بیشترین واردات خودرو متعلق به کدام برند است؟

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در هشت‌ماه نخست سال جاری در مجموع ۴۱ هزار و ۵۹۷ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش ۵۶ درصدی را نشان می‌دهد. رشد واردات خودرو طی سال جاری از آن رو اهمیت دارد که دولت توانسته تا پایان آبان‌ماه سال جاری ۷۵درصد درآمدهای خود از محل واردات خودرو را محقق کند.

براساس آمار گمرک، سهم واردات خودرو نسبت به کل واردات کشور حدود ۹/ ۳ درصد است. بر این اساس ارزش دلاری خودروهای وارد شده طی هشت‌ماهه سال یک میلیارد و ۸۶ میلیون و ۴۰۳ هزار دلار بوده که رشد ۶۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که برترین برندها به ترتیب هیوندای، کیا، تویوتا و رنو هستند. همچون سال‌های اخیر، بیشترین سهم از واردات خودرو به ایران در هشت‌ماه سال‌جاری متعلق به برند هیوندای بوده است و پس از این شرکت، کیا و تویوتا در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. براساس آمار فوق طی هشت‌ماه سال‌جاری در مجموع ۱۲هزار و ۷۹۶دستگاه انواع خودروهای هیوندای وارد ایران شده است که نشان از رشد ۳۸/ ۲۱ درصدی واردات این برند طی این مدت دارد؛ به این ترتیب این برند توانسته به‌تنهایی سهم ۷/ ۳۰ درصدی از کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف هیوندای، سانتافه با واردات ۶هزار و ۷۹۳ دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به ۱۷ درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است. پس از این خودرو، هیوندای ix۳۵ با واردات دو هزار و ۲۹۵ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن i۲۰ با تعداد یک هزار و ۳۰۲ دستگاه در رتبه بعدی ایستاده‌ است. نکته قابل توجه در این میان، رشد واردات هیوندای سوناتا است؛ به‌طوری‌که در طی هشت‌ماه سال‌جاری تعداد یک هزار و ۲۳۷ دستگاه سوناتا به کشور وارد شده است.

دومین رتبه متعلق به کیا شده است؛ به‌طوری که براساس آمار موجود طی هشت‌ماه سال جاری ۶ هزار و ۹۸۴ دستگاه انواع محصولات کیا به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد بیش از ۵۸ درصدی این برند دارد. نکته مهم دیگر اینکه محصولات کیا توانسته‌اند سهم ۷/ ۱۶ درصدی از کل واردات خودروی کشور را به خود اختصاص دهند. خانواده محصولات کیا، مدل اپتیما توانسته نسبت به سایر خودروها پیشتاز باشد؛ به‌طوری‌که با واردات دو هزار و ۳۳ دستگاهی توانسته سهم ۸۸/ ۴ درصدی از واردات خودرو به کشور را از آن خود کند. در این بین اسپورتیج با واردات یک هزار و ۵۰۷ دستگاه توانسته رتبه دوم در میان محصولات این برند را به خود اختصاص دهد. ضمن آنکه بیش از ۳ درصد از واردات خودروها به ایران در دوره مورد بررسی متعلق به این خودرو بوده است. پس از این خودرو، مدل سدان سراتو با واردات یک هزار و ۴۵۲ دستگاهی در رتبه سوم ایستاده است. سورنتو و ریو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند.

پس از این دو شرکت کره‌ای، تویوتا ژاپن در رتبه سوم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا در هشت‌ماهه سال گذشته توانسته بود رتبه دوم را کسب کند. تویوتا طی این مدت ۵ هزار و ۵۸۱ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد نزدیک به ۲۶ درصدی را به ثبت رسانده است. بر این اساس سهم این برند در واردات خودروی سواری به کشور بیش از ۱۳ درصد است. تویوتا کرولا محبوب‌ترین مدل این برند در این مدت بوده است؛ به‌طوری‌که با واردات یک هزار و ۶۸۹ دستگاه توانست سهم بیش از ۴ درصدی واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. رتبه دوم در این میان به تویوتا RAV۴ رسیده است و این مدل با واردات یک هزار و ۵۲۶ دستگاهی، توانسته سهم ۴ درصدی از واردات خودروی کشور را از آن خود کند. پس از این خودرو مدل‌های کمری هیبریدی و یاریس در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

در واردت هشت‌ماهه سال جاری تویوتا و رنو رقابت نزدیکی را برای کسب جایگاه سوم با یکدیگر داشته‌اند. به‌طوری که رنو با فاصله حدود ۳۰۰ دستگاهی در رتبه چهارم قرار گرفته است. واردات رنو به ایران طی سال جاری رشد قابل توجهی داشته است. به‌طوری که این برند با واردات پنج هزار و ۲۰۶ دستگاهی طی هشت‌ماهه سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته رشد ۲۵۸ درصدی را ثبت کرده است. براین‌اساس رنو توانسته از مجموع کل واردات سهم ۱۳ درصدی را کسب کند. در میان مدل‌های مختلف رنو، داستر با واردات یکهزار و ۲۱۶دستگاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و نزدیک به ۳ درصد از سهم بازار خودروهای وارداتی را به دست آورده است. پس از این خودرو، فلوئنس با یک هزار و ۱۳۵ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن کپچر با یک هزار و ۱۱۰ دستگاه و سیمبل با واردات ۷۳۳ دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، لکسوس با مجموع واردات ۲ هزار و ۲۵۳ دستگاه خودرو طی هشت‌ماه سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از ۵۰۶ درصدی را کسب کند. از سوی دیگر این برند سهم ۶ درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است. در این میان مدل NX۳۰۰ توانسته با واردات یک‌هزار و ۱۰۱ دستگاهی در رتبه اول قرار بگیرد و پس از آن به ترتیب، NX۲۰۰T و ES۲۵۰ قرار دارند. رتبه دوم برترین برندهای لوکس از آن ب‌ام‌و شده است؛ به‌طوری‌که این برند در مجموع یک هزار و ۹۹۳ دستگاه در هشت‌ماه سال‌جاری به کشور وارد کرده است. بیشترین سهم در میان خودروهای وارد شده از این شرکت خودروساز به X۴ اختصاص دارد که ۹۴۸ دستگاه از آن به کشور وارد شده است. پس از آن مدل‌های X۳، ۵۲۸I و ۴۲۸I در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع ۵۷۲ دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در هشت‌ماه نخست سال‌جاری وارد کشور شده است. در این میان مدل‌های Eکلاس و پس از آن Sکلاس و Cکلاس در رتبه‌های بعدی جای دارند. در هشت‌ماه نخست سال‌جاری همچنین تعداد ۱۴۷ دستگاه پورشه نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه نیز سهمی از بازار خودروهای لوکس واردات را از آن خود کند.