بیمه آسیا  شرکت‌ خوشنام صنعت بیمه است
نظارت مطلوب یعنی نظارت جامع برتمام مراحل عملیات بیمه گری . صنعت بیمه یکپارچه نیست و مقام ناظرحتی نظارتی برنحوه اجرای آیین نامه کارمزد ندارد. هر یک از شرکت های بیمه برحسب برنامه ریزی های خود کارمزد نمایندگان خود را پرداخت می کنند و خبری ازرعایت مصوبه شورای عالی بیمه نیست. این بخشی از گفت و گوی دنیای اقتصاد با ابراهیم کاردگر مدیرعامل بیمه آسیا است. مشروح آن را در ادامه بخوانید:
بازاربیمه کشورمان چگونه بازاری است؟ رقابتی یا انحصاری؟
با تبریک ۱۳ آذر روز بیمه به تمامی دست اندرکاران صنعت بیمه کشور
در پاسخ پرسش شما باید عرض کنم که بازار بیمه کشورمان نه رقابتی است و نه انحصاری.
اجازه دهید قبل ازاینکه بگوییم بازاربیمه کشورمان چگونه بازاری است مروری برگذشته صنعت بیمه داشته باشیم ؛ روزهایی که بازاربیمه درانحصارچهارشرکت بیمه دولتی بود و بعد از آن بیمه های خصوصی وارد بازارشدند. مشکل دقیقا اینجاست که مراحل خصوصی سازی و آزادسازی صنعت بیمه به طورکامل و اصولی اجرایی نشد . اگربه نحوه نظارت بیمه مرکزی طی سال های گذشته نگاهی داشته باشیم ، می بینیم درمرحله اول بازاردرانحصارکامل چهارشرکت بیمه دولتی بود که بازاررا بین خود تقسیم کرده بودند. درآن زمان بازارانحصاردولت را می طلبید؛ اما وقتی بند ج سیاست های کلی اصل ۴۴ ابلاغ و مقررشد بخشی ازسهام سه شرکت بیمه دولتی واگذارشود،مقام ناظر برای شرکت هایی که سال ها دولتی بودند و به تبعیت از قانون و مقررات بیمه مرکزی عادت داشتند، نظارت سفت و سختی را داشت. درحالیکه مقام ناظر می بایست بیشتر به رعایت آیین نامه ها و چارچوب بیمه گری توسط بخش خصوصی می‌پرداخت، در نتیجه به نظر می رسد انحراف در صنعت بیمه از همین جا شروع شده است.

منظورشما این است که نحوه و زمان حمایت بیمه مرکزی ازبخش خصوصی مناسب نبود؟
بحث نحوه و زمان حمایت مقام ناظر نیست، مقام ناظر نتوانست احساس آرامشی به شرکت های بیمه خصوصی منتقل کند که آنها تحت حمایت نهاد ناظر، امنیت دارند و قرارنیست با وجود شرکت های بیمه دولتی، شرکت های خصوصی ، متضرر و ورشکست شوند.
نظارت بیمه مرکزی با ورود بخش خصوصی باید تغییر می کرد و به عبارتی مقام ناظر باید طوری نظارت می کرد که دغدغه های بخش خصوصی را رفع می کرد.

اما بخش خصوصی در سال های اولیه فعالیت توانست سهم قابل توجهی ازبازاررا بگیرد؟
دقیقا همین کسب سهم قابل توجه ازبازارتوسط بخش خصوصی دلیلی برادعای من است . بیمه های خصوصی نگران آینده خود بودند و می خواستند به هرنحوی که شده سهمی ازبازاررا کسب کنند که بهترین و راحت ترین راه ،کاهش نرخ حق بیمه ها بود. مقام ناظر هم به جای نظارت بر شرکت های بیمه خصوصی سایر شرکت های بیمه ای را مورد نظارت قرار داد. اگر حمایت و هدایت بیمه مرکزی به درستی انجام می‌شد، احساس خطر ازپس زمینه ذهن بیمه های خصوصی پاک می شد و بازارازحالت انحصاربه سمت رقابتی کامل گام به گام پیش می‌رفت و صنعت بیمه نگرانی به خود راه نمی داد.
وقتی سهم بخش خصوصی ازبازاربیمه افزایش می یابد و آنها به مرحله بلوغ می رسند ،بازاربه سمت رقابتی شدن رفته و مقام ناظرمی تواند نقش حاکمیتی خود را به عنوان مقامی بازنشسته دربخش نظارتی ایفا نماید و به عبارتی مقام ناظر هرکجا که بازار از تعادل خارج می شود دخالت و بازار را به تعادل می رساند.
آقای دکتر کاردگرگفته می شود سهامدارانی که بیمه های خصوصی داشتند سهم آنها را ازبازارافزایش داد و ازاین رو بیمه مرکزی درصدد نظارت بررفتارحرفه ای سهامداران بود. نظرشما چیست؟
برای مقام ناظر مهم شخص حقیقی است که به عنوان نماینده سهامداردرترکیب هیات مدیره قرارمی گیرد . درواقع بیمه مرکزی باید آن فرد را تایید صلاحیت کند و شما یقین داشته باشید هیات مدیره ای که علم بیمه گری بداند تصمیمی نمی گیرد که بیمه مرکزی ناگزیربه تذکردادن باشد. مبنای کار سهامداران کسب سود است و پذیرش ریسک بالا با نرخ حداقلی حق بیمه چیری نیست که خواسته سهامداران باشد . بنابراین بهترین زمان برای نظارت بیمه مرکزی بررسی صلاحیت مدیران و اینکه چه کسی برازنده این جایگاه است ، می باشد.

