روزهای خوب خودروسازان

سال گذشته در چنین روزهایی خودروسازان با انباشتی از خودروهای انباری، چشم انتظار تصمیماتی از سوی بانک‌ها بودند تا بلکه آنها را از شر خودروهایی که مشتری برای آنها نبود، رها کنند. در نهایت نیز دولت با در نظر گرفتن تسهیلات ۲۵ میلیونی برای خرید خودرو به نوعی به کمک آنها شتافت. در آن روزها عکس‌های زیادی از پارکینگ خودروسازان که مملو از خودروهای تولیدی بود در شبکه‌های مجازی دست به‌دست می‌شد، تا جایی که حتی کمپینی در راستای نخریدن خودروی نو از تولید‌کنندگان به راه افتاد. این کمپین بسیاری از مشتریانی که قصد خرید خودرو را داشتند منصرف و اهدافی چون تولید خودروهایی با کیفیت و قیمت مناسب را دنبال می‌کرد. در هر صورت دولت در زمان مناسبی به کمک خودروسازان آمد و با در نظر گرفتن تسهیلات ۲۵ میلیونی و بازپرداخت طولانی به نوعی مشتریان را تشویق به خرید خودرو کرد.اما امسال خودروسازان در شرایط متفاوتی به سر می‌برند. این شرایط را می‌توان از افزایش تولید خودرو طی هشت ماهه گذشته دریافت.

تصور می‌شد که همزمان با توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها که منجر به سرمایه‌گذاری برخی خودروسازان بزرگ جهان در صنعت خودرو کشور شد، مشتریان شاهد عرضه خودروهایی جدیداز سوی خودروسازان داخلی باشند، با این حال اما متقاضیان خودرو دریافته اند که زمان زیادی را باید در صف انتظار خودروهای جدید بمانند. بنابراین با مراجعه به بازار، خودروی مورد نظر خود را خریداری کردند. به این ترتیب همان‌طور که گفته شد آمار ۸ ماهه تولید امسال گویای آن است که مشتریان بار دیگر با بازار آشتی کردند و با مراجعه خود رونق چشمگیری نیز به کارخانه‌های تولید‌کننده خودرو داده‌اند. طبق این آمار که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر می‌شود خودروسازان طی این مدت در بخش خودروهای سواری توانسته‌اند ۴۱ درصد رشد را تجربه کنند، این در شرایطی است که سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۷۰۱ هزار دستگاه انواع محصولات سواری را در این ۸ ماه به تولید رسانده‌اند تا نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته جهش قابل‌توجهی را تجربه کنند. هر سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، در بازه زمانی موردنظر با افزایش تیراژ روبه‌رو شده‌اند، به‌خصوص پارس‌خودرو که بیشترین جهش را به خود می‌بیند.

بنابر بر آمار یاد شده پارس خودرو که زیرمجموعه سایپا و سومین خودروساز بزرگ داخلی به‌شمار می‌رود، تا پایان آبان‌ماه امسال در مجموع ۱۱۸ هزار و ۱۳۲ دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده و در نتیجه رشدی ۵/ ۸۱ درصدی را تجربه کرده است. در بین محصولات پارس‌خودرو، بیشترین رشد تولید نصیب برلیانس شده است، هرچند تندر-۹۰ نیز سهم بسزایی در جهش بیش از ۸۱ درصدی این شرکت طی ۸ ماه امسال داشته است.در کنار پارس‌خودرو اما ایران‌خودرویی‌ها نیز افزایش تیراژ را در بازه زمانی موردنظر تجربه کرده‌اند، چه آنکه طبق آمار، تولید آبی‌های جاده مخصوص در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳۱ درصد افزایش داشته است. در بین محصولات ایران خودرو، هایمای چینی که خودرویی شاسی‌بلند به‌شمار می‌رود، بیشترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است. اما بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور، تیراژی ۱۹۱ هزار و ۷۷۳ دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته و در نتیجه ۴۴ درصد افزایش تولید را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است. با توجه به افزایش تیراژ در هر سه خودروساز بزرگ داخلی، به‌نظر می‌رسد غول‌های جاده مخصوص این روزها از فروش مناسبی برخوردارند و به‌واسطه همین موضوع، تیراژ خود را افزایش داده‌اند. هرچند نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت اعتقاد به رکود بازار دارند، با این حال ظاهرا خودروسازان روزهای خوبی را در فروش پشت‌سر می‌گذارند.

دلایل رشد فروش و تولید

اما اینکه خودروسازان چگونه توانستند نظر مشتریان را برای خرید خودرو جلب کنند و تا ۴۱ درصد رشد تولید را تجربه کنند سوالی است که کارشناسان پاسخ‌های متفاوتی برای آن دارند. در این زمینه یک کارشناس معتقد است که مشتریان دیگر از انتظار برای خرید خودروهایی با قیمت مناسب خسته شدند چرا که دیدند در عمل بسیاری از وعده‌های خودروسازان داخلی تا سال آینده محقق نمی‌شود، بنابراین برای خرید به بازار مراجعه کردند. وی همچنین تاکید می‌کند که قراردادهای جوینت ونچری که تولید‌کنندگان داخلی با خودروسازان فرانسوی منعقد کردند به جز خودروی ۳۰۱ تا پایان سال جاری، به ثمر نخواهد نشست. از سوی دیگر اما قیمت برای بسیاری از مشتریان حائز اهمیت است به‌طوری‌که برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که کمپین نخریدن خودروی نو که سال گذشته به راه افتاد از عدم توان خرید برخی از مشتریان نشات می‌گرفت، این در شرایطی است که قراردادهای جوینت ونچر خودروسازان بیشتر خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان را هدف قرار داده و خودروی زیر ۵۰ میلیون تومان همچنان شامل پژوهای تولیدی، پراید و خودروهای ملی خودروسازان است. بر این اساس به نظر می‌رسد که ناامیدی مشتریان از این موضوع تا حدود زیادی آنها را به بازار کشانده است.از سوی دیگر اما به‌نظر می‌رسد تنوع روش‌های فروش به‌خصوص روش اعتباری و قسطی، نقش بسزایی در افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی داشته و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به جای خرید نقدی از بازار، به نمایندگی‌ها مراجعه کنند. این افزایش تقاضا به نوبه خود سبب شده خودروسازان نیز تیراژ خود را بالا ببرند تا جوابگوی نیاز بازار باشند.بدین ترتیب با توجه به روندی که خودروسازان تا پایان آبان‌ماه امسال داشته‌اند، به احتمال زیاد تا پایان سال می‌توانند تیراژ خود را به بالای یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه برسانند.