بازی سه دقیقه‌ای والمارت برای ایمنی کارگران

مترجم: مریم رضایی

در هفته‌های گذشته در مورد ماهیت بازی‌سازی به‌عنوان یک ابزار انگیزه‌بخش برای کارکنان گفته و سپس مزایا و معایبی در مورد آن عنوان شد. همچنان به‌عنوان اولین موردکاوی، نحوه استفاده از بازی‌سازی توسط شرکت PWC را در روند استخدام آن توضیح دادیم. در مقاله این هفته به کاربرد دیگری از بازی‌سازی در محیط کار می‌پردازیم؛ فرآیندی که شرکت خرده‌فروشی والمارت آمریکا به منظور افزایش ایمنی کارگران در انبارهای توزیع خود به کار گرفته و به موفقیت قابل‌توجهی رسیده است. حوادث محیط کار برای خرده‌فروشان و تولیدکنندگان خسارت‌بار است. با توجه به شدت آسیب ایجاد شده، اختلال در کار، بیمه حوادث و جریمه‌هایی که باید پرداخت شوند، از جمله عواقب این حوادث هستند. اما اگر رفتار کارگران در محیط کار اصلاح شود و آموزش‌های بیشتری در این زمینه ببینند، این حوادث به حداقل می‌رسند. از سوی دیگر در صنایع خرده‌فروشی، هر یک دقیقه کار کردن با توجه به حاشیه سود عملیاتی، موضوعی حیاتی است. خرده‌فروش‌ها سعی می‌کنند هیچ زمانی را هدر ندهند و هزینه‌های خود را تا جایی که می‌توانند به حداقل برسانند.

 

به همین دلیل، در مراکز توزیع شرکت والمارت به ندرت یک دقیقه وقت اضافه پیدا می‌شود. بنابراین در سه دقیقه‌ای که صرف شارژ کردن باتری لیفتراک‌ها می‌شود، افراد بیکار نمی‌مانند، چون این غول خرده‌فروشی آمریکایی از یک اپلیکیشن بازی استفاده می‌کند که کارکنان با انجام آن مهارت‌های ایمنی در محیط کار را تقویت می‌کنند. والمارت استفاده از بازی‌سازی را در سال ۲۰۱۲ در یک طرح آزمایشی شش ماهه برای ۵ هزار کارگر لجستیکی خود آغاز کرد تا نکات ایمنی را به آنها بیاموزد. این بازی‌سازی در آموزش نکات ایمنی به یک مساله مهم در کسب‌وکار می‌پرداخت: تضمین اینکه یک نیروی کار بسیار متنوع در جریان فرآیندهای ایمن‌سازی در محل کار خود قرار دارد. پلت‌فرم بازی‌ والمارت در اپلیکیشن‌های بازی‌سازی شده‌ سه دقیقه‌ای ارائه شده بود که کارگران را درگیر می‌کرد. این بازی‌سازی یک مزیت مهم دیگر هم داشت: ایجاد رقابتی که کارگران را به خود وابسته کرده است، به‌طوری که وقتی سر کار می‌آیند، پیش از هر چیز نه تنها در مورد رتبه‌شان در بازی صحبت می‌کنند، بلکه به اهمیت الحاق به پروتکل‌های ایمنی محیط کار می‌پردازند.

