خروج ازرکود بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست
معاون اول رییس جمهوری گفت: در پنج ماهه نخست سال 1393 صادرات غیرنفتی بیش از 20 درصد رشد داشته است و امیدواریم در آینده شاهد رشد اقتصادی کشور باشیم. اسحاق جهانگیری افزود: اکنون در شرایط ویژه اقتصادی قرار داریم و با کارهای ویژه‌ای که دولت انجام داده است تورم، در پایان امسال کمتر از 20 درصد خواهد بود و در سال‌های آینده نیز این روند باید ادامه یابد.
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر این که خروج از رکود بدون بخش خصوصی امکان پذیر نیست، اظهارداشت: اکنون اقتصاد کشور تحرک یافته و در حال رونق یافتن است.
جهانگیری ادامه داد: این شرایط در صورتی پایدار می‌ماند که بخش خصوصی وارد میدان شده و حضورش در اقتصاد جدی باشد.
وی با بیان اینکه امسال سیستم بانکی تجهیز شده تا نسبت به سال‌های گذشته منابع بیشتری وارد عرصه کند، گفت: سیستم بانکی ۲۸۰ هزارمیلیارد تومان منابع مالی برای وام به تولیدکنندگان اختصاص می‌دهد.
معاون اول رییس جمهوری به اصل 44 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: خصوصی سازی باید با بخش خصوصی واقعی انجام شود و این دولت معتقد است بخش خصوصی باید موتور محرک اقتصاد کشور باشد.
جهانگیری تاکید کرد: دولت از موفقیت بخش خصوصی در داخل و خارج کشور و گسترش یافتن فعالیت آن خوشحال می‌شود.
وی با بیان این که سیاست‌ها در این زمینه به صورت شفاف وجود دارد، ادامه داد: اقتصاد ایران از پیش از انقلاب اسلامی با دو چالش بسیار مهم و جدی وابستگی شدید و جدی اقتصاد به نفت و دولتی بودن اقتصاد مواجه بود که پس از انقلاب نیز همچنان ادامه یافت.
معاون اول رییس جمهوری با یادآوری این نکته که قرار شد در هر دو زمینه اصلاحات جدی انجام شود، توضیح داد: از تبعات وابسته بودن به نفت به ویژه بودجه دولت به نفت این بود که گاهی اوقات درآمد نفت بالا می‌رفت و گاهی پایین می‌آمد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: براساس این تجربه در برنامه پنج ساله سوم توسعه تصمیم گرفته شد که حساب ذخیره ارزی ایجاد شود. بسیاری از کشورهای نفتی به دنبال شوک نفتی سال 53 تصمیم گرفتند صندوق توسعه ایجاد کنند تا بخشی از درآمد نفت خود را به توسعه اختصاص دهند اما ایران از این فرصت استفاده نکرد.
جهانگیری همچنین یادآور شد: حساب ذخیره ارزی در سال ۸۰ ایجاد شد که ۵۰ درصد منابع آن به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری داده شده و ۵۰ درصد نیز برای مواقع ضروری و اداره کشور کنار گذاشته شود.