حکیم خرد مند توس

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- مراسم گرامیداشت روز ملی فردوسی با گلباران مقبره این شاعر نامی کشور و با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مقامات طراز اول استان خراسان رضوی، اساتید ادبیات و فردوسی‌پژوهان ایرانی و خارجی و در میان استقبال پرشور مردم هنردوست مشهدی برگزار شد.

اجرای موسیقی زنده در آرامگاه فردوسی

این مراسم یکشنبه هفته جاری، به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداری خراسان رضوی و با حمایت مالی حسین ثابت که یکی از فعالان مطرح عرصه گردشگری است، ترتیب یافت. پس از سخنرانی مسئولان دولتی و استانی، فضای آرامگاه حکیم توس با نوای موسیقی اصیل ایرانی و با آواز حجت اشرف‌زاده، خواننده خوب خراسانی آهنگین شد. اشرف‌زاده با اجرای چهار قطعه در این مراسم مردمی را که همواره در انتظار بازپس گرفتن پول بلیت کنسرت‌های لغو شده‌ خود بودند، همراهی کرد.

اجرای نمایش «ماه و اسب»

از دیگر بخش‌های مهم مراسم گرامیداشت فردوسی در آرامگاه توس، اجرای نمایش «ماه و اسب» کاری از گروه تئاتر کربن بود. این گروه که حضور موفقی در جشنواره فجر سال ۹۴ داشت با اجرای خوب خود در آرامگاه فردوسی مورد تشویق حضار قرار گرفت. نمایش «ماه و اسب» را که برگرفته از شاهنامه فردوسی است علی حاتمی نژاد و رئوف دشتی نوشته‌اند، طراح و کارگردان این اثر عبدالله برجسته و بازیگران آن محمدرضا صولتی، مسعود عقلی و امیرحسین رضازاده هستند، طراح گریم این نمایش سمیه ارقبایی و طراح لباس آن نیز محبوبه سلطانی است.

زبان فارسی از مهمترین عوامل سازنده هویت ماست

معاون اول رئیس جمهور در همایش بزرگداشت روز فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با بیان اینکه فرصت مغتنمی است که به بهانه این روز دولت هم امکان حضور یافته است، گفت: ما به زبان فارسی تنها به‌عنوان یک میراث تاریخی و فرهنگی نظر نداریم، زبان فارسی از مهمترین عوامل سازنده هویت ماست و مایه‌ انسجام و یکپارچگی ملت ما در عین همه‌ تنوع های قومی است. اسحاق جهانگیری تصریح کرد: از دولتمردان و مدیران انتظار نمی‌رود که به‌عنوان نظریه‌پرداز و متخصص به این میدان وارد شوند؛ من یک مسئول اجرایی کشور هستم و آمده‌ام که درک خود را به‌عنوان یک عضو دولت و یک شهروند ایرانی دلبسته به فردوسی و اندیشه و زبان او و نیاز کشور را در ضرورت توجه به این سرمایه ماندگار ملی ابراز کنم. من آمده‌ام، بگویم چرا امروز جامعه ما، کشور ما، دولت ما و نظام ما باید منابع معنوی، ‌مفاخر علمی و سرچشمه های سازنده و معنابخش هویت، شخصیت و تفکر ایران را بشناسد و بشناساند. وی افزود: پس اجازه بدهید بگویم، حضور من در این نشست برای دعوت دولت از اندیشمندان و نخبگان و از عموم شهروندان کشور به بازشناسی و بازآفرینی ظرفیت‌ها، منابع و مفاخر دینی، علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ایرانی است و اگر نگویم بیشتر ولی می‌گویم حداقل در حد استخراج ذخایر و منابع طبیعی و مادی به آن‌ها اهمیت دهید، از این منظر است که می توانیم بگوییم چه نیازی به بزرگان قله اندیشه و علم در کشور داریم و از این زاویه است که باید بگوییم جامعه ما سخت نیازمند فردوسی و بزرگی‌های اوست.

