جهش صادراتی شرکت دخانیات ایران در سال جاری

شرکت دخانیات ایران در ماه‌های اخیر به رغم محدودیت‌های بین المللی ناشی از تحریم‌ها توانست رشد ۴ برابری صادرات را تجربه کند. با لغو این محدودیت ها، بسط و توسعه بازارهای هدف صادراتی و همچنین تولید مشارکتی با برندهای معتبر بین المللی از برنامه‌های آتی این شرکت است. محمد حسین برخوردار، مدیر عامل شرکت دخانیات ایران ضمن بیان این اهداف تاکید کرد: نفوذ به بازار‌های جدید و حفظ بازارهای صنعتی، توسعه صادرات کالای دخانی و خدمات غیرنفتی، بسترسازی و همکاری برای ایجاد ظرفیت‌های تولیدی و نوسازی و روان سازی جریان تجارت خارجی با بهره گیری از الگو‌ها و فناوری‌های نوین تجارت در ارتقای تجارت سیگار نقش راهبردی دارند.

با وی در همین زمینه به گفت وگو نشستیم که می‌خوانید:

***

با توجه به رشد 4 برابری صادرات شرکت دخانیات ایران و جهش صادراتی در زمان تصدی شما، بازار هدف کدام کشورها هستند؟

یکی از محورهای صادراتی شرکت دخانیات تقویت صادرات در زمینه‌های تنباکو، توتون و سیگارت است که هم اکنون ۸۰۰ هزار تن توتون به روسیه و ۱۲۰ هزار تن تنباکوی زرد طلایی به لبنان صادر شده است. همچنین تاکنون صادرات سیگارت به کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و آفریقای جنوبی به میزان ۹۵۰۰ کارتن صورت گرفته که بیشترین توتون صادراتی به روسیه انجام شده که با استقبال زیادی مواجه شده است.

به تازگی در نمایشگاه محصولات دخانی روسیه نیزحضور فعال داشتید. این حضور به چه صورت روی برنامه‌های صادراتی شرکت تاثیر خواهد داشت؟

هدف از شرکت در نمایشگاه بین المللی روسیه ارایه توانمندی‌های شرکت دخانیات ایران در زمینه‌های مواد اولیه و سیگارت بود تا با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شویم .این نمایشگاه در واقع نقطه تلاقی ما با اغلب شرکت‌های روسی بود. در حال حاضر بازارهدف صادراتی ما کشورهای همسایه، آفریقا و آفریقای جنوبی است ضمن آنکه هم اکنون از شرکت‌های آمریکایی درخواست برای سیگارت ایرانی وجود دارد که درحال مذاکره با کمپانی‌های این کشور هستیم. آنها خواستار محصولات مختلف شرکت دخانیات ایران هستند.

آیا تاکنون پیشنهادی از سوی کمپانی‌های آمریکایی برای تولید مشترک با شرکت دخانیات ایران داشته اید؟

پیشنهادات جدیدی از سوی آمریکایی‌ها برای حضور در ایران با برندهای خودشان داریم، اما هم اکنون منتظراخذ مجوزبرای برندهای جدید بین المللی از سوی مرکزنظارت بر دخانیات هستیم . علاوه بر شرکت‌های آمریکایی از سوی کشورهای ترکیه، ایتالیا و چین نیز پیشنهاد برای تولید محصولات با برندهای بین المللی وجود دارد .

با توجه به شرایط پساتحریم و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران به منظور تولید مشترک، شرکت دخانیات چگونه می‌تواند ازفرصت ایجاد شده استفاده کند؟

همانطور که گفته شد تاکنون سرمایه گذاران خارجی زیادی با شرکت دخانیات برای تولید مشترک وارد مذاکره شده و برای سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. از این رو شرکت دخانیات می‌تواند در صورت بهره برداری از فرصت ایجاد شده در فضای مثبت پساتحریم گام‌های استوارتری بردارد.

به نظرشما فضای مثبت ایجاد شده ناشی از پساتحریم می‌تواند معضل قاچاق محصولات دخانی را برطرف کند؟

به علت وجود مرزهای گسترده آبی و خاکی کشورمان همواره با پدیده شوم قاچاق مواجه هسستیم و این معضل به سادگی حل شدنی نیست مگر آنکه واردکنندگان محصولات دخانی به این باور رسیده باشند که کالاهای قاچاق از نظر کیفی مضر است و از واردات آن دست بردارند. ناگفته نماند که هم اکنون سطح تعرفه واردات سیگار ۹۸ درصد و مالیات بر ارزش افزوده تولید داخل نیز ۱۵ درصد است. این امرعامل مهمی برای تشویق قاچاق شده است که باید مورد تجدیدنظر قرارگیرد. برای مقابله با پدیده شوم قاچاق باید با فرهنگ‌سازی صحیح، مصرف کنندگان را ترغیب کرد از مصرف محصولات دخانی وارداتی خودداری کنند چراکه به علت نامرغوب بودن کیفیت سیگارهای وارداتی سلامت آنها در معرض خطر قرار می‌گیرد.

آمار تولید و فروش شرکت دخانیات در سال‌جاری به چه میزان خواهد بود؟

تا پایان سال ۹۴ تولید و فروش محصولات این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حتما از رشد برخوردار خواهد شد.



تاریخچه

شرکت دخانیات ایران در سال ۱۳۰۷ با هدف توسعه و پیشرفت صنعت دخانیات کشور به صورت انحصاری تشکیل شد. این شرکت از آغاز فعالیت در سال ۱۳۱۶ همواره تمامی تلاش و کوشش خود را معطوف به تولید و فروش محصولات باکیفیت برای کسب رضایت مشتریان داخل و خارج، رعایت اصول بهداشتی و توجه به سلامت مصرف کنندگان کرده است. امروز نیز یکی از سیاست‌های کلی کشور که دولت درصدد اجرایی کردن آن است، توسعه صادرات و دستیابی کالاهای ایرانی به بازار جهانی است. توسعه راهبردهای تجارت خارجی، گسترش و متنوع سازی بازارهای هدف صادرات کالا و خدمات، توسعه همکاریهای چند جانبه و منطقه‌ای با سایر کشورها،تمرکز بر قوانین، مقررات و الزامات حقوقی و قواعد سازمان تجارت جهانی جزو اهداف بنیادین شرکت دخانیات برای توسعه صادرات و ارزش افزوده است که در برنامه استراتژیک شرکت نهفته است. امروز صنعت دخانیات ایران درصدد است در جهت الحاق به سازمان تجارت جهانی بسترسازی مناسب را انجام دهد. در این میان ایجاد جریان اطلاعات، تصمیم سازی و تصمیم گیری درخصوص سیاستهای وارداتی و صادراتی کشور، توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها و اعطای مشوق‌های صادراتی در سرعت بخشیدن به اهداف صادراتی با شرکت‌های خارجی برای تولید محصولات مشارکتی تاثیر بسیاری دارد. سازماندهی ساختار و تشکیلات و اعمال جهت گیری استراتژیک از دیگر هدفهای راهبردی شرکت دخانیات در جهت گسترش عرصه تجارت کشور است تا در آینده نزدیک شعار «سیگار ایرانی، بازار جهانی» عملیاتی شود. از عمده اهداف سیاست مشارکت در سرمایه گذاری با کمپانی‌های خارجی می‌توان، تامین نیاز مصرف بازار از طریق تولید داخلی، توسعه ماشین آلات ساخت و بسته بندی، ارتقای کیفیت محصولات شرکت دخانیات ایران و تولید محصولات جدید مشترک را برشمرد.