لزوم افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه
ابراهیم رحیم‌پور، معاون وزارت امور خارجه با حضور در هفتمین نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور گفت: شرایط کنونی کشور به گونه‌ای است که باید از فرصت‌های موجود در زمینه اقتصادی به‌طور مناسب استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه هم‌زمان با رفع تحریم‌ها باید در داخل کشور هم آمادگی بیشتری داشته باشیم، تشریح کرد: خصوصی‌سازی یکی از مباحث مهم در هر دولت است و عملکرد ما در این دوران باید به گونه‌ای باشد که به سمت خصوصی‌سازی بیشتر حرکت کرده و سهم دولت را از اقتصاد به رقم‌های کمتر کاهش دهیم. در حال حاضر از 15 کشور حوزه خلیج فارس، 11 کشور دارای منابع نفت و گاز هستند و 4 کشور دیگر فاقد این منابع هستند. بر همین اساس شرایط اقتصادی این کشورها نشان می‌دهد که ما با عده‌ای از آن‌ها در بحث صادرات نفت و با عده‌ای دیگر در زمینه واردات مشارکت داریم. رحیم‌پور افزود: در شرایط کنونی یک سوم تجارت خارجی ایران با چین است که این میزان معادل 52 میلیارد دلار است. در همین راستا یک سوم تجارت خارجی دیگر با کشورهای همسایه و یک سوم مابقی با دیگر کشورهای دنیاست، این در حالی است که معمولاً قطب‌های اقتصادی دنیا بیشترین حجم تجارت خارجی خود را با همسایگان خود دارند که این رقم در برابر حجم یک سومی مبادله کشور ما با کشورهای همسایه اندک است که در این شرایط هدف ما بیشتر کردن این میزان است.

معاون وزارت امور خارجه به راه‌های ترانزیتی جدید طراحی شده اشاره و بیان کرد: کشورهایی مانند چین در شرایط فعلی با وجود استفاده از راه‌های زمینی جاده ابریشم، از راه آبی این جاده نیز استفاده می‌کنند. به‌طور کلی در این شرایط به نظر می‌رسد که با بهره‌گیری از دانش بتوانیم بهره‌برداری مناسبی از تجارت به ویژه در حوزه بین‌الملل داشته باشیم.