کارکنان شاد با مشتریان بهتر رفتار می‌کنند

نقش ورزش را در سلامتی جسم وافزایش نشاط و روحیه کارکنان تا چه حد موثر می‌دانید؟

بدون شک رفتارانسان‌ها تابع تمامیت وجود اوست و در این معنا، روان تابع جسم و جسم تابع روان است. تحقیقات نشان می‌دهد که ناراحتی‌های جسمانی اختلالات روحی -روانی به همراه دارد و برعکس. نکته مهم در تقویت قوای جسمانی حفظ روان سالم است. بارزترین اثرات مثبت ورزش در سلامت روح و روان و سلامت اجتماعی عبارتند از:

طراوت و شادابی، احساس اعتماد به نفس ، احساس قدرت و تقویت اراده، تقویت و تمرکز فکر، افزایش دقت عمل داشتن احساس خوب، افزایش قدرت خلاقیت، مسوولیت پذیری از بین رفتن افسردگی، فشارهای روانی، اضطراب و خستگی زودرس.

به نظرشما چگونه می‌توان با برنامه‌ریزی ورزشی بهره‌وری سازمان را افزایش داد؟

امروزه مؤلفه‌های مؤثر در ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی در هر سازمانی، استفاده از استعدادها و تلاش برای ارتقای سطح رفاه و سلامت کارکنان، توجه به تغییر و حفظ توان رقابتی، مدیریت و رهبری صحیح، فراهم کردن شرایط لازم پیشرفت شغلی برای همه افراد، آموزش هدفمند و علم محور کردن کارکنان، دادن اختیار کافی به کارکنان و مشارکت دادن آنان در تصمیم گیری‌هاست. آنچه در این مؤلفه‌ها تأثیرگذار است، سلامت جسم و روح است که این امر خطیر جز با انجام فعالیت‌های ورزشی محقق نمی‌شود. تعمیم و گسترش ورزش و ایجاد انگیزه و تحرک در بین کارکنان یک ضرورت به شمار می‌رود. انجام تمرینات منظم و مستمر ورزشی در بین کارکنان، انجام فعالیت‌های ورزشی همگانی و تفریحی و حضور در مسابقات ورزشی و قهرمانی موجب حفظ و ارتقای سطح سلامت جسمی و روحی کارکنان و افزایش سطح بهره‌وری و هم‌افزایی کارکنان می‌شود.

تا چه میزان انگیزه و نشاط سازمانی سبب ارائه خدمات مناسب به مشتریان خواهد بود؟

ارتباط مستقیم میان نشاط کارکنان و بهره‌وری سازمانها موجب شده تا سازمانها برای دستیابی به بهره‌وری بیشتر به ایجاد برنامه‌های ویژه‌ برای کارکنان خود اقدام کرده و آنها را ترغیب کنند تا بانشاط تر شوند و این نشاط را به خانه‌های خود ببرند. شادی و نشاط نه تنها بر روح و روان انسان، بلکه بر جسم او نیز تأثیر می‌گذارد. از نگاه اجتماعی، نیز شادمانی، قلب‌ها را به یکدیگر نزدیک و ترس، نگرانی، ناکامی و بدگمانی را بی اثر می‌کند. دین مقدس اسلام نیز که تأمین کننده صلاح دنیا و آخرت آدمی است، شادی‌های مناسب و حلال را تأیید می‌کند و پیروانش را از افسردگی و بی حالی برحذر می‌دارد. مواردی مانند قدر زحمت‌ها و خوبی دیگران را به نیکی دانستن، از موهبت‌های الهی لذت بردن، مثبت عمل کردن و مثبت اندیشیدن، گشاده رو بودن، در زمان حال زندگی کردن، آراستگی ظاهر و رضایت داشتن از زندگی، نمونه‌هایی هستند که می‌توان آنها را در زندگی تجربه کرد.

کارکنان شاد عموما با مشتریان بهتر رفتار می‌کنند. رفتار و آرامش کارکنان ، طرز حرف زدن آنها و حتا آهنگ صدایشان باعث ایجاد احساس مطلوبی در مشتریان شده و آنها را به تعامل با سازمان ترغیب می‌کند.اگر کارکنان سازمان شاد باشند،مشتریان آن شادی را دریافت می‌کنند، مشتریان جدیدتری جذب کارکنان شاد سازمان‌ها می‌شوند و به این ترتیب شادی باعث عرضه بیشتر خدمات می‌شود. در سازمانهای مبتنی بر برنامه‌های ورزشی، افراد این احساس را دارند که بخش جدایی ناپذیر سازمان هستند و فعالیت هایشان حمایت‌ها و ارزش هایی برای کارشان ایجاد می‌کند، اخلاق سازمانی اصلاح می‌شود و عامل وفاداری ترقی می‌یابد. در این سازمان‌ها وفاداری، صداقت و رفتار‌های اخلاقی حاکم می‌شود.

انگیزش یک محرک مهم برای فعالیت افراد است.محیط کاری و کیفیت کار باتغییر نگرش افراد به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.محیط کار دوستانه توام با برنامه‌های ورزشی باعث تولید بیشتر و پیشرفت می‌شود. با اینکه خوشحالی و نشاط احساسی درونی است که اگر خود افراد نخواهند،هیچکس قادر نخواهد بود آنها را به شادی وادار کند، ولی با توجه به ارتباط مستقیم شادی کارکنان با بهره‌وری سازمان‌ها و اینکه ثابت شده «سازمان هایی که دارای کارکنان شاد تری هستند،بهره ور ترند»، سازمان‌ها و مدیرانی که به دنبال افزایش بهره‌وری هستند،می توانند با ایجاد امکانات ورزشی مناسب برای کارکنان و فراهم کردن محیطی شاد و بی غل وغش، درجهت ارتقای سازمان خود بکوشند.