پنج راهکار طلایی برای شاد بودن

ما همیشه به دنبال چیزی هستیم، آن چیز می‌تواند یک ماشین باشد، یا ارتقای شغلی، یا هر چیز خاص دیگری. این حالت منجر به این باور می‌شود که «اگر...... بشود، آن‌وقت من شاد خواهم بود.» اگرچه این اتفاق در ابتدا ما را شاد می‌کند اما تحقیقات نشان داده است که این شادی پایدار نخواهد بود. در یکی از دانشگاه‌های آمریکایی تحقیقاتی درباره سطح شادی مردم عادی و آنهایی که در یک قرعه کشی برنده شده‌اند انجام شد و محققان به طرز شگفت‌آوری به این نتیجه رسیدند که شادی هر دو گروه در یک سطح قرار دارد در صورتی‌که در تفکر رایج این‌طور به نظر می‌رسد که فردی که در یک قرعه کشی برنده شده است باید شادتر از بقیه باشد.

شادی را باید به‌وجود آورد. شما یا شادی را خلق می‌کنید یا هرگز شاد نخواهید بود. شادی بلندمدت به‌واسطه عادت‌های شما به‌وجود می‌آید. عادت‌های خوب، شما را شاد می‌کنند و شاد نگه می‌دارند و عادات بد شما را غمگین کرده و غمگین نگه می‌دارند. بنابراین، آنچه که ما در طول روز و در طول زندگی خود انجام می‌دهیم تاثیر مستقیم و بسزایی بر حال ما دارد. به گفته دکتر تراویس برادبری «مردمی که شاد هستند عادات شادی آوری نیز دارند.» از جمله این عادات:

1- انسان‌های شاد از چیزهای کوچک لذت می‌برند.

به‌طور طبیعی ما در زندگی روزانه دچار روزمرگی می‌شویم. انسان‌های شاد می‌دانند که لذت بردن از چیزهای کوچک در زندگی تا چه حد اهمیت دارد. آنها از غذایی که می‌خورند، از مکالمه جالبی که با دیگری دارند و... لذت می‌برند. یا گاهی برای ایجاد شادی در خود، بیرون می‌روند تا بتوانند از هوای خوب لذت ببرند. شاید مردم برخی مناطق نتوانند هوای پاک و تمیزی را استنشاق کنند اما انسان‌های شاد می‌دانند که چطور حتی از هوای آلوده نیز لذت ببرند!!

2- انسان‌های شاد ورزش می‌کنند.

این افراد همیشه بدن خود را در حالت تحرک و پویایی نگه می‌دارند زیرا ورزش ذهن شما را ساکت می‌کند و باعث می‌شود که بتوانید بر تکانه‌های عصبی کنترل داشته باشید.

3- انسان‌های شاد برای دیگران هدیه می‌خرند.

تحقیقات نشان می‌دهد که خرید کردن برای دیگران شادی بیشتری را نسبت به خرج تمام پول برای خود در فرد ایجاد می‌کند. افراد شاد گاهی هدیه‌های کوچکی برای دیگران می‌خرند، مانند کتاب، و با این کار شادی و رضایت را به خود هدیه می‌دهند.

4- انسان‌های شاد با دوستان مناسب معاشرت می‌کنند.

شادی مسری است. معاشرت با انسان‌های شاد و مثبت اندیش به شما اعتماد به نفس می‌دهد، خلاقیت شما را برمی‌انگیزد، و موجب شادی و نشاط در شما می‌شود.

5- انسان‌های شاد، مثبت می‌مانند!

اتفاق بد برای همه می‌افتد، مشکلات برای همه هست، اما افراد شاد به جای اینکه دائما از اتفاقات شکایت کنند یا حسرت اینکه چطور می‌توانست باشد را بخورند، خود را در حالت «شکرگزاری، معنایابی و رشد» نگه می‌دارند و به این‌صورت آنها همیشه بهترین راه را برای حل مسائل و غلبه بر موانع و ادامه زندگی پیدا می‌کنند. اگر منتظر اتفاقات بد باشید، پس آنها رخ خواهند داد! برای جلوگیری از منفی بافی ابتدا باید به این درک برسید که افکار شما تا چه حد منطقی و تا چه حد غیرمنطقی اند. بهترین راه این است که شما بر «واقع بینی» تمرکز کنید تا بتوانید واقعیت حوادث را به همان اندازه و به همان شدتی که هستند ببینید و نه بیشتر.

با آرزوی شادی روز افزون برای شما