طرح‌های فروشی که مشتریان را قلقلک می‌دهد
در شرایطی که بازار خودروی کشور در رکود به‌سر می‌برد، بسیاری از خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی سعی دارند با ارائه طرح‌های متنوع و فروش اقساطی با شرایط بسیار مناسب ضمن ایجاد رقابتی تازه در بازار، مشتریان را ترغیب به خرید خودرو کنند.
با افزایش رکود در بازار خودرو، تب ارائه طرح‌های فروش از سوی شرکت‌های داخلی و خارجی اوج گرفته است؛ به‌طوری‌که شرکت‌های خودروساز داخلی، مونتاژکاران و واردکنندگان با ارائه طرح‌های مختلف قصد دارند رونقی به بازار کساد خود دهند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد این شرکت‌ها با ارائه طرح‌های مختلف قصد دارند با جذب تقاضای موجود در بازار، برنده رقابت نفسگیر کنونی باشند.

بر همین اساس بسیاری از این شرکت‌ها با در نظر گرفتن پیش پرداختی بسیار مناسب و تعیین اقساط ۲۴ تا ۳۶ ماهه قصد دارند کاهش توان مالی مشتریان خود را جبران کنند. ارائه طرح‌های فروش متنوع از سوی این شرکت‌ها در حالی صورت گرفته است که بسیاری از کارشناسان رکود فعلی در بازار خودرو را ناشی از کاهش قدرت خرید مشتریان در طول سال‌های گذشته عنوان کرده‌اند و برهمین اساس بارها به دولت پیشنهاد دادند که با افزایش توان مشتریان از طریق ارائه تسهیلات علاقه‌مندی آنها به خرید کالاهایی چون خودرو را افزایش دهند. بر همین اساس اکنون خودروسازان و واردکنندگان دست به کار شده‌اند تا رونقی به بازار خودرو دهند. بازاری که چند ماهی است رنگ مشتری را به چشم ندیده است. موضوع مهم‌تر در این میان جو رقابتی ایجادشده میان خودروسازان داخلی با مونتاژکاران و واردکنندگان خودرو است. برهمین اساس در این گزارش به معرفی طرح‌های فروش مختلفی که هم‌اکنون در بازار ارائه شده می‌پردازیم تا بررسی دقیق‌تری نسبت به بهترین شیوه‌های فروش بخش‌های مختلف داشته باشیم.

طرح‌های فروش
با نگاهی به طرح‌های فروش مختلف به خوبی می‌توان متوجه شد که واردکنندگان و تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی همچون چینی‌ها قصد دارند از وضعیت بازار بهترین بهره را ببرند به همین دلیل طرح‌هایی را ارائه داده‌اند که مشتریان خودرو را برای خرید قلقک می‌دهد. بنابراین واردکنندگان و شرکت‌های مونتاژکار خودرو براساس توان مشتریان ایرانی میزان پیش پرداخت خودروهای اقساطی خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که مطابقت بسیار زیادی با قیمت خودروهای داخلی دارد؛ به‌طوری‌که شرکت ایرتویا، با استفاده از پیش پرداختی کم و همچنین اقساط ماهانه منطبق با توان مشتری سعی دارد خودروهای سال ۲۰۱۵ و برخی از خودروهای سال ۲۰۱۶ خود را به فروش برساند. در این طرح پس از انعقاد قرارداد، خودرو در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. سپس پرداخت اقساط به صورت ماهانه آغاز شده و پس از ۲۴ ماه، خریدار سه راه پیش رو خواهد داشت، تویوتای خود را نگه دارد، تویوتای خود را به‌روز کند یا اینکه تویوتای خود را پس دهد. بعد از دو سال پرداخت اقساط مشتری باید مابقی پول خودرو را پرداخت کند. در این میان اما شرکت‌های مونتاژکار خودرو که اکثر خودروهای چینی را در ایران مونتاژ می‌کنند نیز با ارائه تسهیلات بی‌سابقه قصد دارند، تقاضای موجود در بازار را جذب کنند. به‌طوری‌که شرکت مدیران خودرو در طرح فروش پاییزه خود با ارائه ۷۰ درصد تسهیلات به مشتریان قصد دارد مشتری ایرانی را برای خرید خودروهای خود ترغیب و تقاضای موجود در بازار را به سمت خرید خودروهای خود روانه کنند. این موضوع در حالی است که بسیاری از مشتریان نسبت به خودروهای تولید داخل انتقاد دارند.

در این شرایط شرکت‌های واردکننده خودرو با پیشنهادهای بسیار وسوسه‌برانگیز قصد دارند که از وضعیت فعلی بازار و گلایه‌های مشتریان بهترین استفاده را ببرند و برهمین اساس شرایط فروشی را طراحی کرده‌اند که از یکسو منطبق با خواست مشتریان مبنی‌بر خرید یک خودرو باکیفیت خارجی است و از سوی دیگر شرایط پیش پرداخت و اقساط ماهانه آن به‌‌گونه‌ای است که از توان مشتری ایرانی خارج نیست. براساس برخی از طرح‌های ارائه شده، مشتریان می‌توانند قیمت کل یک خودرو داخلی را به‌عنوان پیش پرداخت یکی از برندهای حاضر در ایران، بپردازند و با پرداخت اقساط ماهانه بسیار مناسب یک خودرو خارجی خریداری کنند. خودروهایی که منطبق با خواست مشتریان ایرانی است.

تلاش داخلی‌ها
آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد بازار خودرو کشور با شرایط فروش ویژه وارد‌کنندگان و تولید‌کنندگان خودروهای چینی وارد رقابت تازه‌ای شده است؛ رقابتی که کار را برای داخلی‌ها کمی دشوار کرده است. کاهش تقاضا برای خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز داخلی باعث شده تا قیمت خودرو در بازار به زیر قیمت کارخانه برسد و همین مساله مدیران خودروساز را به فکر انداخته تا روش‌هایی برای فروش محصولات خود در پیش گیرند. با این حال خودروسازان کشور نیز تلاش کرده‌اند فروش اقساطی محصولات خود را با شرایط خوبی به مشتریان عرضه کنند. به‌طوری‌که شرکت ایران خودرو و سایپا طرح‌های فروش مختلفی را ارائه داده‌اند، به‌طوری‌که خریداران می‌توانند با پرداخت نیمی از مبلغ خودرو، خودروی مورد نظر خود را پس از 20 روز تحویل بگیرند و بقیه مبلغ خودرو را در قالب 5 یا 6 فقره چک در فواصل سه ماهه و تا پایان سال 95 پرداخت کنند. شرکت سایپا نیز در طرح جدید فروش خود به مشتریان هزینه سفر پرداخت می‌کند؛ طرحی که بنا به گفته مسوولانش روند موفقیت آمیزی داشته است.