تنها سفر کنید - ۳ اسفند ۹۱
علی موقر
یکی از انگیزه‌های سفر کردن داشتن آزادی است و رها شدن از قید و بندهای متعارف روزمره. در سفر لازم نیست لباسی را که برای رفتن به اداره یا محل کار به تن می‌کنید بپوشید. در سفر می‌توان به راحتی بستنی قیفی خود را روی زبانتان بکشید، کاری که دوست ندارید جلوی همسایگان یا آشنایانتان انجام بدهید. اینها همه خوب است اما وقتی پای یک مسافرت انفرادی در میان باشد، تقریبا هیچ لذتی به حساب نمی‌آید.
تنها سفر کردن به شما این اجازه را می‌دهد که از آزادی کامل لذت ببرید. می‌توانید خودتان کاپیتان سرنوشت خود باشید. تنها سفر کردن جدا شدن از تمام آن چیزهایی است که شما به آن تعلق دارید یا لازم است به شما تعلق داشته باشند. تجربه‌ سفر انفرادی تجربه یک آزادی و رهایی منحصر به فرد است. شما می‌توانید در طول سفر هر چیزی را انتخاب کنید. مسیری که دارید طی می‌کنید، جاهایی که می‌خواهید ببینید یا اقامت کنید، چیزهایی که ترجیح می‌دهید از آن لذت ببرید و در یک کلام شما در مسافرت خود لذت واقعی تنها بودن را درک خواهید کرد. تنها سفر کردن یک حرکت جسورانه است و برای آن پاداش نیز دریافت خواهید کرد. در این سفر شما می‌توانید در همه چیز زیاده‌روی کنید! می‌خواهید زمان گرفتن اتاق را برای دیدن غروب دریا به تعویق بیاندازید؟ خب این کار را بکنید. گرسنه‌اید؟ خب همین حالا غذا بخورید. قرار نیست به هیچکس پاسخگو باشید. پنج تصور عمومی درباره تنها سفر کردن وجود دارد: سفرهای انفرادی خطرناک هستند، ممکن است خسته‌کننده باشد، بار سنگین‌تری را باید حمل کنید، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند یا اینکه تنها غذا خوردن ممکن است افتضاح باشد!
هیچ چیز به اندازه یک مسافرت انفرادی شما را به خودتان نزدیک نمی‌کند و با خودتان دوست نمی‌کند و در هیچ تجربه‌ای به اندازه تنها سفر کردن طعم واقعی آزادی را نمی‌توانید بچشید. تنها یک نفر است که باید آن‌طور که می‌خواهد از لحظه‌ها لذت ببرد و آن شخص خود شما هستید. فقط لازم است یک کوله‌پشتی به میزانی که خودتان صلاح می‌دانید و نیاز دارید ببندید. تنها سفر کردن یکی از تجربیات پر چالش شما خواهد بود و در عین حال در این تجربه اعتماد به نفس خود را بازمی‌یابید. انتخاب اشتباه یا تصمیم نادرست را خودتان پاسخگو خواهید بود و برای برون رفت از آن دوباره برنامه‌ریزی خواهید کرد. در این سفر منتقد یا خرده‌گیر ندارید. اگر اشتباهی رخ داده باشد، خودتان می‌دانید چرا به وجود آمده است و البته سختی آن را هم تحمل خواهید کرد، ضمن اینکه کسی وجود ندارد تا به او متکی و وابسته باشید. در هر سفری احتمال بروز خطر وجود دارد، اما این نکته قطعی است که یک گروه مسافر بیشتر احتمال دارد که با حادثه یا اتفاق مواجه شوند تا یک فرد تنها و البته در مسافرت گروهی هر اتفاقی برای هر فرد بر روی برنامه سفر دیگران نیز تاثیر خواهد گذاشت. شما می‌توانید در سفر انفرادی، جسورانه خود را در میان ناشناخته‌ها و جاده‌ها پرتاب کنید.
