فعالان معدنی استان تهران آماده استقبال  از دکتر سرقینی
رعایت اصول ایمنی و فنی در معادن شن و ماسه آبرفتی استان تهران به عنوان پیش شرط صدور پروانه بهره برداری 3 ساله به معادن فعال در حوزه شهرستانهای شهریار، شهر قدس و پاکدشت و الزام به انجام این تعهدات در جهت ساماندهی این معادن که طی دو سال گذشته به عنوان معضلی بزرگ موجب بروز اعتراضات و بلاتکلیفی بهره برداران معادن فوق الذکر شده بود، سرانجام با شروع واگذاری تعداد 20 فقره پروانه بهره برداری به معادن شهریار، شهر قدس و پاکدشت در نیمه دوم مردادماه گذشته به تدریج فرو نشست و آرامش نسبی را در این معادن حاکم کرد. در این شرایط، سفر هفته گذشته دکتر مجید پورمقدم معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همراه سایر مدیران و کارشناسان سازمان به شهرستان پاکدشت به عنوان یکی دیگر از قطب‌های شن و ماسه آبرفتی استان تهران، و بازدید از 3 معدن فعال منطقه و دارنده پروانه بهره برداری 3 ساله از سازمان، با استقبال فعالان معدنی این شهرستان روبرو گردید.
این بازدید یک روزه و نشست ویژه دکتر پورمقدم و همکارانش با نایب رئیس و سایر اعضای انجمن تولیدکنندگان شن و ماسه شرق استان تهران و بهره برداران معادن این شهرستان، با واکنش‌های مثبت همراه بود .
پورمقدم در این جلسه خطاب به بهره برداران معادن شهرستان پاکدشت گفت: اگر رعایت اصول ایمنی انجام شود، هیچ بحث دیگری وجود نخواهد داشت. اما مدل منطقه پاکدشت با شهریار و شهر قدس متفاوت است چراکه ایمنی معادن در شهر قدس واقعا باعث نگرانی و هشدار دهنده است، اما تعدادی از معادن که برای رعایت اصول استانداردهای فنی و ایمنی اقدام نموده بودند، مشمول صدور پروانه شدند و در شهرستان پاکدشت مشکلات ایمنی به حداقل رسیده است.
وی افزود: بحث دیگر ما غیر از موارد ایمنی و فنی، بحث حقوقی دولتی این معادن است که بهره برداران باید به خزانه دولت واریز نمایند. این تاکید برای آن است که برخی بهره برداران اضافه برداشت دارند و انجام این امر مستلزم درخواست متقاضی و ظهر نویسی در پروانه است که طبق آن حقوق دولتی محاسبه و اعلام می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به معرفی تعدادی از معادن شهرستان پاکدشت و تعدادی معادن شهرستان قدس به سازمان نظام مهندسی برای محاسبات حجم برداشت یادآور شد: قصد داریم تمام انرژی و تلاشمان را برای انجام محاسبات حجمی بگذرانیم تا در پایان شهریورماه این وضعیت به روال عادی برگردد و اولویت صدور پروانه بهره برداری قطعا به این معادن تعلق دارد.
دکتر پورمقدم در این جلسه از آقایان دلربایی، صبری و وجدانی نیا به عنوان فعالان باتجربه معادن آبرفتی شرق تهران و رعایت اصول فنی و ایمنی معادن تشکر کرد.
معاون امور معدنی و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به صدور 6 پروانه در سال گذشته و 3 پروانه در سال جدید برای معادن این شهرستان اظهار امیدواری کرد که سایر بهره برداران منطقه با رعایت اصول ایمنی و فنی مورد درخواست دکتر سرقینی معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت و این معاونت، هرچه زودتر پروانه بهره برداری خود را دریافت کنند.
مهندس میرمحمد، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان پاکدشت با تائید این موضوع اعلام کرد: ما به این تعداد تا ۳۱ شهریور ماه مهلت داده ایم که حقوق دولتی دپوهای شن و ماسه خود را به دولت پرداخت کنند و بعد از این مهلت قطعا با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.
در پایان این بازدید و نشست یک روزه، پورمقدم از اعلام آمادگی دکتر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بازدید از معادن پاکدشت، شهریار و شهر قدس در آینده نزدیک خبر داد و آن را مشروط به رعایت کلیه اصول ایمنی و فنی و همچنین رعایت ضوابط زیست محیطی و مفاصا حساب حقوق دولتی عنوان کرد.