مدل اداره اقتصادی کشور نیازمند تغییر است
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدل اداره اقتصادی کشور نیاز به تغییر دارد، گفت: مدل مدیریت دولت که تاکنون متکی بر هزینه های جاری بوده غیرقابل تداوم است و ادامه پیدا نخواهد کرد. عباس آخوندی در شورای حمل و نقل اصفهان، اظهار کرد: سال 94 به لحاظ کمبود منابع مالی سال دشواری بود که شاید بتوان گفت تنها سالی بود که دولت بعد از انقلاب از نظر مشکلات مالی، سختی های زیادی را متحمل شد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مدل اداره اقتصادی کشور نیاز به تغییر دارد، گفت: مدل مدیریت دولت که تاکنون متکی بر هزینه های جاری بوده غیرقابل تداوم است و ادامه پیدا نخواهد کرد. عباس آخوندی در شورای حمل و نقل اصفهان، اظهار کرد: سال ۹۴ به لحاظ کمبود منابع مالی سال دشواری بود که شاید بتوان گفت تنها سالی بود که دولت بعد از انقلاب از نظر مشکلات مالی، سختی های زیادی را متحمل شد. وی افزود: سال ۹۵ به جهاتی سال خوب و به جهاتی سال مالی سختی خواهد بود چرا که درآمدهای دولت از حوزه مالیات به لحاظ مشکلات سال قبل وضعیت مناسبی نخواهد داشت و امیدواریم با جذب سرمایه گذاری های خارجی و اساسا با بهبود فضای روانی برای کسب و کار و بالا رفتن میزان فروش نفت وضعیت مناسبی ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در مدیریت مالی دولت باید تجدیدنظر شود، بیان کرد: این تجدیدنظر گریزناپذیر است به لحاظ اینکه میزان هزینه های جاری دولت به شدت فزاینده و از طرفی تعداد بازنشستگان روبه فزونی است و کسری صندوق های بازنشستگی رو به افزایش و همچنین تعداد شاغلین نسبت به بازنشستگان روبه کاهش است و یک نسبت وارونگی بین این دو ایجاد شده و در مقابل نگهداری تاسیسات زیربنایی روبه افزایش است چرا که درحال حاضر ۲۱۷ هزار کیلومتر جاده در کل کشور است که میزان هزینه نگهداری آنها رو به افزایش است. وی ادامه داد: مدل مدیریت دولت که تاکنون متکی بر هزینه های جاری و لازم بوده که تمام هزینه ها را دولت پرداخت کند غیرقابل تداوم است و ادامه پیدا نخواهد کرد و نیاز است نگاه ها به مدل اداره اقتصادی کشور تغییر یابد.

آخوندی بیان کرد: اندیشه ما این است که باید به استقبال این موضوع برویم و دستگاه هایی که به دنبال مدل های مالی متنوعی هستند می توانند مشکلات مالی را حل و فصل کنند و چرخ توسعه را در گردش نگه دارند. وی اظهار کرد: در زیرساخت آیین نامه اجرایی قانون ساخت آزادراه ها که قانون مشارکت در حمل ونقل است اصلاح و عمومیت پیدا کرده و به همه شقوق حمل و نقل تعمیم داده شده است و همانطورکه عوارضی در آزادراه ها دریافت می شود در تمام حوزه های هوایی، دریایی و ریلی نیز این مورد انجام خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی در ادامه با توجه به اینکه قیمت گازوییل نسبت به بنزین در ایران نسبت به دیگر کشورها بسیار پایین است، گفت: با قیمت کنونی گازوییل با مشکل ساختاری خیلی سختی مواجه هستیم و تا این موضوع درست نشود تعادل بین ریل و جاده تنظیم نخواهد شد و رقابت معناداری صورت نخواهد گرفت. آخوندی افزود: نگاه ها در حوزه حمل و نقل دولتی بوده و ظرفیت های تجاری پیرامون حوزه حمل و نقل اساسا مدنظر قرار گرفته نشده در حالی که استفاده از این ظرفیت های تجاری می تواند در راستای تغییر مدل اقتصادی بسیاری از مشکلات را مرتفع نماید و لازم است از ظرفیت های واقعی تجاری جاده، ریل، هوایی و دریایی کمال استفاده شود. وی اضافه کرد: بحثی که در حوزه مسکن و راه وجود دارد بحث مدیریت دارایی است و با دارایی های موجود می توان بسیاری از مشکلات مالی را مرتفع کرد و از طریق مدل های مدیریت دارایی کار توسعه و بهره وری را افزایش داد.