بهبود فضای  کسب و کار بانوان
مریم اسلامی لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ(مردان را نصیبی است از آنچه بدست می‌آورند و زنان را نصیبی)(سوره نساء - آیه 32) فعالیت اقتصادی و کار و تلاش همواره قرین زندگی زنان بوده‌است. زنان در طول تاریخ علاوه بر انجام کارهای خانه همیشه همگام با مردان فعال بوده‌اند. با حرکت جوامع به سوی دستاوردهای تمدن جدید و تبدیل کارگاه‌های خانگی و کوچک به کارخانه و جایگزینی ماشین به جای نیروی انسانی، اشتغال زنان به فعالیت‌های اقتصادی بیرون از خانه طی چند دهه اخیر اهمیت ویژه‌ای یافته‌است، به گونه‌ای که در حال حاضر مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان به فعالیت اقتصادی در بیرون از خانه، یکی از مسائل مهم و مطرح زنان در جامعه امروز ماست.
بر اساس گزارش صندوق توسعۀ زنان سازمان ملل (UNIFEM) رویهم رفته از سال ۱۹۷۰ در کشورهای نفت خیز منطقۀ خاورمیانه یکی از عوامل مهم پیشگیری از ورود زنان به بازار کار در این کشورها درآمدهای نفتی بوده است که تأثیر زیادی بر فرهنگ کسب و کار این کشورها داشته‌است. البته آینده فعالیت اقتصادی زنان در کشورهای خاورمیانه در حوزه مدیترانه بسیار بهتر است، بطوریکه امروز اغلب این کشورها اصلاحات اجتماعی را هر یک به نوعی آغاز کرده‌اند و هر روز ساختار سنتی و ناکارآمد خود را تعدیل می‌کنند. زنان این منطقه نیز هر روز بیشتر از گذشته با حقوق مدنی خود آشنا می‌شوند و مطالبات معوق خود را می‌طلبند.
بنا به گزارش ایرنا بر اساس چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 1390 که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته‌است، نرخ مشارکت اقتصادی در کشور 9/36 درصد است که این نرخ در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 8/35 و 8/39 درصد اعلام شده‌است.
بر اساس این گزارش پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در میان زنان در حالی‌است که نرخ بیکاری زنان در جامعه نزدیک به دو برابر مردان است. نرخ بیکاری مردان و زنان در سال گذشته به ترتیب ۵/۱۰ و ۹/۲۰ درصد بوده‌است.
همچنین نرخ بیکاری زنان جوان (15 تا 24 ساله) 7/42 درصد است که نشان‌دهنده شرایط نامناسب بازار کار بطور عام برای زنان و به طور خاص برای زنان جوان است.
در حال حاضر بخش خدمات که گنجایش بیشتری برای جذب زنان نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی دارد، می‌تواند بستر مناسبی برای حضور بیشتر زنان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی باشد. امّا بی‌تردید توسعه بخش خدمات منوط به توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی مانند صنعت و کشاورزی است.
اخیراً کشور ایران با نرخ مشارکت 11/5 درصدی زنان در بازار کار در مقایسه با دیگر کشورهای در حال توسعه منطقه خاورمیانه در سطح پایینی قرار دارد. حق کار از حقوق اساسی انسان در اجتماع است. افراد باید از امکانات موجود در جامعه جهت اشتغال بصورت عادلانه بهره‌مند شوند و فرصت‌های شغلی با در نظر گرفتن استعداد و توانایی‌های فردی و نه بر حسب جنسیت برای افراد فراهم گردد. از این رو عدم‌دسترسی زنان به شغل مناسب و یا عدم‌ارتقای شغلی آنان علاوه بر دامن زدن به بی‌عدالتی اجتماعی بر بسیاری از متغیرهای اجتماعی نظیر فقر و بیماری تأثیر منفی می‌گذارد.
ضمناً نظر به اینکه حدود ۶۰درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را دختران تشکیل می‌دهند باید توجه داشت که صرف هزینه‌های کلان آموزشی بدون آنکه در نرخ رشد اقتصادی کشور به طور مستقیم تأثیر مثبت داشته‌باشد، هزینه کلانی را به کشور تحمیل می‌کند.
یکی از الزامات بهبود فضای کسب و کار کشور این است که تدبیری اندیشیده شود و برای چگونگی ارتقاء نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور برنامه‌ریزی معینی صورت گیرد.
اقتصاد ایران در شرایط فعلی نیازمند نوآوری در ساختارها و راهکارهاست. کانون زنان بازرگان استان خراسان رضوی به‌عنوان بخشی از زنان کشور که فعال در حوزۀ اقتصاد می‌باشد، آمادگی و پایبندی خود را به اهداف و مسئولیت‌های اجتماعی اعلام و پیشنهاد می‌کند استان خراسان رضوی بعنوان پایلوت اولیه برای دولت یازدهم جهت اجرائی نمودن و بالابردن نرخ مشارکت زنان در فعالیت‌های اقتصادی انتخاب شود. همچنین کانون آمادگی دارد در کلیه امور نظارت نموده و نتیجه را جهت اصلاح و یا گسترش مدل در سطح کشور تعقیب نماید.
بنابراین پیشنهاد می‌شود وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری کانون زنان بازرگان استان اقدامات ذیل را جهت الگوسازی انجام دهند.
۱.صدور پروانه صنعتی به بانوان با هدف سرمایه‌گذاری مناسب : تعریف و ایجاد مکانیزمی جهت بررسی و شفاف‌سازی و کمک بیشتر به بانوان علاقمند به فعالیت صنعتی با نظر کانون زنان استان و همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان.
2.اعطای تسهیلات حمایت از تولید با اولویت بیشتر به بانوان : تعریف و ایجاد مکانیزمی در شفاف‌سازی در پرداخت تسهیلات و نحوه مصرف تسهیلات و انجام بررسی‌های کارشناسی لازم با نظر کانون زنان استان و همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان.
۳.در نظر گرفتن اولویت در اعطای پروانه‌های خدمات فنی، مهندسی و مشاوره‌ای : تعریف و ایجاد مکانیزمی شفاف در اعطای پروانه به بانوان فعال در این امور با نظر کانون زنان در استان و همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان.
ذکر این نکته لازم است که کانون در کمیته اشتغال بانوان استان تاکنون به کمک مدیر کل محترم امور بانوان استانداری بستر لازم را از طریق طراحی مدل استراتژیک اشتغال بانوان و خانواده پایدار، ایجاد اشتغال پایدار در حوزه زنان و حفظ آن، ایجاد شبکه زنان فعال اقتصادی و طرح قوانین تشویقی برای حضور حداکثری زنان در فضاهای کارآفرینی ایجاد نموده‌است.