چگونه تاثیر منفی تعطیلات طولانی برکار را کاهش دهیم؟
مترجم: مریم رضایی
اولین روز کاری بعد از تعطیلات طولانی معمولا سخت می‌گذرد. شاید تنها وقتی که طی تعطیلات برای خواندن چیزی صرف کرده‌اید، ورق زدن ویژه‌نامه‌های آخر سال یا کتاب‌های رمان باشد، اما حالا که سر کار برگشته‌اید، با صدها ایمیل، پروژه جدید و فرجه‌های تحویل کار روبه رو می‌شوید.
در حالی که استفاده از تعطیلات سال نو یا مرخصی طولانی، از نظر انرژی گرفتن و بالا بردن تمرکز می‌تواند یک مزیت باشد، اما احساس سستی و دلسردی در اولین روزهای کاری پس از تعطیلات، بیشتر افراد را دربرمی‌گیرد. این موضوع به خصوص برای کارمندانی که از مرخصی‌های طولانی به کار بازمی‌گردند، درست است.
بسیاری افراد پس از بازگشت از تعطیلات سعی دارند به یکباره از نقطه صفر به بهره‌وری کامل برسند، اما این راهکار درستی نیست. به‌خصوص برای دانشجویان یا افرادی که تازه استخدام شده‌اند این مساله چالش جدیدی ایجاد می‌کند، مثل هر چیز تازه‌ای باید روشی پیدا کنید که با صبر و حوصله با موضوع برخورد کنید.
جبران کردن وقفه‌ای که در تعطیلات به وجود آمده و بازگرداندن تعادل سابق، بسیار حساس است، چون باید بدون استرس وارد کردن به خود و از بین بردن مزایای تعطیلات، به وضعیت کاری بازگردید. برای این کار می‌توانید دو نکته را مد نظر قرار دهید: اول اینکه برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده داشته باشید. چه تعطیلات را به مسافرت رفته باشید یا در منزل به سر برده باشید، برنامه‌ریزی کردن از قبل می‌تواند هفته کاری پس از تعطیلات را برای شما آسان‌تر کند.
مدیران در اولین روز کاری پس از تعطیلات، می‌توانند زودتر از همه در دفتر حاضر شوند. در این صورت می‌توانید روی پروژه‌هایی کار کنید که نیاز به توجه فوری دارند. همچنین می‌توانید قبل از اینکه همکارانتان برسند و صحبت در مورد تعطیلات آغاز شود، ایمیل‌های مهم را دسته‌بندی کنید.
نکته دوم این است که واقع‌بین باشید. به یاد داشته باشید که چندین روز از کار دور بوده‌اید و انتظار نداشته باشید که ظرف یک روز بر همه امور تسلط پیدا کنید. تلاش برای روبه‌رو شدن با همه کارها در یک روز شما را دچار استرس می‌کند و نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ بنابراین کارها را اولویت‌بندی کنید.
به عنوان مثال، به جای اینکه از چک کردن آخرین ایمیل‌ها شروع کنید، نگاهی کلی به آنها بیندازید و مهم‌ترین آنها را ابتدا باز کنید. جدا کردن کارهایی که می‌توان در روزهای بعد به آنها رسیدگی کرد، حجم کاری روز اول و استرس را از شما دور می‌کند.
البته بازگشت به کار بعد از مرخصی طولانی، چالش‌های خود را برای کارمندان به همراه دارد؛ مسائلی که ممکن است برای مدیریت سازمان یا اعضای تیم واضح نباشد. در واقع، برخلاف کارمندانی که تعطیلات طولانی ابتدای سال را پشت سر می‌گذارند و سر کار برمی‌گردند، افرادی که به مرخصی‌های طولانی می‌روند، پس از بازگشت به کار باید با نگرانی‌هایی در مورد افزایش غیرمنتظره حجم کاری یا تغییراتی که در نقش آنها در داخل سازمان هنگام دوری آنها رخ داده، دست و پنجه نرم کنند.
چنین مسائلی تاثیری چشمگیر بر بهره‌وری و توانایی افراد برای بازگشتن به نقش خود خواهد داشت. مدیران برای مواجه شدن با کارمندانی که به مدت طولانی از کار دور بوده‌اند، می‌توانند موارد زیر را رعایت کنند:
1) از کارمندانتان سوال بپرسید
کارمندی به دلیل بیماری به مدت شش ماه در مرخصی استعلاجی بود. در هفته اول پس از بازگشت به کار هیچ یک از مدیران شرکت از او در مورد اینکه این مدت را چگونه گذرانده، سوالی نپرسیدند و در عوض، فقط با او در مورد اینکه چه زمانی می‌تواند وظیفه‌ای را بر عهده بگیرد یا گزارشی بنویسد صحبت کردند. واضح است که این شخص نسبت به آینده خود در این سازمان دچار احساس سرخوردگی می‌شود. درست است که برخی مدیران ترجیح می‌دهند وارد مسائل شخصی کارمندان خود نشوند، اما تمایل نشان ندادن به دلیل دور بودن طولانی مدت آن کارمند از کار، ارتباط برقرار کردن با وی را با چالش مواجه می‌کند.
2) سهم موثر کارمندان را یادآوری کنید
کارمندانی که پس از مرخصی طولانی سر کار بازمی‌گردند، نسبت به تغییرات احتمالی در سازمان احساس نگرانی دارند و اینکه آیا می‌توانند به پست قبلی خود برگردند یا خیر. این موضوع می‌تواند بر کارایی آنها تاثیر بگذارد. برای اینکه این احساس را از کارمندانتان دور کنید، ارزش کارمند را با اشاره به دانش و مهارت‌هایی که دارد به او یادآوری کنید.
3) رفتاری صمیمی داشته باشید
مسلما یکی از موضوعاتی که کارمندان هنگام بازگشت از تعطیلات یا مرخصی طولانی با آن مواجه می‌شوند این است که چه رفتاری با آنها می‌شود. رفتاری که یک مدیر اتخاذ می‌کند، مثل هر موقعیت دیگری نقش موثری در دیدگاه دیگر کارمندان و رفتار آنان ایفا خواهد کرد. به همین دلیل مهم است که رفتار مدیران با کارمندانی که مدتی از کار دور بوده‌اند، تغییر نکند.