صرفه‌جویی بنزین با خاموش کردن کولر خودرو؟ - ۱۳ مهر ۹۱
نسیم پاییزی؛ این روزها تنها خبر از کوچ تابستان نمی‌دهد بلکه پیام آور جادوی خزان در فصلی است که با کرشمه جدا شدن برگ‌ها از درخت آغاز می‌شود. به نوعی هوا این روزها ملس است یعنی نه سرد و نه گرم. اما حرارت خورشید در آغازین روزهای پاییز به خصوص در مکان‌های بسته‌ای همچون خودرو یا خانه، استفاده از وسائل سرمایشی را ضروری می‌کند. کولر خودرو نیز در این بین هر چند نسبت به روزهای گرم تابستان کمتر مورد استفاده دارندگان خودرو قرار می‌گیرد، اما همچنان در بسیاری از خودروها روشن باقی مانده است.
در این بین به اعتقاد برخی از کارشناسان خودرو کولر نه‌تنها وسیله‌ای برای خنک کردن خودرو نیست بلکه به این دلیل که گرما سبب بروز استرس، کلافگی و خواب ‌آلودگی راننده می‌‌شود، به عنوان وسیله‌ای جهت ایمنی خودرو نیز شناخته می‌شود. اما این نکته در مورد استفاده از کولر خودرو ضروری است که وقتی خودرو شما در فضای باز زیر نورخورشید پارک شده، اتاقک آن بسیار داغ است. بررسی‌‌ها نشان داده است که در اثر گرما، داشبورد، صندلی و سیستم تهویه هوای خودرو از خود گاز سمی و سرطان‌‌زا ساطع می‌‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌‌شود وقتی سوار اتومبیلی شدید که در زیر نور آفتاب پارک شده، ابتدا پنجره‌های آن را باز کنید تا هوای درون اتاقک خارج شود و پس از چند دقیقه دستگاه تهویه را روشن کنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه با شیشه باز کار کند. درصورتی که شیشه‌‌ها بسته باشد و کولر را روشن کنید، گرچه پس از چند دقیقه هوای داخل خنک می‌‌شود اما این گاز در هوای اتاق پراکنده است و به سختی دفع می‌‌شود.
همچنین این را باید بدانیم که استفاده از کولر و دستگاه تهویه در تونل‌‌ها مناسب نیست. در فضای تونل‌‌ها دود و ذرات معلق جمع می‌‌شوند و دستگاه تهویه آن را به داخل اتاقک می‌‌کشاند. بهتر است در حین ورود به تونل‌ها ابتدا چراغ‌‌ها را روشن کرده، کولر و دستگاه تهویه را خاموش کنید و شیشه‌ها را بالا بکشید و بعد از خروج از تونل مجددا کولر را روشن کنید.
در فضای شهری به ویژه در ترافیک‌‌ها نیز روشن کردن کولر سبب ورود ذرات و دود به داخل می‌‌شود، پس ترجیحا در هنگام توقف یا سرعت پایین کولر خود را خاموش کنید. خاموش نگه داشتن کولر از نظر بسیاری افراد راه‌‌حل مناسبی برای صرفه‌‌جویی در مصرف بنزین است اما حقیقت چیز دیگری است. اگر در حین توقف یا سرعت پایین از کولر استفاده کنید، بنزین زیادی مصرف می‌‌شود اما استفاده از آن در بزرگراه‌‌ها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می‌‌کند.
اما بسیاری از دارندگان خودرو سوالاتی در مورد اینکه چگونه از کولر استفاده کنیم تا کمترین آسیب را به خودرو وارد کند؟ یا اینکه روشن بودن کولر چقدر در مصرف سوخت تاثیردارد؟ مطرح می‌کنند که در این گزارش به این سوالات می‌پردازیم.
