سمینار کارآفرینی یا «آموزش گرفتن کره از آب؟»

شهرزاد اسفرجانی

مشاور و مدرس برندهای ایرانی

با دیدن عبارت «کره گرفتن از آب» روی یک بیلبورد مربوط به یک سمینار کارآفرینی، ناخودآگاه فکر کردم که پیام این است: در این سمینار شما می‌آموزید که چگونه بدون داشتن پشتوانه دانش، تخصص و بدون تحلیل شرایط و تحمل سختی‌ها و رنج و زحمت بسیار، می‌توانید از آب کره بگیرید!در دنیای جدید ارتباطات، بسیاری فکر می‌کنند که به هر قیمتی که شده، باید درباره خود یا محصولشان سروصدایی راه بیندازند. مهم نیست چگونه فهمیده شود. فقط مهم است دیده شوید، تا پسندیده شوید. اما زهی خیال باطل! خرد جمعی بسیار دقیق است و همه چیز را در جای خودش قرار می‌دهد. این ما هستیم که باید مراقب باشیم که با چه مفهومی خود را مترادف می‌کنیم.

اینکه برخی معانی توصیفی را به عاریت بگیریم، نمی‌تواند به درازا بکشد و بالاخره عیان می‌شود. نظیر حکایت جوان ساده‌لوحی که می‌خواست به خواستگاری دختری برود. گفتند رسیدی آنجا حرف‌های بزرگ بزن و جوان ساده، وسط حرف‌ها بلندبلند می‌گفت: فیل، نهنگ، کوه! آری کمبود درک و محتوای راستین بالاخره عیان می‌شود! اما به درک عمومی از مطلب هم صدمه می‌زند! به همین دلیل به جای اینکه به دنبال ارزش راستین باشیم، به‌دنبال یاد گرفتن تردستی می‌افتیم!یکی از برگزارکنندگان سمینارهای مدیریتی و ظاهرا پیش‌بینی‌کنندگان اقتصادی، در معرفی سمینار خود اینگونه نوشته است.

  • خلق مدل‌هایی طلایی ایجاد فرصت‌های ناب کسب‌و‌کار
  • روش حل مسائل اقتصادی کسب‌و‌کار و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی
  • استراتژی ثروت‌آفرین برای شروع از صفر کدامند؟
  • کاربردی ساختن ماتریس کسب درآمد و تغییر موقعیت آن
  • آشنایی با فرهنگ ثروت‌آفرینان کاربردی ساختن ماتریس کسب درآمد ایجاد فرآیند جریان نقدینگی و سیستم پویای مالی
  • روش‌های شناسایی فرصت‌های ایجاد ثروت و شناخت قواعد نانوشته ثروت‌آفرینی
  • 5 تکنیک رشد و توسعه برند...
  • شناخت اصول سرمایه‌گذاری و اشتباهات فاحش و ویران‌کننده آن
  • مدرسین و مهندس . ...
  • میهمان ویژه ...
  • و با حضور کارآفرینی که از آب کره می‌گیرد.

یعنی اگر شما در این سمینار شرکت کنید، تمام رازهای ثروت‌آفرینی را می‌آموزید و ماتریس آن را هم به شما می‌دهند و تازه یک سخنران میهمان برگزیده هم دارند، کارآفرین نمونه، کسی که از آب کره می‌گیرد! در این سمینار که شم اقتصادی شما را قرار است تقویت کند، تعریف کارآفرین نمونه کسی است که می‌تواند چنین معجزه‌ای کند! آفرین بر قلم کسی که این مطلب را نوشته است! چون ناخودآگاه درک درونی خود را از کارآفرینی بازگو کرده است! از این رویکرد کارآفرین کسی است که از هر موقعیتی به نفع خویش بهره گیرد! نکاشته درو کند! در فرهنگ زبان فارسی اصطلاح از آب، کره گرفتن، بسیار منفی است و کنایه از این معنا دارد! از آب کره گرفتن یا کره از آب گرفتن، در بهره‌جویی از هر موقعیتی استاد بودن. از هر اتفاق خوب و بدی به سود خویش بهره برداشتن، مترادف آب از آتش درآوردن ]یا کشیدن[ * آب از آهن کشیدن * آب را گره زدن * از بز نر دوشیدن * از سنگ روغن کشیدن * از یک خم صد رنگ درآوردن * از آب رنگ گرفتن * از ریگ روغن کشیدن * از رودخانه خشک ماهی گرفتن * روغن از آب گرفتن * از خر برهنه پالان برداشتن * نکاشته درو کردن * آب، روغن کردن * (منبع: Ketab-kuche.com)

