دو- اسپانیا- بیمارستان دانشگاه و مرکز درمانی «الزیرا» - ۲۱ فروردین ۹۲
از 1999 تاکنون
شامل بیمارستان جدید، خدمات کلینیکی سرپایی، خدمات درمانی اولیه
شاید یکی از معروف‌ترین نمونه‌های خدمات کلینیکی به روش PPP همین پروژه باشد که به‌عنوان مدل «الزیرا» نیز شناخته شده است. یک دهه تجریه این مرکز، اهمیت انعطاف‌پذیری و همچنین بازنگری مستمر را نشان می‌دهد. از زمانی که بیمارستان 75 میلیون یورویی الزیرا افتتاح شد، حداقل بیست پروژه PPP که ترکیبی از پروژه‌های زیرساختی و خدمات درمانی بوده‌اند در اسپانیا تکمیل شده‌‌اند.
درس‌ها و نتایج این پروژه
انعطاف‌پذیری و شفافیت دو موضوع کلیدی هستند. در سال 2003، مشارکت دولت و بخش خصوصی در خطر شکست قرار داشت. از این رو دو تغییر مهم در قرارداد صورت گرفت:
۱- در ابتدا، قرارداد تنها شامل خدمات بیمارستانی بود اما این موضوع مورد بازنگری و مذاکره مجدد قرار گرفت و خدمات اولیه را نیز در برگرفت. این موضوع اهمیت ساختار انگیزشی را نشان می‌دهد. با مدیریت خدمات اولیه، بهره‌بردار خصوصی بیمارستان می‌تواند پذیرش‌های غیرضروری در بیمارستان را کاهش دهد.
۲- علاوه بر این، دولت در ابتدا توافق کرده بود که سالانه پردخت‌های خود به بیمارستان را متناسب با نرخ تورم افزایش دهد. اما هزینه‌های پزشکی با نرخی در حدود 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ تورم در حال افزایش بود. در نتیجه، قرارداد مورد بازنگری قرار گرفت و پرداخت‌ها متناسب با «نرخ تورم در بخش پزشکی» افزایش یافت.