تهران به استقبال «مهر» می‌رود

مثل همه سال‌های گذشته، مجموعه‌ای از اتفاقات خوشایند ترافیکی از افزایش ۴۰ رام قطار به ناوگان مترو گرفته تا تقویت ناوگان اتوبوسرانی با افزایش ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید همزمان با شروع سال تحصیلی جدید در پایتخت به وقوع خواهد پیوست.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر شهرهای کشور به ویژه در کلان‌شهرهایی نظیر تهران بزرگترین رویداد ترافیکی به شمار می‌رود. در سال تحصیلی جدید که از دو هفته آینده رسما آغاز خواهد شد یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز تهرانی روانه مدرسه می‌شوند و این یعنی روزانه دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ـ سفر در مسیر رفت و برگشت مدارس، به آمار جابه‌جایی‌های شهر افزوده خواهد شد. به این آمار سفرهای ۷۰۰ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل در پایتخت نیز اضافه می‌شود. بنابراین ۹ درصد از جمعیت دانش‌آموزی و ۱۷ درصد از جمعیت دانشگاهی کشور از مهر ماه باید در کلاس‌های درس شهر تهران حاضر شوند. هر سال با فرارسیدن فصل پاییز مجموعه‌ای از اتفاقات مثبت و خوشایند ترافیکی در شهرداری تهران به وقوع می‌پیوندد چراکه شهرداری تهران و دیگر نهادهای ذی‌ربط در امر مدیریت ترافیک اعم از پلیس و دستگاه‌های دولتی باید تمام ظرفیت و خلاقیت خود را برای بحرانی‌ترین مقطع زمانی تشدید ترافیک به کار ببندند.

سیدمازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد اوج ترافیک در هفته اول مهرماه رخ می‌دهد، گفت: شاید یکی از دلایل این موضوع، ناهماهنگی سرویس مدارس است و در نتیجه والدین برخی از دانش‌آموزان در روزهای نخست فرزندان خود را با خودروی شخصی به مدرسه می‌برند. لذا اگر با پیگیری و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، تعیین تکلیف مسیرهای سرویس مدارس پیش از هفته اول مهر انجام شود یا حتی به‌عنوان مثال در هفته آخر در قالب یک مانور سرویس های مدارس آغاز به کار کنند به‌طور حتم شاهد کاهش چشمگیر ترافیک در هفته نخست مهر ماه خواهیم بود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه از ظرفیت تمام ناوگان عمومی شهر به منظور خدمات رسانی بهتر به شهروندان در مهر ماه استفاده خواهد شد، افزود: این درحالی است که تجهیز ناوگان عمومی شهر در دستور کار قرار گرفته است، به‌طوری‌که ٥٠ دستگاه اتوبوس جدید تا پیش از مهر ماه وارد ناوگان خواهد شد که با اولویت مناطق جنوب و غرب تهران به‌کارگیری می‌شوند.

حسینی از راه‌اندازی خطوط جدید اتوبوس در مناطق غرب و شمال غرب تهران خبر داد و تصریح کرد: ٤٥٠ دستگاه اتوبوس دیگر نیز تا پایان مهر ماه به ناوگان اتوبوسی پایتخت افزوده می‌شود. به گفته معاون شهردار تهران، به زودی بیش از ٤٠ رام قطار نیز به ظرفیت بهره برداری متروی تهران اضافه خواهد شد. وی از افزایش ۲۰ درصدی تقاضا برای سرویس مدارس طی سال جاری نسبت به سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۵ هزار سرویس مدرسه درخواست شد که این رقم در سال جاری به ۱۸ هزار سرویس افزایش یافته است. حسینی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران هیچ محدودیتی برای پاسخگویی به تقاضای سرویس مدارس ندارد، گفت: برخی آمارها نشان می‌دهد تقاضا برای سرویس مدارس تا ۳۰ هزار دستگاه قابل افزایش است، از این رو شهرداری آمادگی دارد در صورت درخواست مدارس به این نیاز پاسخ دهد.

