صفرکیلومترهای  مشکل‌ساز - ۱۳ مهر ۹۱
یکی از بارزترین مشکلاتی که خریداران خودروهای تولید داخل را تهدید می‌کند احتمال بروز اشکال در خودرویی است که از کارخانه به عنوان یک خودروی صفر کیلومتر تحویل می‌گیرند. البته در حال حاضر با وجود سیستم استاندارد COP در خطوط تولید خودروسازان انتظار می‌رود که استاندارد خودروهای تولید شده در یک سطح باشد. COP سیستمی است که کیفیت خودروهای در حال تولید را به صورت جداگانه تحت نظارت قرار می‌دهد تا کیفیت تولیدات در یک سطح باشد. در‌ واقع با وجود این سیستم خودروهای تولید شده به صورت اتفاقی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند، بلکه روند تولید آنها تماما در خط تولید نظارت می‌شود. بنابراین در آینده کیفیت تمام خودروهای تولید شده در یک سطح
خواهد بود.
با تمام این تفاسیر ممکن است در برخی از موارد نه تنها انتظاراتی که مشتری از خرید یک خودروی نو دارد برآورده نشود، بلکه در همان ابتدای کار او را به تعمیرگاه هم بکشاند. اما دلیل اصلی عدم رضایت بسیاری از خریداران خودروهای نو چیست؟ آیا ایراداتی که آنها از خودروی خود می‌گیرند واقعی است یا فقط حساسیت زیادی است؟
یکی از کارشناسان خودرویی عقیده دارد در بسیاری از موارد خریداران خودرو به واسطه نو بودن خودروی خود، تا چند ماه اول با حساسیت و دقت خاصی آن را بررسی می‌کنند. به همین دلیل شاید در بسیاری از مواقع ایرادی که صاحب یک خودرو از آن شکایت دارد خیلی جدی نباشد و صرفا به حساسیت صاحب خودرو بازگردد.
اما از حساسیت صاحبان خودرو هم که بگذریم بعضی از ایرادات خودروهای صفر کیلومتر واقعا جدی است و دارندگان خودرو را به تعمیرگاه می‌کشانند. به گفته یکی از تعمیرکاران شهر دامنه مشکلاتی که برای خودروهای صفر کیلومتر رخ می‌دهد از قفل شدن موتور خودرو شروع می‌شود و تا مشکلات کوچک‌تری نظیر نوسان دور موتور در سرعت‌های بالا ادامه پیدا می‌کند. بر همین اساس قصد داریم در این نوشتار بارزترین مشکلات خودروهای پر تیراژ بازار را که صاحبانشان را به تعمیرگاه می‌کشاند مورد بررسی قرار دهیم. به این ترتیب آگاهی از این مشکلات ریز و درشت می‌تواند راهنمای خریدی برای شما باشد.
هر چقدر پول بدهید آش می‌خورید!
پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی کشور به اذعان برخی از خریداران آن، گاهی از بدو خرید با مشکلاتی فنی روبه‌روست. در این زمینه بعضی از تعمیرکاران تاکید دارند که بیشتر مراجعه کنندگان از مشکلات سیم کشی پراید‌ها گله دارند یا اینکه فرمان هیدرولیک برخی از پراید‌ها سفت تر از هیدرولیک‌های معمولی است که البته این مشکلات قابل حل است.
اما برخی از دارندگان پراید نیز از دنده یک خودروی خود گله دارند، چراکه در سرعت‌های پایین و در حال حرکت در جای خود قرار نمی گیرد همچنین دنده زیر گیربکس برخی از پراید‌ها ‌کیفیت لازم را نداشته و موجب می‌شود تا در حالت ایستاده صدا از گیربکس شنیده شود که البته با فشردن کلاچ این صدا قطع می‌شود.
یکی دیگر از مشکلات برخی پرایدهای صفر کیلومتر، به اذعان دارندگان آن لاستیک‌هایی است که در این خودرو بکارگرفته شده است. در‌واقع یک خودرو هرچقدر هم که با کیفیت باشد، لاستیک بی‌کیفیت می‌تواند باعث ایجاد مشکل در آن بشود.
سه‌گانه سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵
یکی دیگر از تعمیرکاران شهر معتقد است که هر سه خودروی سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ از لحاظ موتور و گیربکس یکی هستند و موتور آنها XU7 است. از آنجایی که سیستم این خودروها با هم یکی است ایرادات آنها هم معمولا مشترک است. به گفته این تعمیرکار شایع‌ترین ایراد در برخی از این خودروها خصوصا زمانی که تازه از کارخانه به بازار آمده‌اند سیستم ایموبلایزر (سیستم ضدسرقت) آنها است.
