دیدار در واشنگتن
چندی پیش عکسی از فرودگاه بن گوریون تل‌آویو به بیرون درز کرد که نشان می‌داد یک فروند هواپیمای مسافربری عربستان سعودی در آنجا فرود آمده است. خبری که نه تنها تکذیب نشد؛ بلکه برخی سایت‌ها اعلام کردند که این هواپیما فرود اضطراری در این فرودگاه داشته است. در حالی که پاسخ به این پرسش اذهان عمومی را قانع نکرده بود، خبری مکمل خبر فوق منتشر شد که نشان می‌داد عربستان سعودی و اسرائیل با هم رابطه مخفیانه دارند. براساس گزارش شبکه خبری بلومبرگ، مقام‌هایی از اسرائیل و عربستان سعودی در ماه‌های گذشته چندین دیدار محرمانه با یکدیگر داشته‌اند. گفته می‌شود هدف از این دیدارها جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه بوده است. به گزارش شبکه خبر بلومبرگ، مقاماتی از رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در روز پنج‌شنبه (4 ژوئن) در اندیشکده شورای روابط خارجی در واشنگتن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند. دیداری که به‌نوعی تابوشکنی روابط یک کشور عربی با این رژیم محسوب می‌شده است.
به گفته خبرنگار بلومبرگ در این دیدار انور ماجد عشقی، یکی از نظامیان ارشد بازنشسته ارتش عربستان حضور داشته است. ماجد عشقی پیش‌تر نیز مشاور بندربن سلطان، رئیس شورای امنیت ملی و سفیر سابق عربستان در آمریکا بوده است.
از سوی رژیم صهیونیستی نیز دور گولد، نماینده پیشین این رژیم در سازمان ملل متحد به این نشست رفته بود. مردی که سکان هدایت سیاست خارجی این رژیم را به دست گرفته است و به شدت دارای دیدگاه‌های ضدفلسطینی و ضدایرانی است.
پنج دیدار محرمانه
از آنجا ‌که عربستان سعودی رژیم صهیونیستی را به‌رسمیت نشناخته است، دیدار مقامات دو رژیم توجه محافل رسانه‌ای را به شدت به خود جلب کرده است. بنا به گفته خبرنگار بلومبرگ «دو رژیم متخاصم» اسرائیل و عربستان سعودی برای مقابله با نفوذ گسترده ایران در منطقه مشترک به یکدیگر نزدیک شده‌اند. بنا به این گزارش از اوایل سال 2014 تاکنون مقام‌های دو رژیم دست‌کم پنج دیدار محرمانه با یکدیگر داشته‌اند. دیدارهای دوجانبه مقامات اسرائیلی و سعودی در 17 ماه گذشته در کشورهای هند، ایتالیا و جمهوری چک صورت گرفته است.
شیمون شاپیرا، یکی از مقامات اسرائیلیِ شرکت‌کننده در این نشست به خبرنگار بلومبرگ گفت: «ما متوجه مشکلات مشترکی شده‌ایم که پاسخ‌های مشترک نیز می‌طلبند.» شاپیرا یکی از کارشناسان شناخته‌شده گروه حزب‌الله لبنان در اسرائیل است. وی ضمن اشاره به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تصریح کرد که اسرائیل و عربستان درباره راه‌های اقتصادی و سیاسی برای مقابله با اقدامات ایران رایزنی کرده‌اند. شاپیرا اما حاضر نشد جزئیات این گفت‌وگوها را فاش کند.
طرحی همچون آتش زیر خاکستر
در نشست روز پنج‌شنبه حضار اجازه طرح پرسش از مقامات رژیم اسرائیلی و عربستان را نداشته‌اند، اما پیام مقامات اسرائیلی و سعودی در نشست یکسان بوده است. آنها مدعی شده‌اند که ایران می‌کوشد بر خاورمیانه مسلط شود و باید از این کار جلوگیری کرد. نشست روز چهارم ژوئن، اما تنها به موضوع ایران اختصاص نداشت و ممکن است پیامدهای دیگری هم در خاورمیانه داشته باشد. موضوعی که هم در آمریکا خط قرمز محسوب می‌شود هم در عراق و ترکیه.بلومبرگ در این‌باره نوشت: از دیگر مواد این برنامه می‌توان به تشکیل ارتش مشترک کشورهای عربی و ایجاد یک «کشور مستقل کرد» اشاره کرد. به گفته عشقی کشور کردستان آتی باید از مناطق کردنشین عراق و ترکیه پدید آید.
بر اساس گزارش بلومبرگ، گولد، نماینده پیشین رژیم صهیونیستی در سازمان ملل تصریح کرد که باید جلوی بلند‌پروازی‌های ایران در منطقه را گرفت. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو اخیرا گفته است تهران توانسته امتیازهای خوبی در مذاکرات هسته‌ای بگیرد و کار از کار گذشته است. سخنان گولد در حالی ابراز می‌شود که ایران به همراه قدرت‌های غربی در آستانه یک توافق بزرگ قرار گرفته‌اند.
تاکنون آل سعود و رژیم صهیونیستی سخت‌ترین مواضع را در برابر گفت‌وگوهای ایران با کشورهای غربی اتخاذ کرده‌اند. حتی پیش از انتخابات اسرائیل، نخست‌وزیر این رژیم بدون رعایت موارد دیپلماتیک در کنگره آمریکا حضور یافت و از نمایندگان این کشور خواست دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهند تا با ایران توافق نکند.
حالا عربستان سعودی نیز پیرو این رژیم درخواست‌های مشابهی را ارائه کرده است. این رژیم نیز همپای تل‌آویو قصد دارد مانع توافق دهم تیر شوند.
خبرنگار بلومبرگ می‌گوید هر چقدر به تاریخ ۱۰ تیر نزدیک می‌شویم، ریاض و تل‌آویو بیش از پیش در باب این توافق اظهار نگرانی می‌کنند. این خبرنگار می‌گوید آیا تهران بهانه‌ای خواهد بود تا این دو رژیم روابط خود را از سر گیرند.
ماجد عشقی نماینده آل سعود که در این نشست شرکت کرده بود می‌گوید هنوز زود است در این باب صحبت شود؛ اما او به رسانه‌ها گفت: «حضور مشترک ما در اینجا به معنای آن نیست که اختلاف دو طرف در همه‌ زمینه‌ها رفع شده است، اما ما امیدواریم که در سال‌های آینده این اختلافات حل شوند.»
کشورهای عربی و در راس آن عربستان سعودی، همچون اسرائیل نگران توافق اتمی ایران هستند و شدیدا با روند مذاکرات میان تهران و گروه ۱+۵ مخالف هستند. حتی عربستان سعودی تهدید کرده است اگر این توافق صورت گیرد، آنها ممکن است به سوی ساخت سلاح اتمی بروند. برخی از کارشناسان می‌گویند تهدیدهای عربستان سعودی یک بلوف سیاسی است و عربستان قدرت ساخت سلاح اتمی را ندارد. فرید زکریا، کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید که ریاض نمی‌تواند یک خودرو تولید کند، چه برسد به اینکه دست به ساخت سلاح اتمی بزند.
این کارشناس می‌گوید عربستان سعودی قصد دارد منطقه را وارد یک رقابت تسلیحاتی کند، اما آمریکا و سایر کشورهای غربی اجازه ساخت بمب اتم را به این رژیم نخواهند داد.