یکی از پنل‌های ارائه شده در این همایش، پنل نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی یا سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در توسعه اقتصاد پساتحریم بود که مورد توجه حضار قرار گرفت.

در این پنل، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع، معاونت علمی فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: تجربه صندوق‌های مخاطره‌آمیز در دنیا نشان داده که این صندوق‌ها درصد بالایی را از سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. در کشور امریکا 11 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها را سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز تشکیل می‌دهند. این مسئله در قوانین کشور ما نیز آمده است و اکنون دولت به مبحث سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز ورود کرده است. وی در ادامه ضمن پیشنهاد تعویض نام این صندوق‌ها به نام صندوق‌های جسورانه گفت: بررسی‌هایی که از کشورهای مختلف داشته‌ایم نشان می‌دهد، تعداد زیادی از این نوع صندوق‌ها با حمایت دولت و نهادهای مالی تشکیل شده و بعد از آن با گذر زمان این نقش کم رنگ‌تر شده است . رضا زرنوخی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی، صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور از دیگر سخنرانان این پنل نیز گفت: در ایران به جای اینکه فعالان بازار پول و سرمایه به طرح‌های مخاطره‌آمیز اقبال نشان دهند، بیشتر دولت و دانشگاه‌ها هستند که به این حوزه علاقه‌مند می‌شوند.این در حالی است که صندوق‌های مخاطره‌آمیز در شرایط توسعه قرار دارند و به علت اینکه بازارهای موازی در حال رکود هستند، این حوزه می‌تواند از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

زرنوخی با اشاره سرمایه‌گذاری‌های مناسبی که در چند سال اخیر در حوزه فن‌آوری انجام شده افزود: انجمن سرمایه‌گذار خطرپذیر ایران شکل گرفته و در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در حال فعالیت و تقویت این بخش است و من امیدوارم با کمک تازه‌ای که فرابورس برای صندوق‌های مخاطره‌آمیز انجام داده است، شرایط این حوزه از اقتصاد بهتر شود. همچنین معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امیرکبیر در این پنل گفت: موفقیت صندوق‌های مخاطره‌آمیز در این است که این صندوق‌ها به شکل خصوصی دربیاید. مسعود برومند، در پنل نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی یا سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در توسعه اقتصاد پساتحریم بیان کرد: از سال 80 تا 84 سالانه 15 میلیارد تومان در مباحث توسعه دانش فنی توسط دولت هزینه شده است؛ اما ظرف مدت کوتاهی این میزان به 230 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. در این مدت بهترین طرح‌های سازمان گسترش، طرح‌های مخاطره‌آمیز بوده است. معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امیرکبیر، نیروی انسانی مورد نیاز در طرح‌های مخاطره‌آمیز را بسیار مهم دانست و بیان کرد: نقطه قوت کشور ما در این بخش است و دانشگاه‌های کشور نیروهای بسیار خوبی را آماده کرده‌اند که شاهد این مطلب تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان ایرانی در خارج از کشور است که کسب‌وکارهای موفقی را اداره می‌کنند. برومند به لزوم تسریع در فرآیند توسعه محصول و دانش فنی اشاره کرد و گفت: موفقیت صندوق‌های مخاطره‌آمیز در این است که این صندوق‌ها به شکل خصوصی دربیاید که در این راه صندوق‌های دولتی می‌توانند کمک بسیاری کنند. همچنین از فضای پساتحریم این انتظار را می‌توان داشت که در داخل کشور شرکت‌هایی ایجاد شده و برند سازی شود تا زمینه اشتغال برای نخبه‌ها فراهم گردد.