120 میلیون‌‌تومان وام‌مسکن لازم است
اوراق تسهیلات مسکن که برگه‌های حامل امتیاز وام‌خرید بانک‌مسکن محسوب می‌شود و امکان خرید و فروش آن بصورت رسمی در فرابورس وجود دارد در چند روزی که از ابلاغ افزایش سقف وام‌خرید می‌گذرد بیش از 60 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است طوری‌که این میزان افزایش قیمت اوراق در یکسال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در فرابورس قیمت هر فقره اوراق ۵۰۰ هزار تومانی تسهیلات خرید مسکن تا ماه گذشته یعنی چند روز قبل از ابلاغ مصوبه شورای پول‌واعتبار ۳۹ هزار تومان قیمت داشت به‌طوری‌که با خرید ۹۰ فقره از این اوراق با هزینه‌ای معادل ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، می‌شد ۴۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرد اما از فردای آن روز یعنی همزمان با ابلاغ تسهیلات جدید خرید مسکن، روزی ۵ درصد به قیمت اوراق افزوده شد تا اینکه با بسته‌شدن نماد اوراق در فرابورس، امکان جهش قیمت آن فراهم شد. هم‌اکنون هر فقره اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس حداقل با قیمتی معادل ۷۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود و برای دریافت ۴۵ میلیون تومان تسهیلات خرید باید حدود ۶ میلیون تومان هزینه تهیه این اوراق را صرف کرد.
براساس مصوبه شورای پول‌واعتبار، سقف تسهیلات خرید مسکن از ۲۰ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده و سقف وام تعمیرات نیز به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین به زوج‌هایی که از تاریخ ۱۷ دی‌ماه ۹۲ به بعد ازدواج کنند نیز ۵۰ میلیون تومان تسهیلات خرید داده می‌شود.
بانک‌مسکن امکان پرداخت همزمان تسهیلات خرید و تسهیلات تعمیرات را فراهم کرده است به این ترتیب متقاضیان وام می‌توانند همزمان وام خرید و وام تعمیرات را دریافت کنند بنابراین سقف تسهیلات خرید مسکن عملا به ۴۵ میلیون تومان برای همه و ۶۰ میلیون تومان برای زوج‌های جدید افزایش پیدا کرده است.
تحت تاثیر افزایش ارزش وام خرید مسکن و تاحدودی قدرتمندشدن این تسهیلات نسبت به قیمت آپارتمان‌ها، در چند هفته اخیر امتیاز قابل خرید و فروش این وام که به شکل اوراق در فرابورس معامله می‌شود با رشد قیمت مواجه شده است. هرچند در دو سه روز گذشته شتاب رشد قیمت اوراق کند شده است.
در این میان تاخیر در ابلاغ مصوبه افزایش وام باعث شد دارندگان این امتیاز از فرابورس خارج شوند و در مقابل صف خرید برای آن تشکیل شود همین عدم تعادل شدید بین متقاضیان خرید اوراق و متقاضیان فروش اوراق هم‌اکنون قیمت اوراق را تا مرز دوبرابر افزایش داده است.
هر چند سال گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن مرز ۷۰ هزار تومان را هم رد کرده بود اما در آن زمان رونق معاملات مسکن باعث ثبت این قیمت برای اوراق شده بود.این در حالی است که هم‌اکنون پیش از شروع رونق معاملات و پیش از آنکه وام جدید وارد بازار مصرف شود، قیمت اوراق در حال رسیدن به سقف ممکن است.
به این ترتیب اگر چه وام خرید مسکن در ظاهر به ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده اما چیزی در حدود ۵ تا ۷ میلیون تومان این رقم باید صرف خرید اوراق شود و اگر رشد قیمت اوراق ادامه داشته باشد، ارزش وام جدید خنثی خواهد شد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد قدرت خرید وام جدید مسکن در تهران حدود ۱۵ درصد است و حداکثر می‌شود ۵ مترمربع واحد مسکونی با آن خریداری کرد در شهرستان‌ها نیز با توجه به میانگین قیمت مسکن -متری ۲ میلیون تومان در کل کشور و متری ۴ میلیون تومان در تهران- حدود ۳۰ درصد قدرت خرید یک آپارتمان متوسط را پوشش می‌دهد.
این در حالی است که نسبت وام خرید به قیمت مسکن در سایر کشورها ۷۰ درصد است و برای ایران حداقل باید ۵۰ درصد قدرت خرید را پوشش دهد.
همچنین مطابق مطالعه‌ای که اخیرا توسط وزارت راه‌وشهرسازی انجام شده، برای آنکه قدرت وام خرید مسکن در سال ۹۱ معادل قدرت وام ۱۸ میلیون تومانی سال۸۳ باشد، باید سقف آن حداقل به ۱۲۰ میلیون تومان برسد این در حالی است که وزارت راه‌وشهرسازی ماه گذشته پیشنهاد وام ۱۰۰ میلیون تومانی را به بانک مرکزی ارائه کرد و اکنون این بانک‌ بدون آنکه نظر خود را بابت رد یا تایید آن ارائه کند، این پیشنهاد را عملا معلق کرده است.
مصوبه افزایش وام خرید به ۳۵ تا ۶۰ میلیون تومان ماه گذشته به بانک مسکن ابلاغ شد و بانک‌مسکن با ابلاغ به شعب خود امکان پرداخت آن را فراهم کرده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره اثر وام جدید خرید مسکن بر قیمت‌ها معتقد است: این وام گام اول سیستم بانکی محسوب می‌شود و حتما به گام‌های بعدی برای تقویت اساسی قدرت خرید مسکن نیاز است.
حسام عقبایی افزود: وام جدید که با احتساب وام تعمیرات به ۴۵ میلیون تومان می‌رسد در تهران اثری بر قیمت و قدرت خرید مسکن ندارد و حداکثر می‌تواند در حاشیه تهران تا حدودی باعث تحرک معاملات مربوط به آپارتمان‌های کوچک شود اما در شهرستان‌ها باعث رونق خواهد شد.