فضیلت‌های فردوسی را الگوی خویش قرار دهیم

جهانگیری ادامه داد: چه کسی چون فردوسی در ترویج اخلاق و ادب و در ستایش خردمندی و عبرت آموختن، زبان به زیبایی و هنر گشوده است؟ او نه تنها معرفت و خداشناسی خود را با توجه به عقل و عقلانیت آغاز می‌کند و از خداوند جان و خرد سخن به میان می‌آورد، بلکه خرد را معیار سنجش وضع ‌جامعه و حکمرانی نیز می‌داند. معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: پند و اندرزهای فردوسی در ستایش راستی، عدل، نیکی، دانش، بخشش، جوانمردی، و نکوهش دروغ، ستم، تندی، بی‌وفایی و... که از زبان پهلوانان، موبدان، حکیمان، دانشمندان و وزیران فراوان گفته شده است، برای امروز جامعه‌ ما و جهان ما گفتنی‌های بی‌شمار دارد. سیماهای مثبت و منفی شاهنامه و شخصیت‌های خوب و بدی که فردوسی آفریده است، می‌تواند برای اصلاح نگرش‌ها، بینش‌ها و رفتارهای دولتمردان، نخبگان و شهروندان ما همچنان درس‌آموز باشد. جهانگیری گفت: اندیشه‌های اخلاقی و عقلانی فردوسی برای نوع انسان است، اگرچه حاکمان و شاهان و قهرمانان را بیشتر مخاطب قرار می دهد، اما به‌عنوان بخشی از مخاطبان او باید بپذیریم که اصلاح یا افساد اصحاب قدرت و منزلت و ثروت تاثیرگذاری بیشتری دارد، به همین سبب آنچه من از فردوسی می‌فهمم این است که آبادی و آرامی و آزادی هر جامعه و کشوری بیش و پیش از همه به حکمرانان عادل و عاقل وابسته است و منشأ بسیاری از جنگ‌ها و ستیزه‌ها، قبل از هر چیز در حرص و آزمندی و ستم و بیداد صاحبان قدرت نهفته است.

نخبگان، دولت را کمک کنند

معاون اول رئیس جمهور از نخبگان و اندیشمندان کشور خواست تا دولت و جامعه را در توانمند کردن اخلاقی شهروندان و نهادهای اجتماعی و حاکمیتی کمک کنند، وی خطاب به این قشر فرهیخته جامعه افزود: شما اندیشمندان می‌توانید با استخراج و اشاعه ارزش‌های معنوی، انسانی و اخلاقی نهفته در متن فرهنگ ایرانی به ارتقاء سطح دانش، بینش، رفتار و مهارت‌های شهروندان، دولتمردان و نخبگان کمک کنید؛ شما می توانید به نام فردوسی، به نام عطار، به نام مولوی، به نام حافظ، به نام سعدی، به نام ابن‌سینا، به نام بیرونی، به نام خیام، به نام فارابی، به نام خوارزمی و به نام هزاران صاحب اندیشه دیگر، زیبایی خوبی‌ها و فضیلت‌های عقلانی و اخلاقی و زشتی بدی‌ها و رذائل فرهنگی و اجتماعی را بشناسید و بشناسانید.

