: اگر تراز اقتصادی روستاها مثبت نباشد، هرقدر هم خدمات بدهیم باز هم مردم روستاها را ترک می‌کنند.
تابش با اشاره به اینکه روح روستا در تولید و اشتغال است، ادامه داد: سعی نکنیم هویت روستایی را از روستا بگیریم و آن را شبیه شهرها کنیم، روستاها جاذبه‌های منحصربه‌فردی دارند که اگر به آنها بها داده نشود، اشتباه است. وی با تاکید بر حفظ معماری روستایی در روستاها بیان کرد: بی‌توجهی به معماری روستایی اشتباه محض است که تاکنون به این جنبه مهم اهمیتی داده نشده است، این در حالی است که باید در ساخت‌وساز روستایی به معماری روستاها توجه کنیم. تابش تاکید کرد: با تسهیلات 15 میلیون تومانی و اختصاص آن به واحدهای روستایی از یک طرف و کمک به ساخت واحدهای دوم با عنوان سکونتگاه مسافر - کاشانه هم می‌شود معماری روستاها را احیا کرد و هم از ظرفیت اشتغال در روستاهای با قابلیت گردشگری بهره‌مند شد.