بر همین اساس مشکلاتی که در خودروهای فرانسوی شایع است مشکلات برقی و سیم کشی آنهاست که گاهی در ابتدای کار دارندگان آن را با مشکل مواجه می‌کند.
اما به غیر از این مشکلات هرکدام از این خودروها مشکلات خاص دیگری نیزدارند.
از پژو پارس آغاز می‌کنیم و کمربندهای آن. آن‌طور که در تصادفات شدید دیده شده است برخی از این کمربندها بعضا باعث آسیب شدید به سرنشینان این خودرو شده است. یکی دیگر از مشکلاتی که برخی از خودروهای پژو پارس به تازگی و بعد از محدودیت‌های بین‌المللی دچار آن شده‌اند؛ سر و صدای داخل کابین است. گویا این سر و صداها از زمانی آغاز شده است که مواد اولیه مرغوب داشبورد و رو دری‌های این خودرو، تبدیل به مواد پلاستیکی شده است. مکانیک‌ها از ایراداتی که در سیستم گیربکس و دیفرانسل خوردوی پژو ۴۰۵ و پارس وجود دارد سخن می‌گویند به طوری که صدای زوزه دیفرانسیل به داخل کابین راه یافته و به گیربکس هم به اصطلاح می‌خواند.
سمند یکی دیگر از خودروهایی است که به‌رغم اینکه موتورش با پارس و ۴۰۵ یکی است اما وزن بیشتری نسبت به این خودروها دارد. همین موضوع هم باعث می‌شود که استهلاک این خودرو نسبت به دو خودروی دیگر که نام بردیم، بیشتر شود. در این خودروی ملی بیشتر ایرادات برقی دیده شده است و مشکلات گیربکس در آن وجود ندارد البته موتور EF7 این خودرو در برخی از مواقع با مشکل همراه است و رفع مشکل نیز کمی سخت به نظر می‌رسد چراکه تعمیرکاران هنور درک درستی از این نوع موتور ندارند.
تندر ۹۰ هم به عنوان یکی دیگر از پرتیراژترین خودروهای کشور که بین مردم اقبال خوبی داشته و از لحاظ فنی هم مردم به آن اطمینان دارند قابل نقد است. به‌طوری‌که به گفته برخی از مشتریان، طراحی این خودرو فاقد جذابیت است. بسیاری از تعمیرکاران معتقدند که به غیر از قطعات بی کیفیتی که در داخل کابین این خودرو به کار رفته است دارندگان آن گله‌ای از این خوردو ندارند و در حقیقت یکی از باکیفیت‌ترین‌های بازار به حساب می‌آید.
یکی از پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران پژو 206 است خودرویی که این روزها ساز گرانی کوک کرده است. دارندگان 206 از مصرف سوخت بالای آن گله دارند و ادعا می‌کنند که از میزان اعلام شده بیشتر است. تعمیرکاران دلیل این مشکل را در سر سیلندر و ماهیچه‌گیری موتور خودروهای جدید می‌دانند یعنی شکل هندسی کانال‌های ورودی و خروجی در موتورهای جدید با موتورهای قدیمی متفاوت است که با تعویض سرسیلندر یک موتور5 TU از نمونه ایرانی به نمونه فرانسوی می‌توان کم شدن مصرف سوخت و البته تنفس بهتر خودرو را به وضوح حس کرد. در نمونه‌های اتوماتیک این خودرو نیز تاخیر در تعویض دنده‌ها و البته ضربه وارده از گیربکس در هنگام تعویض دنده به خصوص در دنده 1 و 2 خریداران را آزار می‌دهد.
یکی از خودروهایی که گاهی دارندگان آن بعد از خرید خودرو مجبور می‌شوند تا راهی تعمیرگاه‌ها شوند mvm110 است خودرویی کوچک که البته مصرف سوخت پایینی دارد و خودرویی مناسب برای مصارف شهری به حساب می‌آید تعمیرکاران از ایرادات برقی این کوچک چینی سخن به میان می‌آورند، اما مهم‌ترین ایرادی که به این خودرو وارد است ودارندگان آن را راهی نمایندگی‌ها می‌کند گیربکس این خودرو است چراکه تعویض دنده‌ها در این خودرو به سختی انجام می‌گیرد و در برخی از مواقع نیز مشکل کمی حادتر می‌شود به طوری که صدای زوزه نیز از گیربکس شنیده می‌شود.این نکته را نباید فراموش کرد که این ایرادات تنها در برخی از خودروهای تولید شده وجود دارند که البته قابل حل بوده و می‌توان در سرویس‌های اولیه این مشکلات را مرتفع کرد.