فرصت‌ها و پتانسیل‌های جذب سرمایه گذاری در قزوین

مهدی بخشنده

نایب‌رئیس نخست اتاق بازرگانی قزوین

پس از تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در ۲۵ / ۳ / ۸۷ و تصویب آئین‌نامه اجرایی ماده ۷ این قانون (که مرتبط با موضوع سرمایه‌گذاری است) در مرداد ماه ۱۳۸۸ ، توجه به بحث سرمایه‌گذاری در کشور شروع شد. براساس تبصره ۲ماده هفت اصل ۴۴ قانون اساسی، ستاد سرمایه‌گذاری استان به ریاست استاندار یا معاون برنامه‌ریزی وی و روسای سازمان‌های صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، کار و امور اجتماعی، بازرگانی، امور اقتصادی ودارایی و ادارات کل تعاون و حفاظت محیط زیست هر استان تشکیل می‌شود.

این ستاد مکلف است ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت اعتراض، به موضوع در چارچوب مقررات دستگاه‌های ذی‌ربط رسیدگی کند و در صورت وارد دانستن اعتراض، رئیس ستاد دستور تجدید رسیدگی به تقاضای متقاضی را صادر کرده و فرد یا افراد متخلف را به هیأت تخلفات اداری ذی‌ربط معرفی می‌‌کند. جلسات ستاد با حضور دو سوم اعضا رسمیت دارد و تصمیمات آن با رأی اکثریت مطلق حاضران معتبر است.

در مواردی که طرح متقاضی به موافقت دستگاه‌های فرااستانی نیاز داشته باشد، با اعتراض وی، در هیأتی متشکل از معاونان دستگاه‌های ذیربط فوق به ریاست وزیر امور اقتصادی ‌و دارایی یا معاون وی به ترتیب مقرر در این تبصره، رسیدگی خواهد شد.

همچنین در جلسه ۸/ ۲/ ۱۳۸۹هیات‌ وزیران، با آئین‌نامه تشکیل مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل ۱۳۸قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نیز یکی از اعضای کلیدی این مرکز به‌شمار می‌رود و در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذار اهداف زیر را دنبال می‌کندک

• شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی

• تهیه و ارائه اطلاعات لازم و اساسی به سرمایه‌گذاران

• راهنمایی، مشاوره، هماهنگی و پیگیری مستمر امور اجرایی سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی

اتاق بازرگانی در زمینه پیشبرد اهداف خود برای ارتقای سطح سرمایه‌گذاری در استان، برنامه‌هایی در نظر دارد که مهم‌ترین رئوس آن ایجاد یک سیستم اطلاع‌رسانی ویژه سرمایه‌گذاری، فرهنگ‌سازی برای تبیین جایگاه تولید و سرمایه‌گذاری، شناسایی مزیت‌ها، زمینه‌ها، فرصت‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری و شناسایی و ایجاد ارتباط با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

ضمن اینکه مهم‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاری در استان قزوین شامل مواردی نظیر عدم حمایت سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه از محصولات صادرات، کمبود سهم آب در بخش صنعت، کمبود نقدینگی به‌دلیل بلوکه شدن مطالبات نزد شرکت‌های خودروساز (مشتریان شرکت‌های سازنده قطعات خودرو)، عدم وجود نقدینگی در شرکت‌های تولیدی- صادراتی، راه‌های معدنی و معارضان محلی و روستایی، عدم ارائه خدمات شرکت‌های خدماتی شهرک‌های صنعتی به‌دلیل کمبود نقدینگی و عدم استفاده بهینه از مالیات مضاعف اخذ شده از واحدهای آلاینده تولیدی است. تخصیص نیم درصد از مالیات ارزش افزوده واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی به هیات‌مدیره شرکت‌های خدماتی آن شهرک یا واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، تفویض اختیار به استاندار برای صرف هزینه‌های دریافتی از واحدهای آلاینده، احصا و شناسایی طلب کاران صنعتی و پیمانکاری، توسعه خوشه‌های صنعتی زیتون، قطعه‌سازان و...، ارائه مشوق‌های صادراتی، معافیت‌های مالیاتی و تبلیغات رسانه‌ای رایگان، برخورد جدی و قاطع با قاچاقچیان و ونظارت دقیق بر گمرک، بنادر و مرزهای کشور و همچنین افزایش تعرفه واردات، ثبات در اجرای قوانین و مقررات از طریق دستگاه‌های اجرایی ، عدم تعلق انواع جریمه‌های دیرکرد در بازپرداخت تسهیلات بانکی به صنایعی‌که به علت شرایط بازار دچار مشکل شده‌اند و دادن فرصت برای بهبود وضعیت تولید می‌تواند موانع اساسی تولید را از میان بردارد.

موارد پیشنهادی مشوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه قانونی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به شرح ذیل عنوان می‌شود:

۱- تسهیل در زمان صدور کارت بازرگانی و رایزنی برای مدت بیشتر برای برخی از واحدهای صنعتی

۲- هماهنگی با شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین برای بهره‌برداری از فناوری روز و نیروهای انسانی نخبه استان

۳- ارائه مشاوره در زمینه تهیه مواد اولیه مرغوب داخلی

۴- ارائه مشاوره درخصوص بازاریابی بین‌المللی و پشتیبانی از قراردادهای تجاری

۵- برگزاری دوره‌های ویژه تخصصی تجارت بین‌المل

موارد پیشنهادی خارج از محورهای مربوط به اتاق بازرگانی:

۶- استفاده سرمایه‌گذاران داخلی از امتیازات و تسهیلات گمرکی نظیر استفاده از انبار اختصاصی، پرداخت ضمانت نامه برای حقوق و عوارض و مالیات ارزش افزوده هنگام ترخیص کالا به‌صورت اقساط

۷- استفاده از زمین‌های واگذاری شرکت شهرک‌های صنعتی با مدت زمان بیشتر برای پرداخت اقساط

۸- پشتیبانی از مرکز حمایت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استانداری برای اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران برای تسریع امور اداری در استان

۹- ایجاد فضای روانی مثبت که منجر به اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در استان می شود.