بهنام ناصح

انتخاب فقط چند اثر از میان خیل آثار انتشار یافته کار آسانی نیست، به‌ویژه هم‌اکنون که نمایشگاه بین‌المللی کتاب در حال برپایی است و انبوهی از کتاب‌های جذاب در بخش‌های مختلف برای سلیقه‌های گوناگون در معرض دید قرار گرفته‌اند. با این همه از این دریای عظیم، به قدر کوزه‌ای بر می‌داریم؛ باشد که به جای سیراب شدن، به مطالعه تشنه‌تر شویم.

شوخی، شوخی، با اساطیر هم شوخی؟!

عجایب‌نامه‌ها یکی از گونه‌های ادبیات است که در عین جذابیت متاسفانه امروزه کمتر رواج دارد؛ ژانری که سال‌ها پیش جای آثار فانتزی و خیالی را برای نیاکانمان پر می‌کرد. افسانه‌های این گونه ادبی آکنده از خیال پردازی و خلق تصاویر غریب متعلّق به موجودات یا اشیای گوناگون است. اکنون پس از گذشت قرن‌ها، احسان رضایی با کتاب «باغ وحش اساطیر» به شکلی طنزآمیز با یادی از این نوع افسانه‌ها، خوانندگان را سرگرم و با اسطوره‌های مختلف آشنا کرده است. در کتاب «باغ وحش اساطیر» ۳۰ حیوان و موجود از بین افسانه‌ها و اساطیر ایرانی انتخاب شده‌اند که از «آل» تا «هما» را شامل می‌شوند. این اساطیر نه از پشت کوه قاف که به همت انتشارات قاف، در ۱۲۰ صفحه و به قیمت ۹۵۰۰ تومان منتشر شده است.

 

نقش معروف‌ترین پهلوان‌پنبه تاریخ در ادبیات

کدام اهل ادبیات است که رمان‌های ادبی جهان را خوانده باشد و از شخصیت «دن کیخوته» یا همان «دن‌کیشوت» خودمان به وجد نیامده باشد؟ رمان «دن‌کیشوت» اثر سروانتس که هموطنانمان بیشتر آن را با ترجمه درخشان محمد قاضی می‌شناسند، یکی از قله‌های ادبیات دنیا محسوب می‌شود؛ قله‌ای که تاکنون همچنان جلال و شکوه خود را حفظ کرده است. تاکنون آثار زیادی اعم از موسیقی،‌ نقاشی و دیگر هنرهای تجسمی با الهام از این اثر خلق و همچنین کتاب‌های متعددی در تفسیر و توضیح آن نگاشته شده است. از جدیدترین این آثار می‌توان به «وسوسه‌های دن کیشوت» نوشته کرول ب.جانسن اشاره کرد که به‌‌تازگی با ترجمه زنده‌یاد ایرج کریمی راهی بازار نشر شده است.

«وسوسه‌های دن کیشوت» یکی از مهم‌ترین آثاری است که درباره اهمیت و جایگاه رمان «دن کیشوتِ» سروانتس، نوشته شده است. نویسنده در این کتاب، فارغ از بسیاری از بدیهیات تاریخی که درباره «دن کیشوت» وجود دارد، نشان داده که چگونه می‌توان در روزگار ما، انبوهی از نگاه‌ها و امور نو را در این رمان درک کرد. جانسن در کتاب خود، ویژگی‌های گوناگون و متفاوت «دن کیشوت» را مشخص کرده و تلاش داشته از زوایای نو به این اثر بنگرد و آن را بازخوانی کند. «وسوسه‌های دن کیشوت» با ۱۴۱ صفحه و قیمت ۱۲ هزار تومان از سوی نشر چشمه به چاپ رسیده است.

بنیانگذار فاشیسم زیر ذره‌بین

آنان که با زندگی‌نامه‌های سیاستمداران آشنایی دارند علاوه‌بر عبرت‌آموزی این آثار عموما این نوع کتاب‌ها را بسیار جذاب می‌دانند. این جذابیت تا حد زیادی به نوع روایت و حس درک واقعی بودن شخصیت‌ها و وقایع متکی است؛‌ به‌ویژه اگر درباره افرادی باشد که بر روند تاریخ به شکل مثبت یا منفی تاثیر به‌سزایی گذاشته باشند. اخیرا کتابی در کشورمان با نام «ظهور و سقوط دوچه، موسولینی» اثر کریستوفر هیبرت و با ترجمه بیژن اشتری به چاپ رسیده است که احتمالا نظر بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ و شخصیت‌های تاریخی را جلب خواهد کرد. این کتاب که متمرکز بر کاراکتر و زندگی خصوصی موسولینی است به سبک و سیاق روایی نوشته شده، هرچند کاملا بر انبوهی از مستندات و وقایع تاریخی مبتنی است. کریستوفر هیبرت، نویسنده کتاب و پژوهشگر سرشناس انگلیسی همان‌طور که مترجم اثر بر آن تاکید می‌کند در زمینه تاریخ ایتالیا تخصصی بی‌بدیل دارد.

هیبرت با نظم زمانی، زندگی و فراز و فرودهای فکری و شخصیتی موسولینی را، از آغاز دوران کودکی تا هنگام مرگ فجیعش در شمال ایتالیا و به نمایش درآمدن جنازه آویزان‌شده‌اش در میدان لورتوری شهر میلان، به دقت دنبال کرده و آن را به تصویر کشیده است. کتاب چنان ریتم و ضرباهنگ حساب‌شده و فوق‌العاده نفس‌گیری دارد که خواننده را به یاد فیلم‌های تریلر [هیجان‌انگیز] آمریکایی می‌اندازد. کمتر زندگینامه‌نویسی چنین توان بالایی در تشریح و توصیف صحنه‌های تاریخی‌‌ داشته است. موسولینی؛ ظهور و سقوط دوچه فقط زندگینامه دوچه نیست؛ بلکه دریچه‌ای است برای شناخت کاراکترهای دیگری مثل کلارتا پتاچی معشوقه وفادار موسولینی و راکله همسر ایضا وفادار موسولینی و وزرا و دیگر یاران وفادار او.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «هیتلر از دوچه دعوت کرد که به اشلوس کلسهایم بیاید. چیانو درباره این دیدار نوشت: «هیتلر حرف می‌زند، حرف می‌زند، حرف می‌زند، حرف می‌زند. دوچه رنج می‌برد؛ زیرا او که خود عادت به حرف زدن دارد حالا مجبور است ساکت بنشیند و گوش دهد. در روز دوم، بعد از صرف ناهار موقعی که همه حرف‌ها گفته شده بود، هیتلر برای مدت یک ساعت و چهل دقیقه بدون وقفه حرف زد. او مطلقا هیچ موضوعی را از قلم نینداخت: جنگ و صلح، مذهب و فلسفه،‌ هنر و تاریخ، موسولینی به‌صورت غیرارادی مدام ساعت مچی‌اش را نگاه می‌کرد. من داشتم به کار خودم فکر می‌کردم و فقط کاوالرو، که در نوع خودش انسان نوکرمآب غریبی است، وانمود می‌کرد که با شور و شوق بسیار دارد به حرف‌های هیتلر گوش می‌دهد. او مدام سرش را به علامت تأیید تکان می‌داد.» کتاب «ظهور و سقوط دوچه، موسولینی» در ۴۸۰ صفحه و به بهای ۵۰ هزار تومان از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

نقبی به جهان افکار از لابه‌لای کلمات

نقبی به جهان افکار از لابه‌لای کلمات

نقبی به جهان افکار از لابه‌لای کلمات