حسن خوشپور - مدیر سابق دفتر امور بنگاه‌ها و خصوصی‌سازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

دنیاى پیشرفته و پیچیده امروز تاب نیافتن پاسخ سوالات خود را ندارد. چه رسد به اینکه سوال و صورت مساله خود را پاک‌شده ببیند. در دنیاى فعلى گردش اطلاعات همانند سیلى است که در صورت عدم برخورد مناسب با آن می‌تواند ویرانگر و در شرایط برخورد مدبرانه با آن می‌تواند عامل حیات و تداوم آن باشد. اختلال در گردش آزاد اطلاعات اگر منطقى و حساب شده نباشد آثار نامطلوبى حتى بیش از سیل‌هاى ویرانگر خواهد داشت. ضمن اینکه مسدود کردن راه‌هاى دستیابى به اطلاعات شفاف و صحیح در شرایط فعلى فقط موجب سوء‌تفاهم می‌شود و بدون تردید امکان‌پذیر نیست.


جامعه ایران داراى مبناهاى ارزشى و اعتقادى قوى و مترقیانه‌اى است. هنر مدیریت جامعه پرورش افکار و ذهن‌هاى مخاطبان در حدى باید باشد که فیلتر کردن ابزارهاى پیشرفته و متنوع تبادل اطلاعات آخرین گزینه برخورد با ناهنجاری‌ها باشد.

مسلما هیچ فرد عاقل و دلسوزى موافق بد اخلاقى و بد رفتارى در ابزارهاى تبادل اطلاعات نیست و باید محصولات نامطلوب اخلاقى را از آن حذف کرد؛ ولى فیلتر کردن ابزارهایى نظیر تلگرام نه می‌تواند جلوى دستیابى مردم را به اطلاعات ناب بگیرد و نه اصولا به صلاح است.

بسیارى از نکات علمى فنى و اعتقادى را اینجانب از مبادى و اشخاص حقیقى و حقوقى از طریق تلگرام دریافت کردم و به دیگران هم انتقال دادم. شاید اگر این وسیله نبود انتقال آن موارد هم براى من و هم براى جامعه هزینه زیادى را ایجاد می‌کرد. به‌عنوان مثال در بسیارى از نظرسنجى‌هاى کارشناسى اینجانب از طریق تلگرام در اسرع وقت و با کمترین هزینه شرکت کردم و نتایج خوبى هم داشت.