لاله اسکندری  و عکاسی از موزه جواهرات جهان
فرحناز ایران نژاد عکاسی در سفر در کنار علاقه او به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی باعث شده از هر شهری که بگذرد دیدن از موزه جواهرات و سنگ‌های نیمه قیمتی و عکاسی از آنها را از دست ندهد. برای لاله اسکندری هنرمند سرزمین سنگ‌های فیروزه فرقی نمی‌کند، این موزه در تهران باشد یا هر گوشه‌ای دیگر از جهان؛ او پرداختن به علایق هنری خود را در برنامه‌های سفر‌هایش ‌می‌گنجاند.
علاقه شما به عکاسی از جواهرات و سنگ‌های قیمتی از کی و چه طور شکل گرفته است؟
خوب ایران یکی از بهترین معادن ذخیره فیروزه را در اختیار دارد و فیروزه نیشابور هم دارای شهرت جهانی است. من هم اهل مشهد هستم و هم اینکه سنگ ماه تولدم فیروزه است، طبیعی است که با این دلایل سنگ فیروزه را دوست داشته باشم.این عوامل کم کم زمینه علاقه‌مندی مرا به سنگ‌های نیمه قیمتی شکل داد و از همه مهم‌تر در سفرهایی که به جاهای مختلف داشتم از موزه‌ها که دیدن ‌می‌کردم، ‌می‌دیدم در هر کشوری که وارد ‌می‌شویم در موزه‌های آنجا بخش‌هایی به فرهنگ و تمدن کشور ایران اختصاص یافته است و بخش جواهرات وزیورآلات ایرانی هم همیشه بسیار چشمگیر بوده است، برای همین عکاسی از این بخش‌ها بسیار مورد توجه من قرار گرفته است.
زیورآلات ایرانی بیشتر در کدام کشور‌ها به نمایش درآمده است ؟
در اکثر کشور‌ها زیورآلات ایران به چشم می‌خورد. در موزه لوور فرانسه در شهر برلین آلمان شاهد جواهرات و زیورآلات تولید شده چند هزار ساله ایران بودم واین برایم خیلی جالب بود که در گذشته چه آثار ارزشمندی را تولید ‌می‌کردیم که از تکنیک بسیار بالایی هم برخوردار بودند. اما این صنعت امروزه نسبت به گذشته فعالیت چندانی نکرده است. در مقابل بیشتر بازار‌های جهانی متعلق به تولیدات کشورهایی نظیر تایلند و چین را ‌می‌بینیم. حیف است کشوری که دارای چنین پیشنیه‌ای است دراین زمینه عقب افتاده است.
با توجه به اینکه بانوان ایرانی از بین زیورآلات بیشتر طرفدار طلا هستند شما فکر ‌می‌کنید چه طور ‌می‌توانیم، برای ورود آنها به صنعت تولید جواهرات یا سنگ‌های نیمه قیمتی استفاده کنیم؟
به نظر من علت خرید طلا در بین بانوان ایرانی این است که آنها به طلا به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگاه ‌می‌کنند، اما در حال حاضر من خیلی از خانم‌های ایرانی را ‌می‌بینم که وارد این حرفه شده‌اند و بسیار فعالیت دارند و خیلی از کارهای زیبا را خانم‌ها طراحی ‌می‌کنند و تعدادشان هم زیاد شده است.اما چه خوب است که طرح‌هایی را که متعلق به استادکاران و مربیان ایرانی در گذشته بوده، حفظ کنیم و آنها را به نسل‌های بعدی انتقال بدهیم، زیرا این طرح‌ها ‌می‌تواند معرف دوره‌ای از تاریخ هنری کشور ما باشد. من فکر ‌می‌کنم آن چیزی که کار‌های ایرانی را منحصر به فرد ‌می‌کند، این است که طرح و کار متعلق به ایران باشد.
به نظر شما استفاده هنرمندان و چهره‌های سینمایی از سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی ‌می‌تواند تاثیری بر سلیقه بانوان و استفاده بیشتر آنها از جواهرات و سنگ‌های نیمه قیمتی داشته باشد؟
فرهنگ‌سازی در این باره بسیار مهم است. وقتی مردم ببینند زیبایی معنوی و ارزش هنری یک اثر یا یک جواهر بیش از ارزش مادی آن است؛ آن وقت زیور آلات زیبا از جنس برنج، نقره و یا هر جنس دیگر را ‌می‌توانند با سایر پوشش‌های خود استفاده کنند.در بین هنرمندان یا چهره‌های سینمایی استفاده از جواهرات خاص و یا گرانبها خیلی متداول نیست و جامعه هنری ما خیلی اهل این نیستند که هزینه‌های کلان در این زمینه کنند.
در خیلی از کشور‌ها چهره‌های مطرح و معروف از یک جواهر یا یک نوع سنگ استفاده کرده‌اند و این باعث شده که مردم به آن گرایش پیدا کنند و گاهی این موج تبلیغاتی خود زمینه تولید و فروش یک محصول را افزایش داده است. به نظر شما ما هم ‌می‌توانیم از این ظرفیت برای رونق این بازار استفاده کنیم؟
در کشور ما فضا برای تبلیغات هنرمندان مهیا نیست و در چنین فضایی اجازه چنین کارهایی وجود ندارد. برای این کار باید ابتدا سال‌ها فرهنگ‌سازی کرد، البته اگر فضا کمی‌ بازتر شود و امکان تبلیغ هم بیشتر شود، شاید آنوقت بتوان امیدوار بود که این کار شدنی باشد. در همه جای دنیا چهره‌های هنری به خاطر پوشش‌شان الگو ‌می‌شوند و در کشور ما نیز این رویه به چشم می‌خورد، البته استفاده از زیورآلات برای ما هم مهم است، اما به علت محدودیت در استفاده، فقط ‌می‌توانیم از کارهایی استفاده کنیم که ‌می‌توان در فضایی غیر از جشن‌ها و مهمانی‌های خصوصی به کار برد، همانطور که گفتم هنرمندان ما چندان تمایلی به استفاده از جواهرات گران قیمت ندارند و بیشتر سنگ‌های نیمه‌قیمتی مانند عقیق و فیروزه را که کاربرد راحت‌تری دارند را ترجیح ‌می‌دهند.
خود شما چه سنگی را بیشتر دوست دارید؟
خود من به جز فیروزه سنگ‌هایی مانند یشم و عقیق رنگی را ترجیح می‌دهم و در سنگ‌های قیمتی الماس، یاقوت و زمرد را بیشتر به واسطه شکل و تراش و رنگ آن ارجح می‌دانم.
چه سنگ‌هایی را بیشتر خریداری ‌می‌کنید؟
بیشترین توجه من به نوع ساخت و تکنیک به کار رفته در جواهرات است. طرح و اجرای آن جواهر برای من از جنس مهم‌تر است. طرحی که درست اجرا شده و از طراحی زیبایی هم برخوردار باشد، حتما خریداری ‌می‌کنم و با توجه به نوع لباس و پوششی که انتخاب ‌می‌کنم، سعی ‌می‌کنم سنگ یا جواهر متناسب با آن را نیز انتخاب کنم.
فکر ‌می‌کنید مردم ما در زمینه سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی به چه سنگ‌هایی علاقه دارند؟
بیشتر علاقه مردم ما سنگ‌های قیمتی مانند الماس و برلیان است، چون این سنگ‌ها برایشان شناخته شده‌تر است.