کن وودلین، معاون حفظ ایمنی و دارایی‌های شرکت والمارت اعلام کرده که این خرده‌فروشی اکنون از روش بازی‌سازی برای ۷۵ هزار کارگر استفاده می‌کند. به گفته وودلین، این فرآیند در ابتدا به کندی شروع شد، اما اکنون کل تیم لجستیکی درگیر آن شده و قرار است لایه‌های بعدی آموزشی نیز به آن اضافه شود. او می‌گوید: «ما می‌خواهیم کارگران‌مان همواره فرآیندهای ایمنی مناسب را حتی در خانه هم تمرین کنند، چون اگر در خانه هم حادثه‌ای پیش بیاید، برای آن آمادگی دارند.»کارول لیمن، مدیر عامل شرکت تکنولوژی آموزشی Axonify که این اپلیکیشن را طراحی کرده گفته بود پلت‌فرم نرم‌افزار آموزشی شرکت او در خرده‌فروشی، به‌ویژه انبارهای توزیع که تعداد زیادی کارگر با سوابق متنوع دارند، کاربرد خوبی دارد. لیمن می‌گوید: «به دلیل جابه‌جایی زیاد کارگران و تنوع گسترده نیروی کار، مدیران مراکز توزیع به سختی می‌توانند کنترل کنند که کارگران دقیقا چه پروسه‌هایی را برای ایمنی در کارشان به کار می‌گیرند. کار با اپلیکیشن بازی ما تنها سه دقیقه زمان می‌برد و انبوهی از اطلاعات را با دو سوال چند گزینه‌ای مرتبط با بازی برای کاربر مطرح می‌کند.» به گفته او، تحقیقات نشان داده یادگیری مکرر در فواصل زمانی کوتاه بیشتر از سمینارهای اینترنتی چندساعته یا دیگر کنفرانس‌های آموزشی که حجم انبوه اطلاعات را به خورد مخاطب می‌دهند، اثربخش است. با اضافه کردن گزینه بازی و نیز تست‌های کوتاه، کاربر می‌تواند فعالیت‌های سرگرم‌کننده را تجربه کند و در عین حال نکات آموزشی همراه آن را در ذهن نگه دارد. لیمن معتقد است رقابت‌پذیری نیز بخشی از این بازی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند مکالمات بیشتری در مورد ایمن‌سازی محیط کار داشته باشند و این موضوع فرهنگ آنها را تقویت می‌کند.

وودلین می‌گوید: تلاش برای ترکیب بازی با آموزش نکات ایمنی یک رویکرد نوآورانه در شرکت والمارت بود؛ شرکتی که نیروی کار بسیار متنوع در نسل‌های مختلف دارد. شاندا نیکسون، مدیر منابع انسانی یکی از مراکز توزیع والمارت معتقد است جنبه‌ بازی‌گونه این برنامه بسیاری از کاربران را درگیر کرده است. او می‌گوید: «آنها سعی می‌کنند در سه دقیقه‌ای که هر روز با اپلیکیشن Axonify می‌گذرانند، امتیازات بیشتری جمع کنند. رقابت آنها زمانی که در مورد امتیاز نهایی و رتبه‌شان با هم گفت‌وگو می‌کنند، بسیار جالب است. همچنین بازی‌ها باعث شده مکالمات بیشتری در مورد پروتکل ایمنی در محیط کار بین کارگران انجام شود.» نیکسون می‌افزاید: «شارژ کردن باتری لیفتراک‌ها سه دقیقه طول می‌کشد و در همین زمان که کارگران کار دیگری ندارند، وارد برنامه می‌شوند. در بخش‌های دیگر مثل بارگیری، بعد از وقت استراحتشان می‌توانند بازی را انجام دهند. شرکت در تست بازی فقط یک بار در روز امکان دارد. به‌عنوان مسوول برنامه، من می‌توانم داده‌ها را هر زمان که بخواهم استخراج کنم تا ببینم چه سوالاتی بیشتر از همه غلط جواب داده شده است تا کارگران بتوانند اطلاعات خود را در آن حوزه تقویت کنند.» سوالات از یک منبع داده با تمرکز بر فرآیندهای ایمنی هسته‌ای مطرح می‌شوند. نرم‌افزار به‌صورت شهودی عمل می‌کند و اگر کاربری سوالی را اشتباه جواب دهد، آن را به‌صورت دوره‌ای تکرار می‌کند. همچنین روند پیشرفت هر کاربر به او نشان داده می‌شود. در نهایت باید گفت این جنبه احساسی از بازی‌سازی است که عمیق‌ترین مزیت‌ها را برای تغییر رفتار کارمندان به دنبال دارد. نتایجی که والمارت تاکنون به دست آورده بسیار تاثیرگذار است؛ کاهش ۵۴ درصدی حوادث در مراکز توزیعی که از این برنامه استفاده کرده‌اند. والمارت به قدری نتایج خوبی از این برنامه دیده که آن را به واحد حمل‌ونقل خود نیز گسترش داده است.