آلودگی هوا کشنده‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید

مطالعه جدیدی روی آمریکایی‌هایی که از مزایای ۱Medicare بهره‌مند هستند، نشان می‌دهد که ریسک پیامدهای مرگ و زندگی آنها با آلاینده‌های هوا افزایش یافته است؛ این مورد حتی در سطوحی که از سوی آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایمن فرض می‌شوند، نیز صادق است. محققان چگونگی مرگ‌و‌میر ۶۰ میلیون آمریکایی تحت برنامه مدیکیر (اکثریت وسیعی ۶۵ سال یا مسن‌تر هستند) را که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ تحت تاثیر ذرات معلق و آلاینده‌های ازن بوده‌اند، ارزیابی کرده‌اند. این گزارش رابطه بین آلودگی و طول عمر را روشن کرده و موردی برای سازمان حفاظت از محیط‌زیست ارائه می‌دهد تا استانداردهای ملی کیفیت هوای آزاد (NAAQS) را تغییر دهد؛ استانداردهایی که غلظت قابل پذیرش این آلاینده‌ها را بیان می‌کند. «این یافته‌ها پیشنهاد می‌دهند که کاهش NAAQS سالانه ممکن است مزایای عمومی سلامت را به‌طور کلی و به‌ویژه برای اقلیت‌های نژادی و افراد با درآمد پایین ایجاد کند؛ افرادی که مرگ‌و‌میر آنها طبق یافته‌های محققان به‌طور خاص تحت‌تاثیر آلودگی هوا قرار دارد.

تحت NAAQS، غلظت ذرات معلق ((PM- ذراتی به قطر کمتر از ۵/ ۲ میکروگرم)- باید کمتر از ۱۲ میکروگرم در هر مترمکعب هوا باشند. غلظت ازن باید کمتر از ۵۰ واحد در هر میلیارد باشد. این مطالعه نشان داد که ذرات معلق و غلظت ازن بسیار پایین‌تر از آن می‌تواند زندگی بسیاری از افراد در این گروه سنی را کوتاه کند. محققان معتقدند که قرار گرفتن در معرض ذراتی به کوچکی پنج میکروگرم در هر مترمکعب PM یا به کوچکی ۳۰ واحد در میلیارد ازن ممکن است طول عمر را کوتاه کند. طی سال‌هایی که این مطالعه انجام شد، غلظت ذرات معلق در طیف ۶.۲۱ تا ۱۵.۶۴ میکروگرم در هر مترمکعب قرار داشت و غلظت ازن نیز از ۳۶.۲۷ تا ۵۵.۸۶ واحد در میلیارد دسته‌بندی می‌شد. نویسندگان این مطالعه می‌گویند «در کل جمعیت Medicare سند قابل‌توجهی از اثرات معکوس مرتبط با در معرض ذرات معلق و ازن قرار گرفتن در غلظتی پایین‌تر از استانداردهای ملی فعلی وجود دارد.»

این آلاینده‌ها با طیفی از انواع بیماری‌های مرگبار مرتبط از جمله بیماری‌های ریوی و حملات قلبی مرتبط هستند. این پژوهش همچنین نشان داده است که طی زمانی که این مطالعه انجام شد، هر ۱۰ میکروگرم افزایش ذرات معلق در هر مترمکعب با ۳/ ۷ درصد افزایش در مرگ‌و‌میر بین دریافت‌کنندگان مدیکیر مرتبط بوده است. برای افزایش در هر ۱۰ بخش در میلیارد در غلظت ازن، مرگ‌و‌میر بین دریافت‌کنندگان مدیکیر ۱/ ۱ درصد افزایش داشته است. نویسندگان این مطالعه اذعان می‌کنند که مرگ‌‌آوری این آلاینده‌ها بین اقلیت‌های نژادی و شهروندان با درآمد پایین مشخص‌تر است. به‌عنوان مثال این مطالعه نشان داده است که بین دریافت‌کنندگان سیاه‌پوست مدیکیر، اثر ذرات معلق در مرگ‌و‌میر آنها سه برابر بیشتر از کل جمعیت مورد مطالعه بوده است.

پی‌نوشت:

۱. Medicare یک برنامه بیمه سلامت برای افراد ۶۵ سال و بالاتر، افراد جوان‌تر با ناتوانی و بیماران دیالیزی در آمریکاست.

آلودگی هوا کشنده‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید