لغو تحریم‌ها در سازمان ملل
یک هفته پس از تدوین متن نهایی برنامه جامع اقدام مشترک، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن توافق اتمی هفته گذشته میان ایران و گروه کشورهای 1+5 مورد تایید قرار گرفته و تمام اعضای سازمان ملل را به اجرای متن این توافق موظف می‌کند.

این قطعنامه که با رای موافق 15 عضو این سازمان به تصویب رسید، تحریم‌های اعمال شده در قطعنامه‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران را رفع می‌کند. بر اساس این قطعنامه، هنگامی که ایران به تعهدات خود عمل کند، تمام قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در مورد برنامه اتمی ایران لغو می‌شود، اما محدودیت‌هایی از جمله در مورد خرید و فروش تسلیحات برای چند سال برای ایران باقی می‌ماند. همچنین پیش‌بینی شده که اگر یکی از کشورهای طرف توافق تخلفی را گزارش کند و کمیته پیش‌بینی شده در توافق بروز چنین تخلفی را تایید کند، تداوم لغو قطعنامه‌های پیشین باید در شورای امنیت به رای گذاشته شود.

پیش از اقدام شورای امنیت، شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم توافق هفته گذشته با ایران را تایید کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به تصویب قطعنامه ابراز امیدواری کرد اعضای کنگره نیز به این اجماع گسترده جهانی توجه نشان دهند. وزیر امور خارجه ایران هم در توئیتر خود نوشت که شورای امنیت «در ۳۵ سال گذشته برخورد منصفانه‌ای با ایران نداشته» و برای «تغییر اساسی» این رویکرد که «در این قعطنامه وعده داده شده» ابراز امیدواری کرد. البته در واکنش به برخی بندهای این قطعنامه وزیر دفاع گفت اجرای «برجام» مستلزم رعایت کامل خطوط قرمز و جلب اعتماد ملت ایران است. فرمانده سپاه هم تاکید کرد قطعنامه‌ای که در تضاد با خطوط قرمز کشورمان باشد، هیچ اعتباری ندارد.