کولر یا همان تهویه مطبوع خودرو وظیفه خنک کردن کابین خودرو را به عهده دارد کولر‌ها به دو دست اتوماتیک و دستی تقسیم می‌شوند در نمونه‌های اتوماتیک می‌توان دمای هوا را با توجه به نیاز تنظیم کرد که البته در کولر‌های دستی این تنظیم کمی متفاوت انجام می‌گیرد، اما برخی بر این عقیده‌اند که در هنگام حرکت نباید کولر را روشن کرد، چراکه به موتور خودرو آسیب وارد می‌شود که البته نادرست هم نیست، چراکه با روشن شدن کولر موتور باید باری مضاعف را تحمل کند. هر چقدر دور موتور پایین‌تر باشد یا اگر خودرو خلاص باشد کمترین فشار به موتور وارد می‌آید و ضربه به کمپرسور کولر و سیستم کولر کمتر خواهد بود یا در حال حرکت نیز می‌توان با قرار دادن پا روی کلاچ در پایین‌ترین دور این کار را انجام داد که موجب می‌شود تا کمترین فشار به موتور وارد شود. اما برخی از افراد نیز در ترافیک از کولر خودرو بهره نمی‌برند چراکه بر این عقیده اند که در ترافیک روشن کردن کولر فشار مضاعفی را به خودرو وارد می‌سازد این در حالیست که گذشته از ورود دود و آلودگی به داخل اتاقک، موتور خودرو یک عمر مفید دارد و طوری طراحی شده است که بتواند این فشار را تحمل کند اگر امپر آب بالا نرود هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید از این رو می‌توان بدون دغدغه در ترافیک‌های شهری از کولر استفاده کرد.
در برخی از خودروها همانند 206مشاهده می‌شود که ناگهان کولر خودرو از کار افتاده و قطع می‌شود این مشکل را اغلب می‌توان در نرم افزار خودرو دانست، اما مکانیک‌ها می‌گویند به دلیل استفاده از قطعات بی کیفیت روی خودروهای جدید این مشکل به وجود می‌آید. کلاچ کولر غیراستاندارد روی خودرو آمپراژ مصرفی کوپلینگ کلاچ را بالا می‌برد یعنی اینکه کلاچ کولر برق زیادی را طلب می‌کند و کامپیوتر خودرو که عملکردی هوشمند دارد به دلیل جلوگیری از آتش‌سوزی در سیم‌کشی خودرو کولر خودرو را قطع می‌کند که برای استفاده و راه‌اندازی مجدد کولر باید کامپیوتر داخلی خودرو را ریست کرد که این توسط دستگاه ppsانجام می‌گیرد اما این نکته را نباید فراموش کرد که با این کار تنها می‌توان به‌طور موقتی این مشکل را حل کرد و برای رفع ایراد به صورت دائم حتما باید کلاچ کولر تعویض شود تا خودرو دیگر با چنین مشکلی مواجه نشود.
نکته دیگری که در مورد روشن کردن کولر وجود دارد و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است افزایش مصرف سوخت خودرو است، به‌طوری که سبب شده برخی از افراد برای اینکه مصرف سوخت خودرویشان بالا نرود گرما را تحمل کرده و کولر خودروی خود را روشن نکنند، اما این نکته را باید در نظر داشت که مصرف سوخت خودرو نسبت مستقیمی با مقدار باری دارد که موتور کمپرسور کولر به موتور خودرو می‌آورد به طور کلی هر چقدر توان موتور بالاتر باشد مصرف سوخت پایین‌تر است. به‌عنوان مثال استفاده از کولردرمگان 2000 سی‌سی مصرف سوخت کمتری را نسبت به مگان1600سی سی طلب می‌کند، البته در این میان گردش هوای خودرو نیز اگر در حالت گردش در کابین باشد اتاق زودتر و راحتر خنک می‌شود. با رعایت این نکات می‌توان به راحتی از کولر خودرو استفاده کرد بدون اینکه مشکلی برای خودرو به وجود آید.