پلاک‌های رند
امیررشید مهرآبادی از زمان ورود تلفن همراه به کشور و در گذراز زمان و همه‌گیر شدن استفاده از آن کم‌کم تب خاص بودن شماره‌های تلفن هم بالا گرفت. عده‌ای به‌خاطر متمایز بودن، عده‌ای هم به‌دلایل اعتبار تجاری یا اینکه شماره تلفنشان راحت‌تر در ذهن مخاطب بماند حاضر به پرداخت‌هایی گاه تا چندین برابر قیمت واقعی می‌شوند. این اتفاق منجر به شکل‌گیری بازارهای جانبی در کنار خرید و فروش‌های معمول می‌شود.
اما آیا این اتفاق در پلاک خودرو‌ها هم می‌تواند صورت بگیرد.
پلاک رند به‌گونه‌ای از پلاک اطلاق می‌شود که تعدادی از اعداد و ارقام یک شکل به‌صورت متصل یا منفصل در آن به‌کار رفته باشد یا این ارقام از الگوی خاصی پیروی کرده باشند. پلاک‌های رند در ایران معادل پلاک‌های خاص در خارج از کشور تعریف می‌شود مثلا در کشور انگلستان به‌دلیل به‌کارگیری همزمان تعدادی از حروف الفبا می‌توان در پلاک خودرو حتی نویسه‌های معنا‌داری را قرار داد.


طبق قانونی که در مراکز شماره‌گذاری اجرا می‌شود اختصاص پلاک خودرو به‌صورت کاملا تصادفی و رندم می‌باشد و نیروی انسانی هیچ اعمال نظری در نحوه تخصیص پلاک ندارد تا جایی که در مراکز تعویض پلاک بارها با این موضوع برخورد کرده‌ایم که فردی که مالک خودرویی با پلاک زوج می‌باشد از متصدی باجه درخواست می‌کند که روی خودروی دیگری که در حال خریدن است پلاک فرد نصب شود تا بتواند در تمام روزهای هفته از خودرو شخصی در محدوده تردد زوج و فرد استفاده کند که در تمامی موارد نیز با در بسته و جواب منفی مواجه می‌شود.


سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که رند بودن پلاک در اتومبیل چه مزیتی دارد؟ در پلاک‌های ملی که در کشور ما روی اتومبیل‌ها قرار می‌گیرد 8 کاراکتر ترکیب پلاک را شامل می‌شود و به‌دلیل اینکه فقط یک حرف از حروف الفبا و آن هم در کاراکتر سوم در پلاک جانمایی شده است، رند بودن پلاک شامل اعداد تکراری یا منظم است که به عقیده بسیاری از مالکان اتومبیل این گونه پلاک‌ها فقط برای ماموران انتظامی حسن دارد تا به راحتی بتوانند شماره پلاک خودرو را به ذهن بسپارند.


البته هرازگاهی عکس‌هایی از خودروهای لوکس و گران‌قیمت با پلاک‌های بسیار رند در شبکه‌های اجتماعی این شائبه را به‌وجود می‌آورد که شاید بتوان با بهره‌مندی از شرایط خاص صاحب پلاکی خاص شد که این موضوع همواره از جانب نیروی انتظامی تکذیب شده است.


چندی پیش عکسی از یک اتومبیل بوگاتی ویرون با پلاک 66د666 ایران 66 منتشر شد که در فاصله کوتاهی مشخص شد که فقط یک شیطنت فتوشاپی بوده است.
شماره پلاک خودروها در برخی از کشورهای عربی نمادی از قدرت و ثروت صاحبان آنها است. همین بیخ گوشمان «دبی» برای خرید و فروش پلاک خودروها مبالغ هنگفتی رد و بدل می‌شود.


شاید ارزش یک پلاک چندین برابر ارزش خودرویی باشد که پلاک روی آن نصب شده است. اگر به دبی رفتید و خودرویی را با پلاک یک رقمی مشاهده کردید این را بدانید که صاحب آن اتومبیل یکی از 70 نفر اول یا یکی از نورچشمی‌های آن امیرنشین است چه از لحاظ قدرت و چه ثروت. خرید و فروش پلاک در دبی از زمانی آغاز شد که حاکم دبی برای مرسدس بنز خود پلاک «دبی‌یک» را انتخاب کرد و از آن زمان پلاک خودرو در دبی به نمادی از قدرت و ثروت تبدیل شد.


بعضی وقت‌ها هم پلاک‌های تک‌رقمی را شیخ‌های پولدار عرب می‌خرند و آنها را به نورچشمی‌های خود هدیه می‌کنند. در دبی به هنگام خرید یک خودرو می‌توان با پرداخت مبلغی در حدود ۸۵۰ درهم آن را شماره‌گذاری کرد، اما کسانی هم هستند که بابت شماره‌گذاری و دریافت پلاک آبرومند صدها هزار درهم نیز هزینه می‌کنند تا ثروت، قدرت و شهرت خود را به نمایش بگذارند. در دبی قیمت پلاک‌ها براساس رند بودن و تعداد رقم‌های آن تعیین می‌شود. معمولا پلاک‌های تک‌رقمی متعلق به خانواده‌های امیران دبی هستند G تقسیم می‌شود و در قالب۱ A۱،.


شماره‌های 11 تا 20 را نمی‌توان با قیمتی کمتر از 2 میلیون درهم در بازار پلاک خودروهای دبی خریداری کرد. در بازار ابوظبی که پایتخت امارات است حتی کسی حاضر به فروش پلاک خود نیست.
شماره‌‌های سه، چهار و پنج رقمی را هم با توجه به رند بودنشان از حدود 10 هزار درهم تا دو میلیون درهم قیمت‌گذاری کرده‌اند.