با چه رویکردی کارآفرینی را معنا می‌کنیم؟

ویژگی‌های شخصیتی یک کارآفرین چیست؟ آیا هر کس که دست بر قضا فرصتی یافت و بر موجی سوار شد، نامش کارآفرین است؟ آیا برای کارآفرینی و کسب ثروت، باید مهارت از آب کره گرفتن را بیاموزیم؟ ما درباره اینکه چه مفاهیمی را ترویج می‌دهیم و با چه عمقی آن را بازگو می‌کنیم، مسوول هستیم! ویژگی‌های شخصیتی یک کارآفرین بر طبق تعاریف جهانی، مسوولیت‌پذیری، اعتماد به موفقیت، انرژی بالا، آینده‌نگری، تعهد بالا، تحمل بالا در شرایط سخت، انعطاف‌پذیری، توانایی راهبری گروهی و شناختن زمینه کار است.

کارآفرینی به معنی فرآیند نوآوری

کارآفرینی شامل خلق یا کشف و بهره‌برداری از فرصت‌هایی است که از تعامل کارآفرینان با محیطی که در آن کار می‌کنند، به وجود می‌آید. بهره‌برداری از فرصت‌ها توسط کارآفرینان، منجر به نوآوری می‌شود. این نوآوری شامل معرفی محصول یا خدمت جدید، روش سازماندهی جدید، گشایش بازار جدید، فرآیندهای جدید و مواد اولیه جدید می‌شود. تعاریف نظریه‌پردازانی همچون «شومپیتر» و «شین» با این دیدگاه مطابقت دارد (سید امیری و هندیجانی‌فرد، ۱۳۹۴، ص۹).

کارآفرین، یک عمل‌کننده واقعی است

در مجموع می‌توان گفت، کارآفرین کسی است که کسب‌و‌کاری را همراه با ریسک و در شرایط عدم‌اطمینان راه‌اندازی می‌کند که این کسب‌و‌کار برای دستیابی به یک هدف و به‌منظور کسب سود یا رشد از طریق فرصت‌های قابل‌توجه و فراهم کردن منابع لازم برای تبدیل کردن سرمایه به یک محصول یا خدمت است. اگرچه افراد زیادی با ایده‌های بزرگ به دنیای کسب‌و‌کار وارد می‌شوند، اما اغلب آنها هرگز به ایده‌هایشان عمل نمی‌کنند، در حالی که کارآفرین، یک عمل‌کننده واقعی است. کارآفرینان، جایی که بیشتر مردم فقط مشکلات و غیرممکن‌ها را می‌بینند. پتانسیل‌ها را می‌بینند و سرانجام، افکارشان تبدیل به موفقیت‌های بزرگ برای آنها می‌شود. در حالی که مدیران درباره منابع در دسترس نگران هستند، کارآفرینان، علاقه‌مند به کشف و سرمایه‌گذاری در فرصت‌ها هستند.

دو ویژگی مهم کارآفرینان عبارت است از:

توجه آنها به ارزش موفقیت، بیش از پول: یکی از تصورات غلط درباره کارآفرینان این است که آنها تنها برای دستیابی به پول کار می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که نیاز به موفقیت، انگیزش و ارزش اولیه کارآفرینان است و پول، تنها یک سمبل از دستیابی به موفقیت است. یک محقق کسب‌و‌کار می‌گوید: «آنچه کارآفرینان را برمی‌انگیزد و آنها را به سوی پیچیدگی بیشتر و عمیق‌تر سوق می‌‌دهد، محرکی بیش از پول است.» مهارت آنها در سازماندهی: کارآفرینان می‌دانند که چطور افراد را جهت انجام فعالیت‌ها کنار هم قرار دهند. ترکیب اثربخش افراد و مشاغل، کارآفرینان را قادر می‌سازد که چشم‌اندازشان را به واقعیت تبدیل کنند.

نتیجه‌گیری

تعاریف غلط و تعابیر شخصی از کارآفرینی فرصت‌های واقعی را که در دیدگاه امروز وجود دارد از بین می‌برد. دنیای امروز فرصت‌های بی‌شماری را در بازاریابی و ارتباطات فروش با کمترین هزینه به‌وجود آورده است. به مدیران جوان ارزش‌های واقعی شخصیت کارآفرین را بیاموزیم. یادگیری صبر، عمل، تحمل، فروتنی، سخت‌کوشی، هوشیاری، مردم‌داری، درستکاری و هر آنچه که آنان را به‌سوی شغل و توسعه پایدار هدایت می‌کند.