چگونه روز‌کاری خوبی را شروع کنیم؟ - ۱۳ مهر ۹۱
مترجم: مریم رضایی
اولین ساعات روز کاری می‌تواند اثری مهم بر سطح بهره‌وری شما در کل روز داشته باشد. بنابراین مهم است که هر روز صبح برنامه‌ای داشته باشید که شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. لین تیلر، کارشناس محیط‌های کاری، می‌گوید «شروع خوب در روز کاری، در به دست آوردن نتایج بهتر و موفقیت کاری بزرگتر بسیار حیاتی است. این که چگونه صبح خود را شروع می‌کنید، بر رفتار و گفتار شما در کل روز تاثیرگذار است. این مساله می‌تواند بر میزان تمرکز شما بر کارتان هم اثر بگذارد. اگر عادت کنید که صبح کاری را خوب شروع کنید، دیگر بازدهی کاری کمی نخواهید داشت.»کارشناسان برای این که بتوانید روز کاری خود را خوب شروع کنید، راهکارهایی پیشنهاد داده‌اند:


به موقع برسید. ممکن است این مساله برای خیلی‌ها امری بدیهی باشد. اما برخی افراد نمی‌دانند اگر دیر برسند نه تنها اثر بدی روی دیگران می‌گذارند، بلکه کل روزشان را خراب می‌کنند. به موقع رسیدن یا حتی کمی زودتر رسیدن به فضای ذهنی شما در کل روز کمک می‌کند و حس کامل بودن را در شما تقویت می‌کند.
نفس عمیق بکشید. این کار برای این است که بتوانید در لحظه تمرکزتان را بالا ببرید. خیلی از افراد خسته و بی‌حوصله سر کارشان می‌رسند، چون زمان کافی نداشته‌اند که به کارهای خانه رسیدگی کنند. بنابراین همان استرس را به محل کار هم منتقل می‌کنند. این باعث می‌شود گاهی به مرحله جنون برسند. سعی کنید آرامش داشته باشید، مکث کنید و یک جریان عادی کاری برای خودتان ایجاد کنید.
استراحتی کوتاه داشته باشید. بعد از این که نفس عمیق کشیدید، به خودتان 5 دقیقه زمان بدهید تا با محیط سازگار شوید. این راه خوبی است برای این که روز مطلوبی برای خودتان بسازید. سعی کنید تحت تاثیر همکاران عصبانی و آشفته قرار نگیرید.
هر روز را با مساله‌ای تازه شروع کنید. ممکن است مجبور باشید در پروژه‌ها و بحث‌هایی شرکت کنید که از عصر روز قبل ادامه یافته اند. اما بهتر است تلاش کنید هر روز را با موضوعی تازه آغاز کنید. مسایلی را که از روز قبل جا مانده اند رها کنید و به اتفاقات روز جدید فکر کنید.
بداخلاق و ترشرو نباشید. باید به رفتارتان توجه کنید و بدانید اخلاق شما روی دیگران اثر می‌گذارد. بنابراین اگر فردی هستید که کلا صبح‌ها را خوب شروع نمی‌کنید، تلاش کنید این بد بودن را قبل از رسیدن به سر کار در خود حل کنید. کارشناسان می‌گویند اولین ساعت کاری، زمان سنجش حالات و رفتار شما در کل روز است. بنابراین مهمترین بخش روز کاری شما همان ساعت اول است. یک اتفاق بد یا بداخلاقی در اول صبح به کل تیم کاری سرایت می‌کند و باعث می‌شود همه بداخلاق باشند.
برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید. اولین ساعت کاری بهترین زمان است که اولویت‌های کاری آن روز را تعیین کنید و بر آن چیزی که نیاز است انجام دهید، متمرکز شوید. خیلی از افراد در اول صبح حواسشان را پرت کارهایی می‌کنند که چندان اهمیتی ندارند. مثلا همان اول کار در باتلاق بررسی کردن پرونده‌های جدید غرق می‌شوند، در حالی که انبوهی از کارهای مهم‌تر وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنند. برای اولویت بندی کارها لیست کاملی تهیه کنید یا لیست روز قبل را به روز کنید و تلاش کنید مطابق آن عمل کنید. البته اگر رییستان کاری ضروری داشت، اولویت‌ها را بر اساس نیازهای رییستان تعیین کنید.
حضوری موثر داشته باشید. حتی اگر فردی هستید که صبح را بد شروع می‌کنید، وقتی سر کار حاضر می‌شوید باید سرحال باشید. به خصوص اگر پست‌های مدیریتی دارید، مهم است که از نظر فیزیکی و فکری حضوری فعال داشته باشید و با بقیه افراد ارتباط برقرار کنید. یکی از بزرگترین مسایلی که کارمندان نسبت به آن شکایت می‌کنند این است که سرپرست مستقیمشان در همان ابتدای صبح، بدون دلیل خاصی رفتار خشک و بدی با آنها دارد. زمان گذاشتن برای برقراری ارتباط با اعضای تیم کاری ضروری است. کارهای کوچکی مثل ارتباط چشمی، لبخند زدن و احوالپرسی، به شما کمک می‌کند نبض تیم را به دست بگیرید.
با همکاران حشر و نشر داشته باشید. گفت و گوی کوتاه ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای با همکاران نیز می‌تواند راه موثری برای شروع یک روز خوب باشد. در یک جلسه کوتاه سرپایی همه می‌توانند مشارکت کنند و اطلاعات مفیدی رد و بدل کنند. این کار به افزایش تمرکز افراد کمک می‌کند و مهمتر از آن همه را به هم ارتباط می‌دهد. اگر اهدافتان را با دیگران به اشتراک بگذارید، احتمال رسیدن به این اهداف به طور چشمگیری بالا می‌رود.
درگیر Inbox خود نشوید. این کار برای خیلی‌ها سخت است. اما کارشناسان متفق القولند که چک کردن ایمیل نباید اولین کاری باشد که در محل کار انجام می‌دهید. اگر هم این کار را می‌کنید، فقط پیام‌های فوری و مهم را سریع بخوانید و جواب بدهید. مطمئنا همه ایمیل‌هایی که دریافت کرده اید، اهمیت ندارند.
پاسخ به ایمیل‌های کم اهمیت را برای زمانی دیگر بگذارید، چرا که این ایمیل‌ها زمان زیادی را از شما می‌گیرند. به محض این که چک کردن آنها را شروع می‌کنید، تنها با یک کلیک به تماشای ویدئوی جالبی که دوستتان فرستاده می‌نشینید. پس از آن دیگر غرق می‌شوید و چک کردن نتایج مسابقه فوتبال شب گذشته، سرتیتر اخبار، تحولات سهام و غیره مراحل بعدی هستند. وقتی به خودتان می‌آیید که زمان زیادی گذشته و همه کارهایتان مانده است.
از ذهن بی‌دغدغه خود استفاده کنید. بسیاری افراد احساس می‌کنند مغزشان در اول صبح بیشترین عملکرد را دارد و می‌توانند بیشترین خلاقیت و بهره وری را داشته باشند. پس تلاش کنید از قدرت ذهنتان بهترین استفاده را ببرید.
منبع: Forbes