فردوسی حافظ هویت ایرانی است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز که دیگر سخنران این مراسم بود، با بیان اینکه فردوسی ۳۰ سال از عمر خود را صرف سرودن شاهنامه کرد، گفت: شایسته است که همه ما به روان پاک فردوسی درود فرستیم و در برابر عظمت این مرد بزرگ سر تعظیم فرود آوریم. مسعود سلطانی‌فر در مراسم بزرگداشت روز ملی فردوسی گفت: فردوسی حکیم، شاهنامه را به نام خداوند جان و خرد آغاز و به شکلی خردمندانه نیز به پایان رساند و با این کار خود، غرور ملی، هویت و حیثیت ایرانی را حفظ کرد. وی گفت: خردورزی، امانت‌داری، استفاده از واژگان فارسی، کلام پاک، سخنان همه‌فهم و فراگیر مهمترین ویژگی فردوسی و کلام او در شاهنامه است که نشان از عظمت ابرمرد توس دارد. معاون رئیس جمهور به زیبایی‌های سرایش شاهنامه اشاره کرد و گفت: فردوسی حکیم، موضوعات شاهنامه را به زیبایی به تصویر کشیده است. او همانند یک پزشک حاذق، رستم را از پهلوی مادر بیرون می‌آورد، مانند یک قهرمان او را پرورش می‌دهد و در جایی از شاهنامه با مرگ سیاوش مظلوم، اشک خواننده خود را درمی‌آورد. سلطانی‌فر با بیان اینکه فردوسی تلاش‌های بسیاری برای زنده نگه داشن زبان فارسی و احیاء این زبان داشته است، افزود: فردوسی یکی از غنی‌ترین شخصیت‌های ادبی در شرق وغرب است.

اعطاء جایزه بین‌المللی فردوسی

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ادامه به رویداد مهم فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ اشاره کرد و افزود: رویداد مهم و فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ فرصت بسیار مغتنمی برای برگزاری مراسمی باشکوه و در شأن فردوسی است و از این فرصت برای برگزاری این مراسم استفاده می‌کنیم.معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به علاقمندی ادبا، پژوهشگران، شاعران و فرهیختگان سایر کشورها به فردوسی و شاهنامه گفت: زین پس مراسم دوسالانه اعطاء جایزه بین‌المللی فردوسی به شاعران، ادبا، فردوسی‌پژوهان و شاهنامه‌پژوهانی که در خارج از کشور و فراتر از مرزهای ما برای فردوسی فعالیت‌های مثمر ثمر و شاخصی دارند را در مشهد برگزار خواهیم کرد. وی افزود: این مراسم را سال آینده به‌طور ویژه با همکاری مدیران استانی برگزار و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این مراسم در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برپا خواهد شد.

فردوسی، شاخص‌ترین چهره تاریخ و فرهنگ ایران

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم، حکیم ابوالقاسم فردوسی را شاخص‌ترین چهره در تاریخ و فرهنگ ایران دانست و افزود: فردوسی حماسه‌سرای بی بدیلی است که بعد از سده‌ها هنوز بلاغت کلام او بر سر فرهنگ و ادب پارسی زنده و مجالی مستحکم برای حفظ هویت ایران و زبان فارسی است.علیرضا رشیدیان اظهار کرد: فردوسی با ظرافت‌های بیانی و کلامی، در سلطه بی‌چون و چرای حرکت به سوی نابودی زبان فارسی، یکه‌تازی کرد و موجب ماندگاری آن شد. وی ادامه داد: حکیم توس در دوره‌ای که اکثر ادیبان و صاحبان سخن آثار خود را به زبان عربی منتشر می‌کردند؛ شاهنامه را به زبان فارسی سرود. ارزش تاریخی و حفظ هویت ایرانیان در شاهنامه، در کنار ارزش‌های ادبی و حماسی این اثر ماندگار می‌درخشد. استاندار خراسان رضوی افزود: امروز در دهکده جهانی، انفجار اطلاعات و جنگ تمدن‌ها، برای حفظ و گسترش هویت اسلامی و ایرانی خود نیازمند فردوسی‌پژوهان و ادامه‌دهندگان راه و هنر وی هستیم.

حاشیه‌ها:

اجرای مراسم گرامیداشت روز ملی فردوسی را بهروز رضوی برعهده داشت.

در این مراسم سرکنسول‌ کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و نماینده سازمان ملل متحد حضور داشتند.

دکتر فرنگیس شریف‌آوا، فردوسی‌شناس و زبان‌شناس تاجیکستانی در این مراسم از منزلت و اهمیت حکیم توس در کشورش سخن گفت.

بخش پایانی مراسم گرامیداشت مقام فردوسی با گلباران و پایکوبی گروه هامون سیستان همراه بود.