پیمان مشترک پلیس، شهرداری و دولت

معاون شهردار تهران در ادامه با اشاره به اجرای طرح کاهش همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، تصریح کرد: دولت، پلیس و شهرداری هم پیمان شدند تا سهم عمده‌ای از آلودگی هوای ناشی از وسایل نقلیه موتوری کاهش یابد و پرچمدار این طرح نیز «معاینه فنی» است. حسینی با اشاره به اینکه به‌واسطه برخورد با معاینه فنی از مهر ماه، ظرفیت مراکز معاینه فنی تهران افزایش یافته است گفت: به منظور رفاه حال شهروندان ۲ درگاه اطلاع‌رسانی راه‌اندازی شده تا شهروندان از مدت زمان انتظار در مراکز معاینه فنی اطلاع یابند به‌طوری‌که شهروندان می‌توانند از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲و ارسال عدد ۱ از تراکم در مراکز معاینه فنی و مدت زمان انتظار در مراکز اطلاع یابند یا با مراجعه به سایت ستاد مرکزی معاینه فنی به نشانی www.inspection.tehran.ir و انتخاب مرکز مورد نظر خود مدت زمان انتظار در مرکز را جویا شوند.وی با تاکید بر ضرورت اهتمام به انضباط ترافیکی و مدیریت زمان سفر از سوی شهروندان در هفته‌های پیش رو، ابراز عقیده کرد با همین زیرساخت‌های ترافیکی کنونی و ناوگان فعال به شرط تحقق انضباط ترافیکی و مدیریت زمان سفر می‌توان شاهد کنترل تراکم ترافیک در ساعات پیک بود.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، خرداد ماه امسال هیات دولت مصوبه‌ای را گذراند که به موجب آن برنامه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها باید توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در مدت زمان مشخصی طراحی شود. در بخشی از این مصوبه کمیته‌ای متشکل از وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست و چند وزارتخانه دیگر مامور شدند تا نسبت به مطالعه و تهیه بسته مدیریت تقاضای سفر اقدام کنند. در ذیل این بند به تغییر ساعات کاری ادارات و افزایش روزهای کاری هفته نیز اشاره شده است. معاون شهردار تهران در این مورد توضیح داد: در هیچ جای دنیا معبری برای ساعات اوج ترافیک تعبیه و طراحی نشده است و به اصطلاح ساعت سی‌ام ترافیک در طراحی معبر در نظر گرفته می‌شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت همه کارمندان دستگاه‌ها و ادارات دولتی و خصوصی، مدارس و بانک‌ها همزمان وارد معابر شوند.

وی از انجام مطالعاتی توسط معاونت متبوع خود در زمینه توزیع زمان سفر و تغییر ساعات آغاز کار ادارات خبر داد و گفت: این مطالعات به کمیسیون زیربنایی دولت ارائه شده است، اما تصمیمات در حیطه وظایف دولت است و ما تنها مطالعاتمان را ارائه کرده‌ایم. حسینی تصریح کرد: در ساعات پیک ترافیک نماینده‌ای از سوی اتوبوسرانی و تاکسیرانی در معابر پرتراکم به منظور رسیدگی به وضعیت خدمات‌رسانی مستقر خواهد شد، ضمن اینکه ناوگان ذخیره در معابر پر تراکم پیش‌بینی می‌شود. سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی ترافیک از آغاز مهرماه خبر داد و گفت: به منظور مدیریت بهتر ترافیک، حفاری‌های سطح شهر باید حداکثر تا ۲۰ شهریور ماه جمع‌آوری شود. وی با اشاره به اینکه پلیس تمایلی برای کنترل دستی تقاطع‌ها ندارد، گفت: متاسفانه برخی زمان‌بندی‌ها به گونه‌ای ‌است که برای روان شدن ترافیک مجبور به کنترل دستی هستیم، بنابراین پیش از سال تحصیلی معابر و تقاطع‌ها بررسی و تعیین زمان‌بندی خواهد شد. همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید همچنین ۱۱۳ دستگاه آمبولانس در نواحی پر تردد شهر و ۲۶۰ تیم امدادی شامل خودروهای سبک و سنگین در نقاط مختلف پایتخت مستقر خواهد شد.