سیدمحمدجواد فرهانیان- مدیر آموزش و فرهنگ‌سازی اطلاع‌رسانی و خدمات بورس

1- جریان آزاد اطلاعات به شفافیت فعالیت و بهبود تصمیم‌گیری کمک می‌کند. از هر ابزاری در این حیطه ممکن است بهره‌برداری ناصواب نیز صورت گیرد که متولی امر لازم است در این خصوص منفعل نباشد. همچون مباحث دامنه‌دار درباره میزان و حیطه دخالت مقام ناظر که در بازار سرمایه هم برای همگان آشنا است، در حیطه فرهنگ و ارتباطات هم با چنین چالشی روبه‌رو هستیم.


به نظر می‌رسد شرایط گروه‌های بهره‌بردار از چنین امکاناتی با یکدیگر یکسان نیست لذا تصمیماتی همچون فیلترینگ به‌عنوان یک ابزار اطلاع‌رسانی تبعات مختلفی برای بخش‌های مختلف و گروه‌های استفاده‌کننده خواهد داشت. پیشنهاد موکد آن است که به جای فیلترینگ یا سایر روش‌های سلبی با ابزار پیشگیری و فرهنگ‌سازانه زمینه استفاده درست از این ابزارهای نوین ارتباطی فراهم آید.

2- این ابزار اطلاع‌رسانی و خبرپراکنی به سرعت در میان توده مردم محبوب شده است، پس استفاده از آن برای اهداف فرهنگ‌سازی یا هدایت جریانات خبری بازار به نظر محتوم می‌آید. ارتباط میان اعضای کلاس‌های آموزشی و دسترسی سریع و سرعت بازیافت اطلاعات از این رسانه به اقبال آن کمک کرده است. به همین دلیل به سرعت بین پایگاه‌های آموزشی و خبری محبوب شده است. بالا بودن امنیت اطلاعات ذخیره شده در آن به زعم پایگاه‌های سنجش امنیت هم بالا است لذا خیال بسیاری از کاربران برای استفاده از آن راحت است. بی‌توجهی به این ویژگی‌ها از دست دادن فرصت‌های بزرگی در آینده است.