آیا نظارت برعملکرد صنعت بیمه کشورمان مطلوب است؟
نظارت مطلوب یعنی نظارت جامع برتمام مراحل عملیات بیمه گری . صنعت بیمه یکپارچه نیست و مقام ناظرحتی نظارتی برنحوه اجرای آیین نامه کارمزد ندارد. هر یک از شرکت های بیمه برحسب برنامه ریزی های خود کارمزد نمایندگان خود را پرداخت می کنند و خبری ازرعایت مصوبه شورای عالی بیمه نیست. بیمه مرکزی باید برای کنترل ،ابزار کافی داشته باشد ، نظارت بر اجرای آیین نامه سرمایه گذاری و کنترل شرکت ها درنحوه سرمایه گذاری ها و مدیریت نقدینگی ازوظایف بیمه مرکزی است؛ آیا این نظارت به درستی انجام می شود؟بار دیگر یادآورمی شوم مقام ناظر باید به بخش خصوصی اطمینان می داد که با نظارت صحیح خود ازمنافع آنها حمایت خواهد کرد تا صنعت بیمه به بیراهه نرود . امروز برخی ازبیمه های خصوصی درزمان ارایه نرخ و شرایط خود زنی می کنند. باید برنحوه اعطای نمایندگی نظارت می شد . امروز بازاربیمه کشورمان بیش از هرزمان دیگری نیازمند نظارت اصولی بیمه مرکزی است. اینک زمانی است که بیمه گران درسندیکا به تفاهم می رسند و زیربرگه تفاهمنامه را امضا می زنند و اما کمترکسی پیدا می‌شود که به امضا خود پایبند باشد.نتیجه این نابسامانی ها چیست؟ شما کدام محصول را سراغ دارید که دراین دو سال اخیرکاهش قیمت داشته باشد؟ چرا محصولات بیمه ارزان شد؟ آیا نرخ درگذشته زیاد بود؟ چرا باید دررشته شخص ثالث که سال هاست صنعت بیمه مدعی زیان ده بودن آن است تخفیف داده شود؟ همه چیزخیلی واضح است.
آیا با احیای نظام تعرفه موافقید؟
حجم عمده بازارکنونی، رهبری قیمت است؛ یعنی یک شرکت بیمه بیشترین سهم بازاررا دارد و سایر شرکت‌ها از حاشیه بازار استفاده می کنند . در این شرایط که صنعت بیمه برای عبور از نظارت تعرفه ای به نظارت مالی هزینه نموده است شاید برگشت درست نباشد.

دراین بازارتوانگری مالی قابل کنترل است؟
بله؛ بیمه مرکزی می تواند برتوانگری مالی شرکت های بیمه نظارت داشته باشد و شرکت ها را به بهترین مسیر هدایت کند. قبل ازهرچیزباید بدانیم بازارما چگونه بازاری است و برای کنترل آن ازابزارهای مرتبط و مخصوص همان بازار استفاده کنیم . ازابتدا قرار بود بخش خصوصی به بازاربیمه ورود پیدا کند تا شاخص ضریب نفوذ بیمه افزایش یابد. آیا این اتفاق افتاده است؟ خیر، ما به جای رشد ضریب نفوذ بیمه فقط جابه جایی پرتفوی داریم که رشد آن اندک است.

از بیمه آسیا چه خبر؟ عملکرد آن خوب است؟
بیمه آسیا ازشرکت های خوش نام صنعت بیمه است و پتانسیل خوبی دارد. مزیت نسبی آن نیروی انسانی متخصص و پرسنل توانمندی است که درحوزه های متفاوت شرکت مشغول فعالیت هستند. مزیت دیگربیمه آسیا داشتن شبکه فروش حرفه ای و توانمندی است که درعرصه بیمه گری می درخشد .
آیا بیمه آسیا طرح جدیدی برای ارایه به بازار دارد؟
همانطور که اشاره کردم بیمه آسیا ازپتانسیل های خوبی برخورداراست و تاکنون منبع اقدامات و ابتکارات خوبی درصنعت بیمه بوده است و نشان داده است می تواند فعالیت حرفه ای دربازار داشته باشد. یکی ازاین اقدامات احیای بیمه های عمرو پس انداز درایران است که طی سال های گذشته زحمات زیادی درتوسعه آن کشیده شده است، من هم در این شرکت درنظردارم برای توسعه بیمه های عمر وپس‌انداز تلاش کنم. سیاست بیمه آسیا توجه به بازارهای بکری است که ظرفیت ارایه بیمه های زندگی را دارند. بحث تبلیغات و اطلاع رسلانی صحیح ازدیگربرنامه های بیمه آسیا است که درراستای افزایش فروش حرفه ای شبکه نمایندگی دربازاردنبال می شود. همچنین با استفاده ازبازاریابان تخصصی فروش بیمه تلاش می‌کنیم تا سهم بیمه های عمرازپرتفوی بیمه آسیا درسال ۹۳ بارشد قابل ملاحظه ای همراه باشد.