در سفر انفرادی بینشی عمیق کسب می‌کنید. تنها سفر کردن سفری آرام است. در این سفر شما به عمیق‌ترین بینش و شناخت از خودتان و از محیط اطرفتان دست پیدا می‌کنید. مسافر انفرادی وقت خود را با گپ و گفت‌های گاه از سر اجبار و تعارف با همسفران پر نمی‌کند. شما هر وقت که بخواهید و با هر کس که بخواهید ارتباط برقرار می‌کنید. نمی‌توانید تصور کنید که طعم و مزه هر چیزی که قبلا امتحان کرده‌اید در سفر انفرادی فرق می‌کند. همه چیز به طرز خیره‌کننده‌ای درخشان‌تر و برجسته‌تر می‌شود. تمام آن به این علت است که شما در این سفر بیشتر می‌بینید و بیشتر توجه‌تان متمرکز است. شما تبدیل به یک اسفنج می‌شوید که همه چیز را جذب می‌کند. تمام وقت شما به دیدن و شنیدن اطراف می‌گذرد. چیزهایی را می‌بینید و می‌شنوید و درک می‌کنید که پیش از آن امکانش برایتان فراهم نشده است.
هر وقت که بخواهید از تنهایی بیرون می‌آیید. ممکن است شما تنها باشید ولی این به آن معنا نیست که در سیاره‌ای خالی از سکنه قدم گذاشته‌اید. آدم‌ها همه‌جا هستند. دوستان بالقوه شما هر جایی که قدم بگذارید منتظر شما هستند. امتیازش هم این است که هر وقت بخواهید باب صحبت را با کسی باز می‌کنید. شما به عنوان یک مسافر تنها، در محیط جدید خود کنجکاوتر و فعال‌تر می‌شوید. تجربه نشان داده است که یک مسافر تنها خیلی بیشتر و راحت‌تر از گروه‌های چند نفره، در میان افراد محلی و بومی پذیرفته می‌شوند. تنها بودن به شما جذابیت می‌دهد، به شما وجهه‌ای مرموز می‌بخشد و حس کنجکاوی دیگران را نیز برمی‌انگیزد. تنها سفر کردن یک مهره مار خواهد بود که در روابط اجتماعی شما به طرز چشمگیری تاثیر خواهد گذاشت.
به هیچ وجه هزینه زیادی نباید بپردازید. تجربه آنهایی که تنها سفر می‌کنند نشان داده است که هزینه‌های مسافرت انفرادی نسبت به هزینه تقسیم شده یک مسافرت جمعی تفاوتی ندارد. ظاهرا ممکن است به نظر برسد که یک اتاق یک نفره در مقایسه با نصف قیمت یک اتاق دو نفره بالاتر است، اما مساله اینجاست که وقتی تنها سفر کنید، به شما به چشم یک منبع درآمد خوب نگاه نمی‌شود! شما می‌توانید سر قیمت‌ها چانه بزنید، کوله‌پشتی خود را بردارید و راه خروج را پیش بگیرید. به هر حال اتاق‌های تک نفره هم باید اجاره داده شوند و مطمئن باشید هتل‌دارها از یک مسافر یک نفره به‌راحتی نمی‌گذرند و سعی می‌کنند با شرایط مالی شما کنار بیایند. نکته دیگر این است که شما در یک مسافرت جمعی بابت چیزهایی که هزینه می‌کنید ممکن است مورد توافق جمع باشد، اما شما راضی به آن نبوده‌اید. هرچه این گروه شما بزرگتر باشد، بابت پیشنهادها و علایق دیگران بیشتر هزینه خواهید کرد!
بار کمتری خواهید داشت. کافی است یک کوله‌پشتی معمولی ببندید. هیچ‌وقت از چمدان یا کیف دستی استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که قرار است شما کاملا آزاد باشید و هیچ چیز شما را محدود نکند. یک کوله‌پشتی متوسط تمام چیزی است که لازم دارید. در این سفر شما چیزهایی حمل می‌کنید که واقعا احساس می‌کنید به آنها نیاز دارید، نه آنچه که دیگران فکر می‌کنند ممکن است به آن احتیاج پیدا کنید. همچنین در فرودگاه استرس کمتری خواهید داشت نسبت به آنهایی که نگران رد شدن یا نشدن یا تاخیر کردن همسفرانشان هستند.
تنها غذا خوردن می‌تواند لذت‌بخش باشد و بر خلاف آنچه تصور می‌شود بد نیست، تمرکز شما روی غذاست و به گفت‌وگوهای با همسفرانتان نمی‌گذرد. به واقع طعم و مزه غذا را درک خواهید کرد. قسمت لذت‌بخش آن هنگامی است که غذای خود را تمام می‌کنید و دقایقی را، هر چقدر که باشد و دوست داشته باشید، تا سفارش دادن چای یا قهوه می‌توانید در سکوت بگذرانید یا کتابتان را ورق بزنید. اتفاقی که در هیچ مسافرت گروهی رخ نخواهد داد.