سیستم‌عامل ویندوز فون برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت مایکروسافت برای موبایل‌های هوشمند طراحی و عرضه شد. رابط کاربری ویندوز فون، مترو نام دارد که نسبت به ویندوز موبایل از سرعت و دقت بالاتری برخوردار است.

این سیستم‌عامل از یک صفحه کلید مجازی برای تایپ استفاده می‌کند و امکان اتصال کیبورد فیزیکی را هم به موبایل فراهم کرده است. ویندوز فون ۷، از مرورگر اینترنت اکسپلورر موبایل بر پایه اکسپلورر ۹ استفاده می‌کند؛ این مرورگر تا شش صفحه را می‌تواند هم زمان لود کند، امکان ذخیره عکس‌های موجود در صفحات را دارد و مولتی تاچ نیز هست. این سیستم‌عامل ابتدا به عنوان یکی از برترین سیستم‌عامل‌های موبایل در میان کاربران مطرح شد و قرار بود به عنوان یکی از رقبای جدی آندروید و آی‌او‌اس، دنیای اسمارت فون‌ها را در دست بگیرد اما طولی نکشید که در هیاهوی بازار سیستم‌عامل‌ها گم شد. شاید به همین دلیل بود که مایکروسافت تصمیم گرفت ویندوز فون ۸ را با کارایی‌های بالاتر عرضه کند. ظاهرا ویندوز فون ۸ از هسته اصلی ویندوز ۸ استفاده کرده است و شباهت‌های بسیاری هم به آن دارد. پردازشگرهای چند هسته‌ای تا ۶۴ هسته، پشتیبانی از کارت حافظه SD، بازی‌های گرافیکی با کیفیت بالا، فناوری VOIP که درون سیستم‌عامل اعمال شده و آپدیت اتوماتیک اپلیکیشن‌ها بخشی از امکانات این سیستم‌عامل است.

هر چند که هم‌اکنون نرم‌افزارهای کاربردی این سیستم‌عامل در حد و اندازه دو رقیب دیگر خود یعنی آندروید و آی‌او‌اس نیست؛ اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در پنج سال آینده این سیستم‌عامل پرچمدار گوشی‌های هوشمند خواهد شد. آخرین نسخه‌های این سیستم‌عامل حتی اگر با فاصله کمی از هم منتشر شده باشد، سعی کرده است که برنامه‌های خود را کاملا به روز رسانی کند. آخرین نسخه این سیستم‌عامل، ویندوز فون ۸ است که مهم‌ترین ایراد آن عدم پشتیبانی مناسب از نسخه‌های پیشین است. با این حال مایکروسافت مدتی پیش آپدیت ویندوز فون جدید این شرکت را که کاربران مدت‌ها در انتظارش بودند معرفی کرد به همراه آپدیت ویندوز فون مانگو، آپدیت Marketplace ویندوز فون هم ارائه شد و کاربران این سیستم‌عامل می‌توانند آخرین اپلیکیشن‌های ویندوز فون را روی اسمارت فون‌های خود نصب کنند. مایکروسافت در نظر دارد با کمک نوکیا در آینده‌ای نزدیک گوشی‌های هوشمند قدرتمندی را روانه بازار کند. هر چند که هم‌اکنون از آن هیاهوی سابق نوکیا در بازار تلفن همراه خبری نیست، اما شاید این بار پیش‌بینی‌ها درست از آب درآید و در آینده نوکیا با سیستم‌عامل ویندوز باز هم به جایگاه نخست بازار بازگردد.