برای کنترل ضریب خسارت بیمه شخص ثالث چه برنامه ای دارید ؟
بخش بیمه های اتومبیل ازدو منظرصدوروخسارات پرداختی تجزیه وتحلیل می شود. کنترل بخش هایی که رشد نامتناسبی در صدوربیمه نامه دارند و کنترل و جلوگیری پرداخت خسارت تقلبی در دستور کار شرکت می باشد. درنهایت هدف ما، در این شرکت برای رشته شخص ثالث سرو سامان دادن به ترکیب پرتفوی ثالث و حرکت به سوی خودروهای با ریسک کمتر است.

با توجه به سیاست شما برای توسعه بیمه های عمرچه برنامه ای برای سرمایه گذاری منابع دارید ؟
برای این بخش نیز برنامه ریزی ها صورت گرفته تا پرتفوی سرمایه گذاری نیزترکیب بهینه ای داشته باشد تا ضمن پاسخگویی به سهامداران درروزمجمع بتوانیم دربخش بیمه های عمر تعهدات خود را ایفا کنیم.

آقای دکتر کاردگردربیمه آسیا این اواخراتفاقاتی افتاد که خوشایند نبود .برای جلب رضایت کارکنان معترض چه اقداماتی انجام داده اید؟
قبل ازهرچیزباید بگویم آن کدورت ها رفع شده و شرکت آرامش خود را به دست آورده است. نگاه من به کارکنان نگاه سرمایه ای است و به نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین سرمایه شرکت نگاه می کنم. نقش نیروی انسانی دراجرای برنامه ها و تحقق اهداف بیش از۹۷ درصد است و چنین بخشی را نمی توان نادیده گرفت. در یک بنگاه اقتصادی به نام بیمه باید کرامت انسانی حفظ شود و تصمیمات مدیریتی درراستای حفظ جایگاه ،احترام و شان کارکنان اتخاذ شود.


مدیریت روابط‌عمومی بیمه‌آسیا رتبه برتر سومین جشنواره روابط‌عمومی‌های صنعت بیمه کشور را کسب کرد
مدیریت روابط‌عمومی بیمه‌آسیا در بخش «برنامه‌ریزی» سومین جشنواره روابط عمومی‌های صنعت بیمه کشور» رتبه برتر را کسب کرد.
براساس رأی داوران «سومین جشنواره روابط‌عمومی‌های صنعت بیمه کشور و بررسی «آثار و مطالب تهیه شده روابط‌عمومی‌های شرکت‌های بیمه کشور در طول مدت مهر ۱۳۹۱ تا مهر ۱۳۹۲ در ده محور، مدیریت روابط‌عمومی بیمه‌آسیا در بخش «برنامه‌ریزی» رتبه برتر را کسب کرد.
سومین جشنواره روابط‌عمومی‌های صنعت بیمه کشور» هر ساله با هدف «تقدیر و تجلیل از فعالان عرصه روابط‌عمومی‌های صنعت بیمه و معرفی آثار برتر»، «ایجاد رقابت، تحول، پویایی و نوآوری در روابط‌عمومی‌های صنعت بیمه، به اشتراک گذاردن تجربیات پدیدآورندگان آثار برتر با دیگران، برقراری وحدت رویه در فرهنگ‌سازی بیمه» برگزار می‌شود.
در مراسم اختتامیه پنجمین همایش ملی و ششمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه که با حضور رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ا، رئیس پژوهشکده بیمه، مدیران عامل، اعضای هیأت‌مدیره و مدیران شرکت‌های بیمه، پیشکسوتان و فعالان صنعت بیمه برگزار شد، رئیس کل بیمه مرکزی ج.ا.ا. با اهدای لوح تقدیر و یادبود به محمود افشاری، مدیر روابط‌عمومی بیمه‌آسیا از این مدیریت تقدیر و قدردانی کرد.
گفتنی است مدیریت روابط‌عمومی بیمه‌آسیا در دوره‌های اول و دوم جشنواره روابط‌عمومی‌های صنعت بیمه کشور نیز حائز رتبه برتر در بخش‌های مختلف شده بود.